Jaaroverzicht 2020: de 10 bestgelezen vrouwenmode-artikelen

2020 is bijna voorbij. Tijd voor een terugblik. Vandaag doen we dat met de 10 bestgelezen vrouwenmode-artikelen met onder meer de faillissementen van Sandwich en FNG Group, Doutzen voor Only (foto) en het afscheidsinterview met 10 Feet.

#1 Sandwich vraagt faillissement aan

De Sandwich Fashion Group maakte op 6 april bekend dat het voor zowel de Nederlandse als de Duitse bedrijfsactiviteiten faillissement heeft aangevraagd. De Sandwich Fashion Group realiseerde in december 2019 nog een doorstart voor het merk Sandwich. “Door het compleet wegvallen van de omzet na sluiting van de winkels door heel Europa als gevolg van het coronavirus kan het bedrijf de doorstart van het merk niet continueren.”

#2 Modekleuren zomer 2021: combinatie- en stylingtips van Christine Boland

Christine Boland geeft tips hoe je de kleuren op de kleurkaarten voor zomer 2021 het beste combineert. Voor het trendy segment combineren superfelle neonkleuren goed met zachte, vervaagde tinten. Groentinten worden tonaal gecombineerd en lila in combinatie met rood en roze voor prints. In het klassieke segment gaan natuurlijke tinten samen met felle, frisse kleuren. Groenen spelen een sleutelrol en alle kleuren zijn goed te combineren met wit.

#3 FNG Group ook in Nederland failliet

Nadat eerder de FNG Group in België failliet werd verklaard, valt op 7 augustus  ook het doek voor FNg Nederland, het moederbedrijf van Miss Etam, Expresso, Claudia Sträter, Steps en Promiss. Teveel overnames in een te korte tijd en ondoorzichtige deals zouden het bedrijf vol hebben gehangen met chaos en schulden, die niet terug konden worden verdiend in de onder druk staande modebranche. Al snel werd een doorstart gemaakt onder het nieuwe bedrijf NXT Fashion van Martijn Rozenboom.

#4 Doutzen nieuwe gezicht van Only

In 2020 bestaat vrouwenmodemerk Only 25 jaar en dat wordt gevierd met een speciale campagne, waarvan topmodel Doutzen Kroes het gezicht is. De campagne wordt in januari 2020 gelanceerd en toont een aantal key items uit de voorjaarscollectie van Only, die vooral draait om denim. De campagne is gefotografeerd in Amsterdam.

#5 Lidewij Edelkoort vrouwenmodetrends winter 2021-2022

Het halfjaarlijkse trendseminar van Lidewij Edelkoort werd begin juni vanwege de coronamaatregelen online gehouden, maar haar boodschap was er niet minder duidelijk om. “Voor het eerst in de modegeschiedenis verschuift wit naar de winter.” Haar presentatie kreeg de voor deze tijd toepasselijke titel Stillness, daarmee verwijzend naar een tijdperk van rust en duurzaamheid. Met als symbool de kleur wit.

#6 10 Feet stopt: afscheidsinterview

Het Nederlandse vrouwenmodemerk 10 Feet stopt er na 21 jaar mee. De coronacrisis is één van de factoren die hierbij een rol spelen. Het merk werd opgericht door Ben en Andrea Hilgersom en stond bekend om de uitgesproken collecties. “Als er een pauzeknop bestond, drukten we die met alle liefde in. Dit is niet iets wat je over een nacht ijs beslist, maar de coronacrisis heeft het wel versneld. We willen altijd voorop lopen met nieuwe trends en de kers op de taart zijn. Die vrijheid hebben we onszelf altijd gegeven, maar de wereld ziet er nu heel anders uit.”

#7 Hoe Dante6 met de coronacrisis omgaat

Vrouwenmodemerk Dante 6 heeft een plan opgesteld om hun klanten te motiveren en te steunen in deze coronacrisis. “Elk beetje omzet in deze tijd kan je helpen”, zegt directeur Arlette Huisman. “Veiligheid staat voorop, maar zolang het kan, gooi die deuren niet dicht als het niet hoeft. We zien in onze winkels klanten die even weg willen uit die crisis en in een keer een paar duizend euro uitgeven. Ook is het van belang dat zo veel als mogelijk bijgebleven wordt met de betalingen. Want uitstel van betalingen betekent niet dat deze kosten worden kwijtgescholden.”

#8 Anna van Toor: ‘Ons ambitieniveau is landelijk bereik’

Modebedrijf Anna van Toor groeide in honderd jaar uit tot een onderneming met meer dan dertig filialen in Nederland. We vroegen directeur Jan Paul van Toor naar de kracht van het concept en de plannen voor de nabije toekomst. “Ons ambitieniveau is landelijk bereik. We hebben 32 winkels in met name het westelijk gedeelte van Nederland. Er kunnen nog een paar winkels bij. Maar dat hoeft niet allemaal binnen een bepaalde tijd. Ik heb liever een goed bedrijf dan een groot bedrijf.”

#9 Sneak preview: vrouwenmodecollectie winter 2020-2021 deel 1

Textilia maakt een selectie uit de eerste beelden van de collecties voor herfst-winter 2020-2021 en filtert de belangrijkste trends. De wijdere broek begint een vaste waarde te worden in de collecties en vooral de hoogwatervariant. Verder wijde knielange broeken met hoge laarzen en een panty. Ook rokken tot over de knie of tot op de kuit worden met lange laarzen gecombineerd. De geruite broek is nog steeds populair, en dan het liefst het wijdere model.

#10 Christine Boland over de zomertrends 2021

Dit seizoen was er vanwege de beperkende maatregelen rond het coronavirus helaas geen Trenddag. Als alternatief presenteerde Christine Boland voor Textilia haar visie op de vrouwenmodetrends voor zomer 2021 via een webinar. Ze gaf haar presentatie de titel Human Nature. Enkele highlights: fluïde silhouetten, uitgesproken laarzen, klassieke dessins op nieuwe manieren vertaald, recycled, repaired en tweedehands kleding, natuurlijke bewerkingen als raffia en haakwerk en de kleur groen.

Foto: Doutzen Kroes voor Only