TOP

De grootste moderechtszaken van 2013

Wie er op gaat letten ziet dat er elke maand wel een grote moderechtszaak loopt. Dit waren de meest spraakmakende moderechtszaken van 2013.

Er wordt heel wat afgevochten in modeland. Ontwerpers maken de spullen van de concurrent na, waarop die natuurlijk de tegenaanval opent. Niet zelden moet er een rechter aan te pas komen om het geschil op te lossen, zoals in onderstaande ruzies het geval was.

Bavaria-jurk vs. Blokker-jurk

Voor het WK ontwierp Supertrash in 2010 de bekende oranje Dutchy Dress. Deze jurk werd al snel de Bavaria Jurk genoemd. In 2012 kwam Blokker eveneens met een oranje jurkje. Dit keer speciaal voor het EK. Hierop sleepte Supertrash Blokker voor de rechter. Kijk hier wie er won.

Grote rechtszaak namaakkleding begonnen

Acht mannen stonden dit jaar terecht voor het handelen in namaakkleding. Totaal werd in twee jaar tijd voor vier miljoen euro aan namaakkleding verhandeld. De 45.000 kledingstukken werd geïmporteerd uit het buitenland, en hier door de mannen doorverkocht. Kijk hier welke straf de rechter de handelaars oplegde.

De strijd om ‘raw’

Al jarenlang strijden H&M en G-Star om het gebruik van het woord ‘raw’ op kleding. H&M, die het woord ‘raw’ op verschillende kledingstukken gebruikt, werd door G-Star gedagvaard. Het Nederlandse merk claimde het alleenrecht op het woord ‘raw’ te hebben. H&M stelde dat iedereen het woord ‘rauw’ zou moeten mogen gebruiken. Kijk hier wie er won.

Chanel wint rechtszaak van Nederlandse Glamourous

Ook Chanel claimde een alleenrecht te hebben, en wel op haar bekende logo. Groothandel en retailer Glamourous zou dit logo hebben nagemaakt en gebruiken op verschillende kledingstukken. Ook stak Glamourous de gelijkenis met het Chanel-logo niet onder stoelen of banken. Drie keer raden wie er won

Zeeman verleid door Playboy

Tot slot liet ook Zeeman zich verleiden tot het gebruik van andermans handelsmerk. De textielketen gebruikte het bekende konijntje van Playboy. Playboy sleepte Zeeman voor de rechter, maar trok het kort geding later in. Wellicht omdat Zeeman gewoon een licentie had om het logo van Playboy te gebruiken?

Wil jij weten hoe ver je kunt gaan als het om namaak gaat? Mail dan je vraag naar S.Duijn@mybusinessmedia.nl en wie weet beantwoordt Van Till Advocaten volgende maand jouw vraag in hun rubriek op Textilia.nl.