Chanel wint rechtszaak van het Nederlandse Glamorous

amsterdam, 30 oktober 2013 13:43 | Suzanne van Duijn

Dit jaar won modehuis Chanel een rechtszaak van de Nederlandse groothandel en retailer Glamorous. De afbeelding op de T-shirts van Glamorous lijkt teveel op het Chanel-logo. Textilia legt het deze maand gepubliceerde vonnis uit.

Glamorous mag haar T-shirt met Chanel-afbeelding niet meer verkopen. Dat heeft de Amsterdamse rechter in juni dit jaar beslist. De afbeelding op de T-shirts van Glamorous lijkt zoveel op het logo van Chanel dat verwarring kan ontstaan bij de consument.

Hoe het begon

Volgens modehuis Chanel verkocht het Nederlandse Glamorous in 2010, 2011 en 2012 T-shirts die inbreuk maakten op de merkrechten van Chanel. Op de website van Glamorous stond bij één T-shirt zelfs letterlijk ‘Ander leuk detail aan dit T-shirt is het roze Chanel fluor teken’. Na een hoop brieven begon Chanel uiteindelijk een rechtszaak om het verkoop van de T-shirts te doen stoppen.

Het vonnis

De afbeelding op het T-shirt van Glamorous stemt overeen met het (geregistreerde) merk van Chanel. Hierdoor is de totaalindruk van de twee logo’s hetzelfde en wekt dit verwarring bij de gemiddelde consument. Glamorous mag het betreffende T-shirt niet meer verkopen en moet de T-shirts die zij nog op voorraad heeft vernietigen. De hoogte van de schadevergoeding die Glamorous aan Chanel moet betalen wordt nader bepaald, maar alleen aan proceskosten moet aan Chanel al bijna 15.000 euro worden vergoed.

PS Eerder lag Glamorous al in de knoei met Josh Veldhuizen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen, klik hier om in te loggen.