TOP

CBW-Mitex gaat dieper in op Social Media

Social Media: wat is het en hoe gebruik je het? Op deze vragen werd maandagmiddag, tijdens de thema-sessie van CBW-Mitex in de Utrechtse Jaarbeurs, dieper ingegaan.

Sprekers waren trendwatcher Adjiedj Bakas, Wouter te Winkel van Hyves en schrijver van het boek ‘Connect’ Menno Lanting. Jezelf even ‘beamen’ naar de kledingkast van een klant, of een kassaloze winkel waar alle kledingitems automatisch worden gescand én afgerekend? Volgens Adjiedj Bakas is het binnenkort mogelijk. De komende jaren zal dit soort technologie zich in een razendsnel tempo ontwikkelen. Bakas: “Wat dacht je van de webwinkel van Amazon.com, waar je je Hyves of Facebook-vrienden kunt ontmoeten en praten over de aangeschafte producten.”

Op het gebruik van deze sociale netwerksites wordt tijdens deze CBW-Mitex-dag dieper ingegaan. De sprekers Menno Lanting en Wouter te Winkel geven de deelnemende ondernemers een aantal slimme tips. Lanting “Investeer in verhalen! Als je op één van deze sites een profiel aanmaakt, moet je wel iets interessants vertellen. Denk daar dus eerst goed over na!” Te Winkel weet uit ervaring dat een overvloed aan actiematige informatie al snel als spam wordt aangezien. “Je moet jezelf relevant maken, onderzoek eerst waar je doelgroep het over heeft en over wíl hebben. Dit kan via www.hyves.nl/nu, waar je met een keyword zoals bijvoorbeeld ‘shoppen’ direct ziet welke Hyvers dit doen.

Fansite
Ook kan je voor zo’n 25 euro een banner (advertentie) plaatsen bij mensen uit jouw regio. Dat is met één druk op de knop gerealiseerd (kijk bij Hyverteren). De beste reclame is als Hyvers, Twitteraars of Facebookers uit eigen beweging positief over je schrijven, door bijvoorbeeld het oprichten van een eigen fan-pagina, zoals die van Ikea. Te Winkel: “Het zijn jouw ambassadeurs, maar tegelijk zal er ook wel eens iets vervelends over je worden geschreven. Zoals bij Ikea waarschijnlijk het ontbreken van een schroefje.”

Onderzoek
Ondernemers met een eigen profiel en flink wat ‘vrienden’ (ofwel leden) kunnen onderzoeken onder hun eigen doelgroep houden. Wat is bijvoorbeeld hun gemiddelde leeftijd, waar wonen ze en wat zijn hun hobby’s? “Maar ook door middel van polls, zoals bij Ikea regelmatig gebeurt. Op de vraag of mensen wel eens potloden van de woonketen stelen, antwoordt een groot percentage met ja.

Alle sprekers zijn het over één ding eens: ben je ondernemer? Start dan nu met social media en kom in contact met je doelgoep. Bang voor negatieve publicitiet? Over jou of de producten die je verkoopt, praten ze sowieso, dus kan je maar beter meepraten.