TOP

GfK: semi-positieve cijfers

Volgens onderzoeksbureau GfK was de derde maand van 2010 niet de beste maand voor de Nederlandse sportbranche. Nederlanders gaven minder geld uit aan sportkleding in vergelijking met dezelfde maand in 2009.

De kwartaalcijfers over de eerste drie maanden van 2010 zijn volgens GfK echter een stuk positiever. De Nederlandse dames lieten de bestedingen in Nederland aan sportkleding in januari tot en met maart 2010 stijgen (+5%) ten opzichte van dit zelfde kwartaal in 2001. Naast dat zij meer sportkleding voor zichzelf kochten, gaven zij per transactie ook meer uit (+22%).

De heren zijn het nieuwe jaar misschien wel begonnen met goede sportvoornemens, maar dit was niet in hun aankoopgedrag terug te zien. Zo gaven zij veel minder geld uit aan sportkleding in het eerste kwartaal van 2010 (-8%) dan in 2009. Wel steeg het gemiddeld besteed bedrag. In het kindersegment was er sprake van dezelfde situatie. Er werd minder gekocht (-8%), maar het gemiddeld besteed bedrag per sportartikel voor kinderen steeg aldus GfK.