TOP

Modebranche plust in ‘nat en koud’ eerste kwartaal dankzij hogere prijzen

Mode- en schoenenaanbieders hebben in het eerste kwartaal van 2023 bijna drie procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit de Fashionscan van marktonderzoeker GfK. Die omzetgroei werd gerealiseerd in de stenen winkel en lijkt vooral een gevolg van hogere prijzen.

Foto: Anastasia Shuraeva via Pexels

De omzetplus van 2,9 procent voor de mode- en schoenenbranche in het eerste kwartaal van 2023 is de verdienste van de stenen winkel, zo blijkt uit de GfK Fashionscan. Offline werd 12 procent meer omgezet ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, online leverde 6 procent in. Het is logisch dat het fysieke kanaal goed heeft gepresteerd, zegt Peter van Rijn, fashion lead bij GfK, in een toelichting op de cijfers. “Het is een enigszins vertekend beeld, want in het eerste kwartaal van 2022 – de eerste helft van januari – waren de winkels nog dicht. Daardoor plusten stenen winkels afgelopen januari zelfs met 36,2 procent ten opzichte van een jaar eerder.”

‘Door de lockdown een jaar eerder plusten stenen winkels in januari met 36,2 procent’

Tijdelijke online omzetdip

Deze fysieke omzetboost ging ten koste van de e-commerce. Online mode- en schoenenaanbieders leverden afgelopen januari bijna 15 procent in. Al denkt Van Rijn dat deze digitale omzetdip maar tijdelijk is. “Vanaf februari en maart zien we dat de online en offline omzet alweer meer samen gaan bewegen. De e-commercesector gaat zich wel herpakken. Bij fashion lijkt dit alleen wat langer te duren dan bij de meeste andere non-foodsectoren, waar inmiddels alweer online groei is te zien.” Desondanks heeft het fysieke kanaal met een omzetaandeel van 53,7 procent in het eerste kwartaal van 2023 volgens Van Rijn voor nu ‘definitief’ weer de overhand op online gekregen. “De verwachting is dat dit voorlopig zo blijft.”

Mannen, vrouwen & kinderen Aanbieders van mannenmode zagen de omzet in het eerste kwartaal van 2023 met 5,6 procent (kleding) en 3,9 procent (schoenen) stijgen. Ook verkopers van vrouwenmode plusten met 1,4 procent (kleding) en 3,4 procent (schoenen). Kindermodespelers leverden omzet in (-7,2% bij kleding en -12% bij schoenen). Daarentegen piekte de omzet van de kleinste maatjes: de verkoop van babykleding steeg met 4,6 procent en babyschoentjes plusten zelfs met 22,9 procent.

Hogere prijzen, minder stuks

In tegenstelling tot vorig jaar lijkt de omzetgroei in dit eerste kwartaal vooral prijs-gedreven. De inflatie speelt hierin volgens Van Rijn een belangrijke rol. Er werden minder stuks verkocht (-5,3%), voor prijzen die gemiddeld 11 tot 12 procent hoger lagen dan dezelfde periode een jaar eerder. Opvallend is dat deze percentages een stuk hoger zijn dan het huidige inflatiecijfer van 5,2 procent (april 2023, CBS). “Dat kan komen doordat er door de langere productietijden een vertraging in de prijsstijgingen bij mode en schoenen zit”, legt Van Rijn uit. “Leveranciers en retailers leken eerst ook huiverig om de gestegen kosten door te berekenen aan de eindconsument. Dat omslagpunt is nu wel bereikt. Ze kunnen niet anders, ook al shopt die klant nog steeds enigszins met de hand op de knip.”

‘In tegenstelling tot vorig jaar lijkt de omzetgroei in dit eerste kwartaal vooral prijs-gedreven’

Koud en regenachtig

Ook het weer drukt een stempel op de resultaten. Vorig jaar begon de lente met een zonnige en droge maartmaand vroeg, nu is het koud en regenachtig. Dat is terug te zien in de cijfers. Februari was met een plus van 3,9 procent sterk, vermoedelijk omdat er toen nog veel (oude) wintervoorraad konden worden verkocht. “Maar in maart (-1,9%) waren de warme jassen en laarzen de winkels echt wel uit en toen heeft het natte en koude weer zich laten gelden”, zegt Van Rijn. “Productengroepen die het vorig jaar goed hebben gedaan, duiken nu stevig in de min, zoals bikini’s (-16%), flipflops (-16,6%) en sandalen (-9,8%). De zomerverkoop komt later op gang. Dat belooft een mooi tweede kwartaal, maar zal het ook moeilijk maken om de resultaten van 2022 als geheel te evenaren.”

Verantwoording van de cijfers GfK neemt in de Fashionscan de online en offline point-of-sales data van een panel mode- en schoenenaanbieders mee, die samen ongeveer 45 procent van de totale fashionmarkt vertegenwoordigen. Het gaat om een mix van pure online spelers, grootwinkelbedrijven en zelfstandige winkeliers.