TOP

LolaLiza gaat wholesalen, overname Franse retailtak Scotch & Soda en subsidie voor digitaliseringsprojecten

Het Belgische vrouwenmodemerk LolaLiza geeft gas met wholesale. Verder: de Franse retailtak van Scotch & Soda is gered, Shein opent een Europees hoofdkwartier en Boohoo zet zich in voor mentale gezondheid. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 15 mei.

Foto: LolaLiza

LolaLiza gaat wholesalen

Het Belgische vrouwenmodemerk LolaLiza stapt in wholesale. Dit maakt het bedrijf bekend in een persbericht. LolaLiza gaat hiervoor samenwerken met het modeplatform Fashion Cloud. Internationale retailers kunnen via het platform de collecties bekijken en direct – zonder tussenpersoon – bestellen. Binnen een week wordt de bestelling geleverd. LolaLiza heeft 91 eigen winkels in België, Luxemburg en Frankrijk. Daarnaast is het merk sinds vorig jaar verkrijgbaar via Zalando en Wehkamp.

LolaLiza noemt de stap naar de groothandel ‘een logisch vervolg’ en passend bij de rebranding die het label begin dit jaar doorvoerde. De onderneming gaat ervan uit dat de uitbreiding het vernieuwde imago verder zal versterken bij een internationaal publiek. Joachim Rubin, ceo van LolaLiza laat weten sterk in een synergie tussen e-commerce en fysieke retail te geloven. Ook digitaal blijft het merk zoeken naar langdurige, kwalitatieve partnerships. Rubin: “LolaLiza heeft zich flexibel en efficiënt georganiseerd, nu moeten we onze omnichannel-aanpak verder uitbouwen. We versnellen onze online ontwikkeling en verkennen nieuwe markten met de ‘wholesale 2.0-aanpak.” 

GAB neemt Franse retailtak Scotch & Soda over

De Belgische modegroep GAB (Groep Alain Broekaert) neemt Scotch & Soda Retail SAS, de Franse tak van het modemerk, over. GAB laat in een statement weten met deze strategische overname de voortzetting van de Franse detailhandelsactiviteiten van Scotch & Soda te willen waarborgen. Evenals de werkgelegenheid in de Franse winkels.

GAB neemt de Franse tak volledig over. Dit initiatief volgt op de faillissementsaanvraag van de Nederlandse entiteiten van Scotch & Soda in maart en de overname hiervan door het Amerikaanse bedrijf Bluestart Alliance LLC. GAB, dat Scotch & Soda in België heeft opgericht en eigenaar is van 25 Scotch & Soda-winkels in België en Luxemburg, opereert als partner van Bluestart Alliance. De Franse retail van het merk omvat 26 vestigingen, waaronder drie outlets, 69 shop-in-shops, tien corners en vier franchisewinkels. 

Opnieuw subsidie voor digitaliseringsprojecten

Ondernemers met digitaliseringsplannen kunnen net als vorig jaar subsidie aanvragen bij ‘Mijn Digitale Zaak’. Nieuw dit jaar is dat eenmanszaken ook in aanmerking komen voor een financiële bijdrage. Daarnaast kunnen bedrijven er terecht voor persoonlijk advies. Mijn Digitale Zaak is een initiatief van Inretail, MKB Nederland, KVK en RVO, in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. 

Mijn Digitale Zaak bestaat uit drie stappen. In de eerste stap beantwoorden ondernemers vragen over het bedrijf in een scan, wat meteen een persoonlijk digitaliseringsadvies oplevert. In de tweede stap ontvangen zij een lijst met leveranciers van digitaliseringsdiensten, passend bij het advies, waarna ze een leverancier selecteren en een offerte aanvragen. In de laatste stap kunnen ondernemers eenvoudig subsidie aanvragen bij RVO. De subsidie vergoedt 50 procent van de offerteprijs tot een maximum van 2.500 euro. Vorig jaar maakten 3641 ondernemers als eerste stap de scan en vervolgens vroeg 95 procent subsidie aan voor investeringen.

Shein opent EMEA-hoofdkwartier in Dublin 

De Chinese fast fashionretailer Shein heeft een hoofdkantoor geopend in het Ierse Dublin. Vanuit deze locatie stuurt het bedrijf de EMEA-markten (Europa, Midden-Oosten en Afrika) aan. Dit meldt Drapers. In het kantoor is onder meer een strategische IT-hub en een operationele sectie gevestigd.

Shein plant in de EMEA-regio dertig pop-up winkels. Afgelopen jaar trok een tijdelijke winkel dagelijks ruim vierduizend bezoekers. “Ons kantoor in Dublin markeert een belangrijke mijlpaal in Shein’s groei in deze regio, die bestaat uit een aantal van de meest belangrijke markten”, aldus Leonard Lin, internationaal hoofd overheidsrelaties bij Shein. “We kijken ernaar uit bij te dragen aan de groei van de lokale economieën en lokale community’s bij te staan.” 

Boohoo maakt met Pantone collectie voor mentale gezondheid

In het kader van de maand van de Mentale Gezondheid heeft Boohoo samen met Pantone een collectie geproduceerd. De collectie bestaat volgens de Britse online retailer uit ‘mood boosting’ items, oftewel producten die je gemoedstoestand een oppepper geeft. Hierbij maakt het gebruik van veelal vrolijke tonen als fel limegroen (Pantone-kleur Love Bird), uitbundig roze (Pink Glo), lichtblauw (Blue Radiance), energiek oranje (Turmeric) of ‘rustig en mystiek’ Sheer Lilac. De collectie bestaat uit onder andere cropped T-shirts, hemdjes, hoodies, joggingbroeken, shorts, badmode en een tas