TOP

Vijf vragen over de Week van de Stenen Winkel

Vijf vragen aan Marian Bekkers, eigenaresse van Kooplust: een adviesbureau dat zelfstandige retailers helpt te groeien in omzet en ondernemersvaardigheden, en initiatiefnemer van de ‘Week van de Stenen Winkel.’ 

Beeld: Week van de Stenen Winkel

First things first. Hoe is jouw voorliefde voor retail, kledingretail ontstaan? 

“Op mijn 17e startte ik met een bijbaantje in de lokale kledingzaak en volgde ik de opleiding TMO. De dynamiek in de modebranche heeft me altijd aangesproken: er zijn altijd weer nieuwe trends en nieuwe seizoenen. Na mijn studie werkte ik jarenlang op de winkelvloer als bedrijfsleider en trouble shooter, waarbij ik door mijn werkgevers naar winkels door Nederland en België werd gestuurd om problemen met teams of omzet op te lossen. Nadat ik ook enkele jaren aan de productiezijde van de kledingindustrie had gewerkt wist ik het zeker: mijn liefde lag toch echt bij die winkel…”

Hoe ben je op het idee gekomen van de ‘Week van de Stenen Winkel’? 

“Ik vond het al jarenlang jammer dat er in Nederland geen moment in het jaar was waarop lokaal winkelen werd gepromoot. In Amerika en Engeland hebben ze bijvoorbeeld Small Business Saturday en in België Weekend van de Klant. Maar zoiets bestond in Nederland niet. Dat idee om daar iets mee te doen bleef in mijn hoofd sluimeren. In 2022 beleefden we in het begin van het jaar de laatste lockdown, en in die periode merkte ik dat veel lokale winkels de wanhoop nabij waren. Wanneer zouden we weer terug kunnen naar normaal en wanneer kan die winkel weer gewoon open? Dat gevoel van frustratie en die wanhoop die ik in de stem van veel winkeleigenaren hoorde raakte me. Ik wilde iets doen om te helpen, om hen allemaal een boost aan positiviteit te geven.”

De ‘Week van de Stenen Winkel’ bestaat drie jaar. Wat is het succes? 

“Dit jaar vindt van 13 tot en met 19 mei de derde editie plaats. Het succes komt vooral vanwege het feit dat er een specifiek moment is waarop duizenden winkels door Nederland en België promoten dat de fysieke winkel in de buurt de moeite waard is om naartoe te gaan. Door dat gezamenlijk heel intensief te doen in die ene week, creëren we een gigantische impact. We begeleiden de deelnemende winkels daarbij: ze krijgen bijvoorbeeld toegang tot Masterclasses, een digitaal promo-pakket en een volledig uitgewerkte marketingcampagne. Daardoor wordt het voor de deelnemende winkels makkelijk om aan te haken, en staat er meteen een goed plan voor ze klaar. Daarnaast zit het succes vooral in wat er op de winkelvloer gebeurt tijdens ‘Week van de Stenen Winkel’: de gesprekken die winkeleigenaren en winkelmedewerkers met klanten voeren. De aandacht die er die week is voor de fysieke winkel, en de waardering die naar elkaar wordt uitgesproken.”

Wat kan men verwachten van de aankomende editie? 

“We verwachten ook dit jaar weer meer deelnemende winkels te verwelkomen. Vorig jaar waren het rond de 5.000 deelnemende winkels, dit jaar hopen we richting de 6.000 te gaan. We zien meer en meer winkelcentra het gezamenlijk met alle winkels uit het centrum oppakken, waardoor het initiatief nog meer gaat leven.”

Wat levert het op, als een winkel besluit mee te doen? 

“Een fantastische week die je winkel nooit meer gaat vergeten. Samen met je klanten vier je een feestje en vraag je aandacht voor het belang van fysieke winkels in de buurt. Heel veel deelnemende winkels beleven daarbij ook een top omzetweek: van file aan de kassa tot een omzetplus van boven de 50%. We weten wel dat het daarbij van belang is dat winkels zelf actief deelnemen: alleen jezelf inschrijven voor ‘Week van de Stenen Winkel’ en afwachten tot de klanten komen levert weinig op. Maar de winkels die er echt een feestje van maken zien dit zeker terug in hun resultaat. En dat zonder met kortingen te hoeven strooien.”

Dit interview is verschenen in Textilia #4.