TOP

Bestgelezen artikelen vrouwenmode 2021: Expresso, duurzame merken en modetrends

Nu het einde van het jaar nadert, blikken we terug met de bestgelezen vrouwenmode-artikelen van 2021. In de top 10 onder meer interviews met Van Uffelen, de nieuwe eigenaar van Expresso en ondernemende retailers. Ook vooruitblikken op modetrends worden gewaardeerd.

Foto: Jixx Bunnik

#1 ‘Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen’

In september 2020 koopt modeketen Van Uffelen de merken Expresso en Claudia Sträter. Hiermee betreedt de retailer nieuw terrein. In een interview met Textilia vertellen Pieter Cox, eigenaar/directeur van Van Uffelen en Kelly Schoemans, hoofdontwerper bij Expresso, over de overname. “Dit was het best denkbare scenario. Het laatste jaar was er veel onrust en onduidelijkheid over de toekomst. Dus dit voelt als een enorme opluchting. Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen’.

#2 Deze winkels zijn genomineerd voor de Dutch Retail Experience Awards 2021

Modebedrijf Goodbrandz organiseert dit jaar voor de negende keer de Dutch Retail Experience Awards 2021. Onder de genomineerden zijn Joline Jolink in Utrecht, Lena The Fashion Library in Amsterdam, Juul in Den Bosch, Kklup in Winterswijk en Maggy’s in Spakenburg. Uiteindelijk wint de laatste in de categorie Best customer experience women. In de categorie women & men gaat Lutz in Vinkeveen met de prijs naar huis. Nieuw Mos Warenhuis in Amersfoort krijgt de award voor ‘most innovative store’.

#3 Jassentrends vrouwenmode voor winter 2021-2022

In januari, midden in het inkoopseizoen, bieden we een blik op het jassenaanbod en de trends op dit vlak voor winter 2021-2022. Zo valt de mouwloze jas op, niet alleen bodywarmers, maar ook lange, doorgestikte en aaibare varianten. Andere trendy items zijn pufferjacks en zachte, warme teddy en fleece jassen.  

#4 Lidewij Edelkoort bespreekt de vrouwenmodetrends voor winter 2022-2023: ‘de slimfit is echt voorbij’

In het voorjaar presenteert trendwatcher Lidewij Edelkoort met het trendseminar ‘Inspiration’ haar kijk op het seizoen winter 2022-2023. Wat kunnen we verwachten op het gebied van vrouwenmode? Denk onder meer aan kleinere, duurzame collecties, creatieve styling, witte blouses als bestseller en wijde broeken gecombineerd met korte tops. “De slimfit is echt voorbij”, constateert ze. 

#5 Winkelreportage Lutz in Vinkeveen: ‘We willen altijd net iets anders kunnen bieden’

Modewinkel Lutz in Vinkeveen is een van de winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2021. Een mooie aanleiding om op winkelbezoek te gaan. We treffen in de waterrijke plaats een net grondig verbouwde zaak aan. Eigenaren Hanneke Verhoek- Lutz en Jasper Verhoek vertellen in dit interview over de langdurige metamorfose in coronatijd en de keuzes die ze in deze periode hebben gemaakt. ‘Lutz was vrij klassiek, met merken als Rosner, Brax en Claudia Sträter. Nu mixen we luxere collecties als Isabel Marant en See by Chloé met meer toegankelijke als Penn & Ink, Closed en Drykorn.”

#6 Sneak preview: vrouwenmodecollecties winter 2021-2022 (deel 1)

Wat brengen de vrouwenmodemerken voor najaar 2021-2022? We bekijken de opvallendste trends en items voor dit seizoen en zien onder meer veel wittinten en neutralen en laagjes in de vorm van bodywarmers, spencers en gilets. 

#7 5x nieuwe én duurzame vrouwenmodemerken

Ondanks – of misschien wel dankzij – de uitdagende tijd zijn dit jaar de nodige nieuwe merken gelanceerd. Circulariteit en duurzaamheid zijn hierbij belangrijke sleutelwoorden. We selecteren vijf nieuwkomers: CharlieMary, tassenmerk Trashious, Atelier Amandine, Nouvalue en Marble Berriez. 

#8 Blazers, bijzondere blouses en knitwear: deze items scoren dit najaar bij vrouwenmodezaken

Medio oktober zijn we benieuwd naar hoe het dit najaar de retailers vergaat. Wat zijn populaire trends, welke producten en merken zijn bestsellers, hoe is de doorverkoop en wat wordt bijbesteld? We vragen het een aantal vrouwenmodezaken door het land. De stemming is positief, de verkoop trekt aan en klanten komen weer graag naar de fysieke winkel. De consument schaft dit seizoen graag kwalitatieve en bijzondere items aan en veel vraag is er onder andere naar blazers, mooie knitwear en opvallende broeken. 

#9 Sneak preview: vrouwenmodecollecties zomer 2022

Deze zomer, bij de start van het inkoopseizoen voor zomer 2022, werpen we een eerste blik op de collecties in het vrouwenmodesegment. In ieder geval kunnen we de conclusie trekken dat dit een kleurrijk seizoen wordt. Lila en geel krijgen veel aandacht, naast unikleuren en een ton-sur-ton styling. 

#10 Jikke Bartelds opende een winkel in de lockdown: ‘de agenda stond meteen vol’

Op 27 maart opent ondernemer Jikke Bartelds haar vrouwenmodewinkel Jixx in Bunnik. Hiermee gaat een langgekoesterde wens in vervulling, waarbij ze zich niet laat tegenhouden door coronaperikelen en een lockdown. Bartelds vertelt: “We gingen eind maart op afspraak open en de agenda stond meteen vol. Er kwamen ook al meteen kleine groepjes vriendinnen op af.” Stemt de omzet ook tevreden? “Het gaat boven verwachting. Over april heb ik het dubbele omgezet van wat ik had ingecalculeerd. Ik merk dat vrouwen lang niet hebben gewinkeld.”