TOP

Jikke Bartelds opende een winkel in de lockdown: ‘De agenda stond meteen vol’

Op 27 maart opende Jikke Bartelds haar vrouwenmodewinkel Jixx Fashion in de Dorpsstraat in Bunnik. Een lang gekoesterde wens ging in vervulling en zelfs een lockdown kon haar niet tegenhouden. “Zeker door corona denk ik dat mensen de lokale winkelier veel meer zijn gaan waarderen.”

Jikke Bartelds (38) wilde altijd al de detailhandel in en deed de Textiel en Handelsschool. Toch volgden er ook nog opleidingen en banen in marketing, communicatie en het onderwijs. Van 2015 tot 2018 werkte ze voor kinderkledingmerk Noeser, waar ze onder andere verantwoordelijk was voor de e-commerce. “Ik wilde altijd al een eigen kledingwinkel, maar zag altijd leeuwen en beren op de weg. Ik was bang voor financiële onzekerheid, er was een economische crisis of het leek me niet praktisch met drie kleine kinderen. Toen de kinderen allemaal naar de basisschool gingen, ben ik met mijn man gaan rekenen omdat die droom toch door mijn hoofd bleef spoken. En toen bleek dat een eigen winkel best snel rendabel kon zijn, naast het plezier in mijn werk dat het zou opleveren.”  

De coronacrisis voelde niet als een obstakel?

“In juni 2020 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar vanwege corona besloot ik wel bewust om nog zo’n driekwart jaar te wachten voordat ik daadwerkelijk een winkel zou openen. In december heb ik getekend voor dit winkelpand in Bunnik. Het was een kluspand en ik kon toch niet meteen open, dus de lockdown en de winkelsluiting vond ik geen bezwaar. Ik had goede hoop dat 2021 in elk geval betere vooruitzichten zou hebben dan 2020. Het einde van de crisis is nu wel in zicht.”

Waarom in Bunnik?

“We wonen zelf in Zeist, maar dat is best een grote gemeente met veel winkels. Ik wilde het knusse van een dorp en ben in omliggende dorpen gaan kijken. Bunnik is een groeigemeente met 15.000 inwoners en daar zat nog helemaal geen kleding- of schoenenzaak. Daar zag ik kansen. Ik kwam een mooi hoekpand tegen, met aan twee zijden etalages. Dat maakt de winkel heel licht en ik kan veel collectie in de etalage laten zien. Met 90 vierkante meter is dit pand een lekker beginnersmaatje.”

Wat wilde je met je winkel neerzetten?

Jixx Fashion is een uitvergroting van mijn kledingkast, met al mijn favoriete merken. Ik hou van het Scandinavische stijltje. Ik had de luxe om alle merken te kunnen kiezen, omdat er hier in Bunnik geen kledingwinkels zijn die die merken al verkopen. Ik verkoop vooral Nederlandse en Scandinavische merken als By-Bar, Knit-ted, Second Female, Minus, Co’couture, Lolly’s Laundry, Dante6 en voor het nieuwe seizoen American Vintage. En de schoenen van Viavai en nog een selectie accessoires en lifestyleproducten.”

Welke doelgroep wil je bereiken?

“Ik had vrouwen van 35 tot 70 jaar voor ogen, maar in de praktijk is dat nog breder. Er komen vrouwen van boven de negentig met een rollator, maar ook jonge meiden met hun moeder mee. Ik had laatst een moeder, dochter en oma in de winkel en die kochten allemaal wat. Ik wil voor alle leeftijden wat in de collectie hebben en ik verkoop in maat 34 en maat 44 net zo veel. Het leuke van in een dorp zitten is dat iedereen met je meeleeft. Dat begon al toen ik aan het klussen was. Mensen spraken me aan en wensten me succes. Nu lopen mensen binnen om me te complementeren met de winkel en van collega-winkeliers kreeg ik bloemen.”

Was het niet moeilijk om in een lockdown te openen?

“We gingen eind maart op afspraak open en de agenda stond meteen vol. Natuurlijk met familie en vrienden, maar ook met mensen uit Bunnik die nieuwsgierig waren. Er kwamen ook al meteen kleine groepjes vriendinnen op af. Nu je zonder afspraak mag winkelen merk ik dat het bezoek ineens veel meer weersafhankelijk is. Op regenachtige dagen is het rustig, terwijl ik op een mooie zaterdag niet iedereen binnen mag laten. Dat is wel jammer. Er mogen volgens de regels drie mensen tegelijk in de winkel. Ik heb ook klanten uit Houten en Zeist en er komen mensen uit Utrecht-Oost hier boodschappen doen omdat je gratis en makkelijk kunt parkeren. Ik hoop uiteindelijk een regiofunctie te kunnen vervullen.”

Hoe heb je als nieuwkomer zo snel al zoveel mensen kunnen trekken?

“Via Instagram ging dat wel snel. Ik wilde 1500 volgers op Instagram hebben voordat ik open ging en dat is gelukt. Hier in Zeist heb ik natuurlijk al een netwerk en in Bunnik waren mensen ook wel nieuwsgierig naar de winkel. Ik had tijdens de verbouwing posters op de ramen gehangen met de social media accounts en de webshop. Ik heb het hele klusproces en de inkoop gedeeld op Instagram. Dat maakte mensen wel nieuwsgierig.”

Maakt de omzet ook zo tevreden?

“Het gaat boven verwachting. Over april heb ik het dubbele omgezet van wat ik had ingecalculeerd. Ik merk dat vrouwen lang niet hebben gewinkeld en het ook helpt dat ze op afspraak een uur de tijd hadden. Ik kon ze goed adviseren en dan kom je wel tot een leuke set kleding. Mensen die een jaar niks gekocht hebben, kopen ook makkelijk een paar schoenen bij een set.”

En hoe gaat het online?

“Daar verkoop ik nog geen hele grote aantallen. Omdat ik bij Noeser veel e-commerce ervaring heb opgedaan, wilde ik meteen een webshop openen. Maar ik heb me eerst vooral gefocust op de winkel. Instagram zet misschien niet direct aan tot aankoop, maar wel indirect. Ik merk dat mensen zich online oriënteren en vervolgens naar de winkel komen en vragen naar dingen die ik op Instagram heb laten zien. In de toekomst wil ik meer focussen op online. Ik doe nu nog alles alleen, maar ik heb deze week mijn eerste vacature geplaatst. Met een collega krijg ik hopelijk meer ruimte om me ook met andere dingen bezig te houden.”

Wat is je toekomstbeeld voor Jixx Fashion?

“Ik wil heel Bunnik kleden. En voor de toekomst denk ik aan een grotere winkel en misschien een aanvulling met mannenmode. Of aan het openen van meerdere vestigingen. Ik droom graag groot. Maar de focus voor winkels ligt wel op de dorpen. Ik geloof in winkels in dorpen: gratis parkeren, een persoonlijke benadering en goed geholpen worden. Ik denk dat veel mensen wel klaar zijn met de grote steden met dezelfde ketens waar je geen service hoeft te verwachten. Dan kun je net zo goed online kopen. Zeker na corona denk ik dat mensen de plaatselijke winkelier veel meer zijn gaan waarderen. Winkelen is een uitje waarbij je in de watten wordt gelegd.”