TOP

Bastiaansen Modestad opent nieuwe winkels en introduceert nieuwe generatie

Op woensdag 1 maart opende Bastiaansen Modestad in Bavel de deuren van twee nieuwe winkels: een nieuwe mannenmodezaak én de volledig verbouwde vrouwenmodewinkel. Het familiebedrijf grijpt de heropening aan om de nieuwe generatie te introduceren.

Foto’s: Stappen & Shoppen Breda en Bastiaansen Modestad

Geert en Henneke Bastiaansen dragen Bastiaansen Modestad in Bavel langzaamaan over aan de nieuwe generatie: drie van hun vier kinderen. Monique, Rogier en Boris Bastiaansen stapten twee jaar geleden in het bedrijf om hun aandeel steeds meer te vergroten. “We waren net als derde generatie aan boord toen de mogelijkheid om uit te breiden met een pand schuin aan de overkant voorbij kwam”, vertelt Rogier Bastiaansen. “Het leek ons waardevol en gaaf om met elkaar zo’n project aan te  gaan en het nog met zijn vijven te kunnen doen.”

De taken tussen de nieuwe generatie zijn duidelijk verdeeld. Monique is verantwoordelijk voor de inkoop vrouwenmode, de financiën en logistiek. Rogier voor de inkoop mannenmode en marketing en Boris voor de dagelijkse leiding van beide winkels en het personeelsbeleid. Wat niet betekent dat hun ouders binnenkort afzwaaien, benadrukt Monique Bastiaansen. “Ze zijn nauw betrokken bij de winkels en zullen dat  voorlopig blijven doen.”

Vanaf het moment dat Geert en Henneke Bastiaansen het familiebedrijf in 1993 overnamen is er iedere vier jaar een verbouwing geweest. Twee jaar geleden keek de familie naar mogelijkheden voor uitbreiding van het huidige pand. Toen kwam deze locatie aan de overkant vrij, een voormalig café en zalencentrum. Dat is grondig gesloopt en weer opgebouwd terwijl ondertussen ook de bestaande winkel een complete make-over kreeg. Broer Boris deed de bouwbegeleiding. Het resultaat is een vrouwenmodewinkel van 2500 vierkante meter verdeeld over zeven afdelingen in het bestaande pand en een mannenmodewinkel van 1500 vierkante meter met vijf afdelingen in het nieuwe pand.

Iedere afdeling heeft een eigen stijl en identiteit waarbij het interieur qua sfeer aansluit. De beleving wordt compleet gemaakt met in het hart van de vrouwenmodewinkel fashioncafé ’t Stadshart en aangrenzend aan de mannenmodewinkel VIN’S Gastrobar. Een nieuwe gastrobar die los staat van de winkels, maar qua sfeer en inrichting in één lijn is met de beleving van de kledingwinkel. “Ondanks dat de vrouwen- en mannenmodezaak nu door een kleine oversteek van vijftig meter van elkaar gescheiden zijn, blijft het één modestad”, benadrukken Rogier en Monique Bastiaansen.

De uitbreiding zorgt voor ruimte voor nieuwe merken in het assortiment, maar ook voor het breder presenteren van de bestaande merken. “We wilden in beide winkels hetzelfde gevoel houden qua aanbod en hebben de bestaande merken dieper ingekocht. Verder hebben we het merkenpakket uitgebreid met merken in het middenhoge tot hoge segment, zoals Forte Forte, Vannessa Bruno, Closed, Études en Alpha Tauri”, zegt Rogier Bastiaansen. Verspreid door de winkels hebben ook interieuraccessoires een plek en op verschillende plekken kunnen nieuwe of bijzondere items worden tentoongesteld, zoals mooie koffietafelboeken, luxe kaarsen en zelfs fietsen.

De verbouwing van het huidige pand duurde drie maanden, maar de winkel is maar twee weken dicht geweest. “Er is gefaseerd verbouwd, afdeling voor afdeling, waarbij we grotendeels open konden blijven”, zegt Rogier Bastiaansen. “Alleen op het eind moesten we twee weken dicht. Die tijd hebben we ook gebruikt voor een teamuitje van twee dagen naar Rotterdam.”

Door de uitbreiding is het personeelsbestand uitgebreid van 70 naar 94 mensen. En ondanks de krapte op de arbeidsmarkt wist Bastiaansen alle vacatures in te vullen. “We mogen niet klagen”, zegt Monique Bastiaansen. “Er was veel animo voor de vacatures en we hebben zelfs nog kunnen kiezen uit mensen. We hebben sowieso een leuk team dat heel betrokken is bij de winkel. Dat is zo waardevol. Sommigen zetten zich voor de winkel in alsof het hun eigen zaak is. Voor de verbouwing droegen onze medewerkers zelf ideeën aan. En toen we dicht waren heeft iedereen keihard geholpen met verhuizen en schoonmaken. Het was ook heel goed voor de onderling band en de sfeer. We zijn heel blij met onze medewerkers, zonder hen kunnen we het niet.”