TOP

Nieuwe locatie voor Ladies Fortune: ‘De huur opzeggen zonder nieuw pand te hebben vraagt enorm veel vertrouwen in je ondernemerschap’

Eind januari verhuisde Annemiek Donkersloot haar winkel Ladies Fortune in Purmerend naar een pand twee deuren verderop. De locatie is ruimer en lichter, bovendien zijn ook de huurvoorwaarden beter. “Dat ik in dezelfde straat kon blijven is een mooie bijkomstigheid.”

Foto’s: Ladies Fortune

Annemiek Donkersloot van vrouwenmodewinkel Ladies Fortune in Purmerend zit al ruim 25 jaar in het vak, eerst met een winkel in Monnickendam en sinds veertien jaar in Purmerend. Vier jaar geleden verhuisde ze haar winkel binnen Purmerend van hartje centrum naar een aanloopstraat. “Het bleek voor onze klanten heel moeilijk om ons weer te vinden. Hoe veel en waar je ook je verhuizing publiceert, een klant heeft haar vaste routes. Het heeft toen twee jaar geduurd voor ik het weer op de rit had. En toen kwam Covid.”

Wat was de impact voor je winkel?

“Ik zat recht tegenover een van de populairste bakkers in Purmerend. Daar mochten niet teveel mensen tegelijk naar binnen met als gevolg dat de rijen wachtenden zich opstelden in mijn portiek. Daarnaast kreeg ik te maken met een niet al te begripvolle huisbaas en had ik plannen die in het pand niet pasten. En zo besloot ik de huur op te zeggen zonder dat ik al wat anders had.”

Dat was een gedurfd besluit…

“Dat was heel spannend en vraagt enorm veel vertrouwen in jezelf en je ondernemerschap. Toen kwam deze nieuwe locatie langs: die was vier jaar daarvoor ook al in beeld maar toen onbereikbaar door te hoge huur. Nu kon het wel. Het pand is ruimer en heeft een beter contract met een overzichtelijker huurtermijn dan in mijn vorige situatie. Het was flexibel en het gaf rust. Dat ik in dezelfde straat kon blijven is een mooie bijkomstigheid. Ik wilde ook niet voor de tweede keer mijn klanten de hele stad doorsturen. Dat heeft enorm veel impact op je vindbaarheid en daarmee op je omzet. Je kunt zeggen dat ik bij de eerste verhuizing leergeld heb betaald.”

Heb je met de verhuizing ook je concept aangepast?

“Ik heb mijn assortiment en winkel aangepast aan de nieuwe omstandigheden. We zijn van 110 naar 140 vierkante meter effectieve verkoopruimte gegaan. De andere winkel was bovendien onhandig ingedeeld met een opstap en pilaren. Omdat het nieuwe pand ruimer is en logischer ingedeeld kon ik stappen maken in het merkenaanbod. Ik wil vrouwen bedienen op meer draagmomenten, zeker gezien het blijvende thuiswerken.”

Welke merken heb je toegevoegd?

“Onder andere Expresso, Helena Hart en Josephine & Co. En ik heb het aanbod van Rosner en Summum uitgebreid. Nieuw zijn ook de leren jassen van Dekkers, een Nederlands merk, en de joggingpakken van Elbsand. Ook nieuw zijn de producten van Wasbeleving, bekend van de luxe wasparfums. Daarnaast heb ik mijn eigen schilderkunst gebruikt om een eigen lijn te beginnen: Annedonk. Hierin vind je behangvisuals, sjaals en kussens met kunstwerken. Alles is customized en ik werk met verschillende kleine productiebedrijven, zodat ik geen grote voorraden hoef aan te houden.”

Geef je nog steeds kleur- en stijladvies?

“Dat was in mijn vorige winkel een beetje het ondergeschoven kindje door ruimtegebrek, maar nu heb ik daar een mooie hoek in de winkel voor ingeruimd. Daar kunnen vrouwen kijken welke kleuren mooi staan en ga ik in gesprek over; wie ben je, wat vind je fijn om te dragen? En ik geef tips en trendadvies. Dat zorgt ervoor dat vrouwen minder miskopen hebben. Toch een stukje duurzaamheid. En ik ben aan het uitwerken hoe je bestaande lievelingsitems kan mixen met het kleur en stijl-beeld uit het nieuwe seizoen. Nu we weer volop mogen draaien zie ik dat de vriendinnenavonden weer terug komen die ik vroeger gaf. Spontaan boeken groepjes vrouwen deze nu al weer.”

Het team van Ladies Fortune

Is de omzet weer op niveau?

“In de afgelopen twee maanden zie ik de omzet weer stijgen. Veel mensen hebben ons de afgelopen twee jaar wel gevolgd via social media en de nieuwsbrief, maar niet altijd kleding gekocht. Maar nu heeft iedereen er zin in en weten ze ons weer te vinden. Onze doelgroep, vooral die veertigplusser, winkelt graag fysiek en wil niet online shoppen. We hebben dan ook geen webshop. We krijgen de laatste weken ook opvallend veel jongere vrouwen in de winkel die bepaalde items toch graag live willen zien. Vrouwen blijven soms wel anderhalf uur in onze winkel. We zijn echt community builders. We hebben altijd een luisterend oor, we nemen de tijd en geven oprechte aandacht. Veel winkels zeggen dat ze persoonlijke aandacht geven, maar vaak zijn de doorverkoopdoelstellingen toch leidend. Bij ons staat de mens centraal, en dan volgt de mode.”

Zijn er bestsellers?

“We zien dat de broek heel erg aan het terugkomen is. Alle drie onze broekenlabels verkopen we goed (Rosner, Para Mi en Cero). Daarbij zijn jasjes ook hot. Het zijn allebei artikelen die je nodig hebt nu je weer naar buiten gaat.  Daarnaast zijn de gevestigde labels voor werkende vrouwen geliefd: Helena Hart en Expresso. Maar ook Poools en Lizzy & Coco doen het goed en de collectie van Quinty Trustfull voor Summum. We presenteren alles in de winkel op kleur en niet op merk. En we maken onze eigen combinaties tussen de verschillende merken.”