TOP

Marie-Kristien Hoogstad beschermt haar modezaak alsof het haar kind is

De kracht van vrouwenmodewinkel Bankgeheim in Sas van Gent zit in de mix van merken. Belangrijk voor een zaak in een dorp dat geen specifiek winkelgebied heeft, zegt eigenaar Marie-Kristien Hoogstad. “Klanten komen gericht op onze Bankgeheim-sets af.”

Foto’s: Renate Zoutberg / Bankgeheim

Het pand van multibrand vrouwenmodewinkel Bankgeheim in Sas van Gent ziet eruit als een kunstwerk, met zijn grote pastelkleurige vlakken over het hele gebouw. Het is bewerkt door graffiti-artiesten van Dynamo uit Eindhoven in opdracht van eigenaar Marie-Kristien Hoogstad (47). “In dit pand zat voorheen de ABN Amro, het was een heel saai gebouw”, vertelt ze. Het exterieur sluit mooi aan bij het interieur, waarin de nieuwe, kleurige voorjaarscollecties hangen in rekken rondom de met glazen tegeltjes beklede toonbank. Eyecatcher van de zaak is de wandvullende kluisjeskast van de vorige eigenaar, waarin geld en waardepapieren van bankklanten werden bewaard op nummer in plaats van naam. Hierdoor wisten buitenstaanders vroeger niet wie de rekeninghouder was, ook de Belastingdienst dus niet. “Dat is het principe van bankgeheim”, verklaart Hoogstad de naam van haar zaak. Lacht: “Helaas waren de kluisjes leeg toen wij het pand overnamen.”

Selectief

Bankgeheim is voortgekomen uit het klassieke mannenmodebedrijf Maas Modes dat de opa van Marie-Kristien startte in 1950 en dat vervolgens door Marie-Kristiens moeder met haar broer en zussen werd overgenomen. “Ik werk er vanaf mijn twintigste en heb samen met mijn moeder een vrouwenafdeling opgezet. Die zat op de bovenverdieping, onhandig voor klanten die slecht ter been zijn of met een kinderwagen komen. Vandaar dat ik dit pand heb gekocht toen ze met pensioen gingen.” Het mannenmodegedeelte neemt haar broer over, Hoogstad pakt de vrouwenafdeling op en verhuist in 2014 naar dit pand. Ze schudt het merkenaanbod op door klassieke labels als Gardeur, Brax en Taifun te verruilen voor labels als Xirena, Róhe en Denimist. Inmiddels hangen er zo’n 28, waaronder ook Ulla Johnson, Kassl, Monoki en Forte Forte, merken waar ze trots op is. “Die leveranciers kijken kritisch naar de uitstraling en service van retailers met wie ze in zee gaan, ze willen niet op elke hoek van de straat liggen. Monoki is daarin bijvoorbeeld zeer selectief; ik ben met Danie Bles de enige die dat in Nederland verkoopt.”

Samenhang

Het assortiment is de kracht van Bankgeheim, zegt de ondernemer. Niet zozeer omdat de labels afzonderlijk van elkaar scoren, maar vanwege de mix die Hoogstad en haar medewerkers samenstellen. “Het gros van de klanten komt voor een Bankgeheim-set. We hebben een heel divers aanbod van merken die je niet vaak in deze samenhang ziet; het is de combinatie die wij maken die aanslaat. Daarmee bedienen we met onze maatrange van 34 tot 46 een brede doelgroep van alle leeftijden. Die kunnen we in nagenoeg alle merken kleden; we stylen jongeren alleen anders dan ouderen. Een Luisa Cerano-broek past de oudere dame prima in combinatie met een frisse Forte Forte-top. Een jongere past dat ook, maar combineert het met een wijde jeans van Rohe bijvoorbeeld.” Dat element is volgens Hoogstad belangrijk voor de zaak, omdat het dorp geen typische winkelbestemming is. “We moeten moeite doen om de juiste doelgroep te trekken. Samen met mijn man, die hier horecazaken heeft, en een club lokale ondernemers richten we ons via onder meer advertenties op social media op mensen die houden van een goed glas wijn, eten en shoppen. Vooral tijdens de lockdowns hebben we gevoeld hoe afhankelijk we zijn van toeristen. In die periode heb ik geregeld kaartjes gestuurd naar onze vaste klanten, zo’n tweehonderd, om in het vizier te blijven. Dat zorgt toch voor verkoop.”

Copy-paste

De mode-ondernemer concludeert dat dit de modezaak is die ze ooit voor ogen had. “Ik ben heel tevreden met wat we nu hebben.” Dat betekent echter niet dat ze op haar lauweren kan rusten, want ondanks dat ze een monopoliepositie heeft in het dorp, start binnenkort veertig kilometer verderop een modewinkel met een vergelijkbaar concept. “Het is qua merken copy-paste Bankgeheim”, zegt ze. “Die afstand is voor dit segment en deze regio klein. En dan doe ik dit werk al lang en heb ik een vaste klantenkring opgebouwd, ik ben toch extra alert. Bankgeheim is als een kind voor mij, dat bescherm ik als zodanig. Maar ik zie het vooral als compliment.”

Bankgeheim, Markt 7, 4551 BK Sas van Gent. Merken o.a.: Denimist, Jacob Cohen, Lisa Yang, Liviana Conti, Phisique du Role, Luisa Cerano.

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.