TOP

Mannenmoderetailers evalueren de seizoensstart: ‘Als het maar mooi is, is de prijs geen probleem’

Colberts: de Nederlandse man kan er momenteel geen genoeg van krijgen. Verder stuwen luxe items, comfortabele vestjacks, frisse groenen en vooral veel complete sets de bonbedragen omhoog. Ondernemers blikken terug op de eerste verkoopmaanden van dit voorjaar: “We hebben een fantastisch eerste kwartaal gedraaid.”

Foto: Eduard Dressler via Eduard-dressler.com

Bij Heezen Mode in Varsseveld is na een paar grillige jaren weer herstel te zien, vertelt eigenaar Erik Beltman. “Voor echte voorjaarsmode is het alleen toch nog wat te koud geweest, waardoor het seizoen traag op gang kwam. De natuurlijke gretigheid ontbrak lange tijd, veel mannen komen pas in de koopstemming bij 15-plus graden. Hoewel vaste klanten ons wel weten te vinden. Gelukkig zijn de feesten en partijen terug waardoor we toch een goed resultaat neerzetten. Daarnaast zijn we dit seizoen, voor het eerst weer na corona, gestart met een grote modeshow, waarmee we ook ‘een mooie slinger aan het rad’ hebben gegeven.” 

Groentinten en lila

De afgelopen weken zijn stretch overhemden van onder meer John Miller en Xacus een bestseller bij Heezen Mode. Beltman heeft deze al nabesteld. “Dit seizoen ben ik verrast door het merk Barbour. Deze collectie heeft erg goede items, in het bijzonder de bodywarmer, die weer helemaal terug is. Verder verkoopt Boss Orange over de hele range goed. Hun kleurbeeld is fris met onder andere groentinten en lila. Daarbij hebben ze de prijs-kwaliteit goed vast weten te houden. Alles wordt duurder, maar ik merk dat mensen de fysieke winkel opnieuw waarderen. Een stukje beleving is – zeker na corona – belangrijker geworden.”

Hogere marges

Piet Delissen van Bruggemann Mode in Hoorn begon 2 januari met de uitverkoop, waardoor januari en februari erg goede verkoopmaanden waren. “Maart was wat moeizamer, maar doordat we de uitverkoop later startten konden we de marges hoger houden. Ik ben zeker niet ontevreden. Ik verwacht dat deze week – zo vlak voor Pasen en de zon schijnt volop – dat de aanloop aantrekt. Daarbij hebben we de winkel een upgrade gegeven en wordt na lange tijd ons magazine, plus een cadeaubon van twintig euro, weer rondgestuurd. Daar verwacht ik wel reacties op.”

Gericht naar de winkel

“Het valt me op dat de klassiekere klant nog redelijk afwachtend is”, zegt Delissen. “Normaal gezien komt deze groep juist vroeg in het seizoen, maar ik denk dat men wacht op mooier weer. Ik maak me daar geen zorgen over, die klant gaat absoluut komen. Sowieso merk ik dat de spontane aanloop terugloopt, mensen komen gericht naar onze winkel. Ook merk ik dat de bonbedragen omhooggaan. Vrijwel iedereen die binnenkomt, gaat de deur uit met aankopen. Als het maar mooi is, is de prijs geen probleem. Kleding mag zeker weer luxer zijn.”

Comfort en luxe

“We hebben ons aanbod iets opgetrokken qua prijs en dat wordt gewaardeerd. Zo doet het voor ons nieuwe merk Camouflage het erg goed, met jeans rond de 229 euro. Ook de Genti-items, eveneens in luxe kwaliteiten, verkopen bovengemiddeld goed.” Comfort is dit seizoen erg in trek constateert de Hoornse ondernemer. Draagcomfort, maar ook gebruiksgemak is belangrijk. “We hebben de vestjacks van Cast Iron ontzettend goed verkocht, naast de casual jersey colberts en shirts van jersey en travelstoffen, onder meer van Desoto. Er komt ook steeds meer loop in jersey pakken.” 

Pakken

Robert Bakker, inkoper/verkoper bij Van Soest Menswear in Gorinchem, heeft voor dit voorjaar het assortiment succesvol aangepast. “Tijdens corona hebben we veel hoodies en sweats verkocht en nu zetten we meer in op wat gekledere en luxere items: echte mannenmode. Bijna niemand investeert meer in pakken, wij verdiepen juist hierin. Er is nog een hele groep die hiernaar op zoek is, voor feestjes of voor zakelijke aangelegenheden in het buitenland bijvoorbeeld. We verkopen veel pakken van Dressler en doen ook aardig wat in maatwerk.”

Totaalpakket

“Onze winkel heeft nu echt weer een uitstraling als in de jaren ’80 en ’90. Met een totaalpakket, dat je hier terechtkan voor een complete outfit. Van een pak en een shirt tot schoenen en een regenjas. We verkopen ook erg veel combinaties. Losse jasjes met een goede broek. Of een overhemd van John Miller met een mooi vest of trui van Viadeste en een goede jeans van Tramarossa. Sets die we op de winkelvloer presenteren worden enthousiast opgepakt. Kijkend naar de eerste resultaten van de eerste drie maanden ben ik optimistisch over de rest van het seizoen.”

Hoge bonbedragen

“We hebben een fantastisch eerste kwartaal gedraaid.”, zegt Patrick Theunisse, eigenaar van Estivo in Veghel. “We hebben een mooie omzet behaald in de eerste maanden en plussen goed. Januari en februari was niet zo moeilijk, maar vorig jaar maart draaiden we de beste maand ooit, dus daar wilden we sowieso overheen. Mensen zijn momenteel op zoek naar leuke, verfrissende items. Mooie producten vooral, dure dingen. Dit zagen we voor corona al gebeuren en die ontwikkeling wordt nu voortgezet. Wat ook opvalt zijn de vele sets en de hoge bonbedragen terwijl er minder consumenten binnenkomen.”

Vestcolberts

“Luxe bonnetterie wordt goed opgepikt, naast jasjes, colbertachtige vesten en stretchhemden met veel gemak. De jersey vestcolberts van onder andere Lardini, Gran Sasso en Corneliani verkopen ontzettend goed. Die heb ik onvoldoende ingekocht, dus die heb ik nabesteld. Andere merken die op dit moment populair zijn, zijn Jacob Cohën, Incotex, Doriani en Santoni. We zijn al 21 jaar specialist in trouwpakken en ook dit seizoen verkoopt dit segment, met name maatwerk, erg goed. We adverteren hier nauwelijks mee en we staan niet op beurzen, maar toch weten mannen ons te vinden. We hebben wekelijks de nodige afspraken.”

Jacks

“Jacks blijven achter, maar dit is al een aantal seizoenen zo. Waar dit aan ligt? Ik denk dat er te veel aanbod is in jassen. Het premium segment gaat nog wel, maar de middenklasse staat stil. Opvallend genoeg verkopen de sportieve jacks van het merk Moorer dit seizoen juist erg goed.”

IJskoud

Edwin van der Zwaan, bedrijfsleider en inkoper bij Nick & Son in Houten: “Dit eerste kwartaal hebben we een omzetgroei van ruim twintig procent gerealiseerd. Alleen de laatste twee weken zijn moeizamer. Vorig jaar was het sneller mooi weer, nu is het nog ijskoud en ik merk dat de temperatuur zeker van invloed is op de verkoop. Daarbij kan ik nog niet zo goed beoordelen of de kosten- en prijsstijgingen van invloed zijn op het consumentengedrag. Voor nu merk ik voornamelijk dat mensen toch weer behoefte hebben aan een nieuwe outfit.” 

Een stapje hoger

“In 2022 hebben we het beste jaar in ons bestaan gedraaid en daar willen we in 2023 natuurlijk overheen. We zijn in transitie met de winkel, we zijn zowel qua merken als in stijl een stapje hoger gegaan. Ook hebben we dit seizoen geïnvesteerd in een totaalbeleving en uitbreiding van productgroepen, zoals schoenen en nichegeuren. We zien dat mannen steeds vaker geuren kopen voor meerdere momenten.”

Hemden en colberts

“De afgelopen weken hebben (dress)hemden en colberts – onder andere van ons nieuwe merk Eduard Dressler – erg goed verkocht. De pasvorm hiervan is perfect, comfort speelt zeker mee en het is een mooie vervanger voor een compleet pak. Overhemden gaan verrassend goed over de toonbank en zijn bezig met een echte inhaalslag. Vooral met een klassieke uitstraling, lichte tinten en eventueel met een klein werkje. Kijkend naar de broeken zie ik dat de drawstring pantalon langzaam geaccepteerd wordt.”

Frisse kleuren

“Verder springen Genti en Drykorn, voor ons nieuwe merken, eruit. Mason’s voor de broeken en Boss in zijn totaliteit; van de polo’s en casual overhemden tot de hoodies. De huidige collectie is aantrekkelijk door frisse kleuren als groen, azzurroblauw en roze. Ook de suède instappers vallen op door felle, zomerse tinten als groen en oranje.”