TOP

Winkelreportage L’Altradonna in Rotterdam: ‘Het is tijd dat de winkel ook zonder mij kan draaien’

L‘Altradonna in Hillegersberg bestaat bijna twintig jaar en dat is voor eigenaar Nina Slotboom een mooi moment om haar zaak meer los te laten. “Het is tijd dat de winkel ook zonder mij kan draaien.”

Foto’s: L’Altradonna – Esther Gebuis

Het lijkt of L’Altradonna in Hillegersberg net een upgrade heeft gehad. De wanden staan strak in de verf en de houten vloer ligt in een visgraatmotief. Het vormt een mooi geheel met de klassieke staande spiegel, kroonluchter, grote banken en strakke kasten waarin parfums van onder meer Escentric Molecules staan uitgestald. Door de winkel heen zijn kleding, schoenen en accessoires te vinden van hoogsegmentmerken als Isabel Marant, Max Mara, Vanessa Bruno, Mulberry, Vanrycke, Ganni, James Perse, Pomandère en Common Projects. Maar afgezien van de collecties, is niets van wat we zien onlangs vernieuwd: “Het interieur is al achttien jaar hetzelfde”, glimlacht eigenaar Nina Slotboom (49).

Scherp randje

“Dit is wat ik altijd al mooi heb gevonden, een mix van stijlen. Het heeft aan de ene kant een boetiekgevoel met de gezellige bank en aan de andere kant het stoere van de industriële stellingkasten.” Die stijlenmix past bij Slotbooms visie op mode: er moet een scherp randje aan zitten. “Ik verkoop eigenlijk geen mode, maar een stijl: mijn stijl. Daarbij vind ik het ‘t leukst als het niet helemaal klopt. Een los outfitje van James Perse gecombineerd met de madam coat van Max Mara bijvoorbeeld. Of een tuttig bloesje van Isabel Marant, maar dan uitgevoerd in zwaar linnen. En als een klant dan met een lach naar zichzelf in de spiegel kijkt, is het voor mij perfect.”

Uitdaging

Uiterlijk is de winkel dan nauwelijks veranderd, in het assortiment zijn de laatste decennia wel degelijk wijzigingen doorgevoerd. Zo is het merkenpakket gaandeweg van middenhoog naar meer hoogsegment gegaan. Slotboom heeft in 2011 het eigen merk L ‘Atelier toegevoegd en ze verkoopt sinds anderhalf jaar ook mannenkleding onder de naam L’Altro. “Het vrouwenmerkenaanbod is met mij meegegroeid; als je ouder wordt kies je toch nog vaker voor een hogere kwaliteit en tijdloze items. L’Atelier past daar ook bij. Ik ben begonnen met bonneterie gemaakt in Italië, mijn tweede thuis, en breng inmiddels ook confectie.” Het aanbod mannenmode komt voort uit de vraag van klanten, dat onderdeel vindt Slotboom nog wel een uitdaging. “Vrouwenkleding pas ik zelf door, mannenkleding moet ik eerst zien op een man. Maar de uitdaging is ook weer leuk. Net als bij de outfits; dat beetje spanning heb ik toch wel nodig.”

Onafhankelijk

De laatste twee aanpassingen heeft ze tijdens de coronacrisis doorgevoerd: de sale is definitief opgeschoven en er is een shopmanager aangesteld voor de dagelijkse leiding. Twee besluiten die de zaak onafhankelijker moeten maken, van zowel de markt als van de eigenaar. “In de lockdown liepen alle winkels vol. Merken beloofden dat zij er alles aan zouden doen om de sale op te schuiven, maar ondertussen prijsden juist zij online vaak als eerste af”, vertelt ze. “Ik vaar nu mijn eigen koers en heb voor het eerst in plaats van half juni op 6 september uitverkoop gehouden. Dat heb ik ook kunnen doen omdat 40 procent van onze collectie uit items bestaat die nooit in de sale gaan, zoals mijn eigen label L’Atelier, Mulberry, Vannessa Bruno en Max Mara. Het was een feestje die dag.” Met deze basis laat Slotboom L’Altradonna met een gerust hart over aan de nieuwe leiding en het team. Zelf wil ze zich meer bezighouden met reizen, inkoop en ontwikkelen van L ‘Atelier. “Op een gegeven moment is het gezond om je bedrijf op zichzelf te laten draaien. Voor L’Atelier zou ik graag nog tien verkooppunten in Nederland willen hebben. Maar dan wel bij winkels die mijn filosofie waarderen en er geen sale-items van maken.”

L’Altradonna Freericksplaats 12a-14a, Rotterdam. Merken: Isabel Marant, L’Atelier, Max Mara, Mulberry, Pomandère, Vanrycke, Vanessa Bruno.

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.