TOP

‘Week van Veiligheid weggegooid geld’

Is de Week van de Veiligheid weggegooid geld? Volgens een poll onder ondernemers op MijnBedrijf.nl blijkt van wel. Slechts één op de vijf ondernemers ziet het nut van De Week van de Veiligheid.

MijnBedrijf.nl is een online platform voor zelfstandige ondernemers en is onderdeel van Telegraaf.nl. Op de poll over de Week van de Veiligheid stemden 1300 ondernemers. Ruim twintig procent van de stemmers vindt dat alleen praten over veiligheid niets oplost. De overgrote meerderheid (68%) vindt dat een harde aanpak van criminelen het enige is dat echt helpt tegen winkelcriminaliteit vanwege het afschrikeffect. Slechts negen procent meent dat een dergelijk campagne het bewustzijn verhoogt van de burgers en dat dit ook helpt. Eén procent is blij dat eindelijk aandacht wordt gevraagd voor winkelcriminaliteit.

Preventie 

De Week van de Veiligheid was van 10 tot en met 16 oktober. De nadruk lag dit jaar op preventie en dan met name het voorkomen van overvallen. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel lanceerde tijdens de week een nieuwe (gratis) online training ‘Laat je niet overvallen’. Volgens het HBD zijn trainingen om op de juiste manier te leren reageren effectiever én goedkoper dan camera’s, poortjes en allerlei andere technische maatregelen in de winkel. Winkelcriminaliteit kost de Nederlandse detailhandel grofweg 1 miljard euro per jaar. Winkeldiefstal levert de meeste schade op, gevolgd door overvallen.

 

Hoe nuttig vind jij de Week van de Veiligheid? Reageer!