TOP

Dagnieuws: Zeeman breidt tweedehands verkoop in België uit, Opkomst van de Nederlandse economie: meer geld, meer groei, PostNL rapporteert verlies

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Zeeman

Zeeman breidt tweedehands verkoop in België uit

Zeeman breidt haar activiteiten in België uit met twee extra locaties voor de verkoop van gebruikte dames-, baby- en kinderkleding. Naast de bestaande winkels in Merksem en Genk, zullen de tweedehands kledingstukken ook doorverkocht worden in Brussel en Berchem. In 2022 begon de textieldiscounter met het testen van het doorverkopen van ingezamelde baby- en kinderkleding in België. Nu wordt dit initiatief uitgebreid. Arnoud van Vliet, directeur duurzaamheid, legt uit: “Er wordt nog steeds te veel kleding weggegooid en daar willen we iets aan doen. We streven ernaar om ons tweedehands initiatief verder te ontwikkelen.” Klanten kunnen in alle Zeeman-winkels in Nederland en België tweedehands kleding inleveren. Deze kleding wordt vervolgens doorgestuurd naar Het Goed, een kringloopwinkel die de kleding sorteert en doorverkoopt aan Zeeman. Op deze manier krijgen kledingstukken die geschikt zijn voor hergebruik een tweede leven, terwijl items die niet meer bruikbaar zijn, worden gerecycled tot garens, isolatiemateriaal of poetsdoeken. Naast de vier filialen in België, wordt ook in Nederland een deel van de tweedehandsartikelen doorverkocht. Zes filialen in Nederland doen hieraan mee, gevestigd in Nijmegen, Nieuwegein, Amsterdam, Alphen aan den Rijn, Den Haag en Maastricht. 

Opkomst van de Nederlandse economie: meer geld, meer groei

De Nederlandse economie bevindt zich in een periode van groei. Er is volop werk, veel orders en de koopkracht onder consumenten neemt toe. Dat is een flinke verandering na een tijd van uitdagingen binnen de eurozone, waar de industrie het moeilijk had. Deels kan deze groei worden toegeschreven aan de veerkracht die is getoond in reactie op eerdere schokken, zoals de impact van de oorlog in Oekraïne en de daaropvolgende energiecrisis. Een andere cruciale factor voor deze groei is de stijgende koopkracht. Het cyclische proces van een grotere vraag naar producten en diensten, wat op zijn beurt weer bedrijven aanmoedigt om te investeren en uit te breiden, draagt positief bij aan verdere economische groei en stabiliteit. Als exportgericht land kunnen we profiteren van de groeiende economieën in de eurozone, vooral in Duitsland. Hoewel de uitdagingen in de bouwsector nog aanwezig zijn, laten zowel de industrie als de dienstensector in Nederland tekenen van herstel zien. Deze ontwikkelingen bieden hoop voor een duurzaam herstel en een bloeiende economische toekomst voor de Nederlandse economie.

Nieuwe modebeurs in Kopenhagen

In juni zal Kopenhagen een nieuwe modebeurs genaamd Mandatory CPH verwelkomen, georganiseerd door Mads M. Petersen en Clara Leone. In tegenstelling tot de bestaande beurs CIFF, zal Mandatory CPH aan het begin van het inkoopseizoen plaatsvinden en ongeveer honderd merken van zowel mannen- als damesmode tentoonstellen. De beurs biedt een ‘op afspraak’ showroomervaring voor merken en zal gehouden worden van 26 tot en met 28 juni in de Øksnehallen, de voormalige locatie van de beurs Revolver. De nieuwe beurs zal twee keer per jaar worden gehouden en al enkele merken zoals Henrik Vibskov, Missoni en Aspesi hebben zich aangemeld. De lancering van Mandatory CPH komt tegemoet aan een behoefte die voorheen niet werd vervuld, namelijk het aanbieden van een modebeurs aan het begin van het inkoopseizoen in Kopenhagen.

PostNL rapporteert verlies, ondanks groei aantal pakketten

PostNL heeft in het eerste kwartaal van 2024 een omzetdaling van 2 procent gemeld, ondanks een toename in het aantal bezorgde pakketten. De afname van de traditionele briefpost, hogere operationele kosten en een verschuiving naar minder frequent bezorgde post zijn aangewezen als de belangrijkste oorzaken van het verlies. De bezorging van brieven is met 12,5 procent gedaald, deels door verkiezingspost van 2023. Dit, in combinatie met de stijgende arbeidskosten en een verschuiving naar minder frequente postbezorging, heeft geleid tot verlies op de postbezorgingsdiensten van PostNL. Ondanks de groeiende markt voor pakketbezorging krijgt PostNL te maken met dalende volumes voor de traditionele postbezorging en stijgende kosten. Om de dalende winstgevendheid te compenseren heeft PostNL aangekondigd dat de prijs van postzegels per 1 juli opnieuw zal stijgen. De prijs van een postzegel zal dan 1,14 worden, een stijging van 5 cent ten opzichte van de huidige prijs. Ook zal het versturen van brieven naar het buitenland duurder worden. 

CEO Jon Ram weg bij Clarks 

Na een periode van twee jaar heeft CEO Jon Ram besloten om Clarks te verlaten. Zijn aanstelling kwam tijdens een fase van verandering voor het schoenenmerk, waar het werkte aan een strategie om zich aan te passen aan de veranderende markt en duurzame groei te bevorderen. Ram had als doel om Clarks aantrekkelijker te maken voor een jongere doelgroep, onder meer door het betreden van de virtuele wereld en het uitbreiden naar nieuwe markten zoals Saoedi-Arabië. Ondanks zijn inspanningen werden er aan het einde van 2023 opnieuw uitdagingen gemeld, waaronder banenverlies en financiële verliezen. Hoewel de precieze reden voor Ram’s vertrek niet bekend is gemaakt, heeft Clarks aan het Britse FashionUnited aangegeven dat Jon Ram op zoek is naar nieuwe carrièrekansen. Clarks zal een interim-executive committee samenstellen om de leiding te handhaven, totdat een nieuwe CEO wordt benoemd. Dit zal helpen om de continuïteit te waarborgen tijdens deze overgangsperiode voor het bedrijf.