TOP

The Red Rail: design in ruil voor bloed

Eén van de meest indrukwekkende modeshows van de Amsterdam International Fashion Week was The Red Rail. Met de collectie die vrijdag 16 juli j.l. geshowd werd, wil Stichting Nobel bloeddonatie onder jongeren op de kaart zetten.

Menig bezoeker zal een traantje hebben weggepinkt bij deze modeshow die geheel in het teken stond van het dreigende tekort aan bloeddonoren. Tijdens de show wordt namelijk het verhaal verteld van een meisje dat door acute leukemie, een bloedziekte, op het randje van de dood balanceert. Met behulp van bloedtransfusies knapt ze langzaam op. De pompende beats en de kaarsrechte rode laserstraal (het symbool voor een bloedvat) zetten het moment extra kracht bij..

Jongeren triggeren
The Red Rail- collectie is gecreëerd door 18 veelbelovende ontwerpers, die met de hulp van topontwerper Claes Iversen en Angelika Groenendijk-Wasylewski, oprichtster van Young Designers United, geselecteerd zijn. The Red Rail-collectie, dat bestaat uit twintig kledingstukken, is niet te koop voor geld maar voor bloed. Jasmijn Andringa, directeur Stichting Nobel vertelt over de keuze om mode aan het project te verbinden: “We willen een doelgroep van 18-35 jaar bereiken en die moet je op een juiste manier aanspreken. Geen enge verhalen over ziektes dus. Met dit modeproject willen we ze triggeren om bloeddonor te worden. Door de vergrijzing en de hoge leeftijd van de gemiddelde donor, is namelijk de kans groot dat er over zo’n 3 jaar een tekort aan bloeddonoren zal ontstaan.”

Hoe?
Wie zich opgeeft als bloeddonor dingt mee naar één van de collectie-items die tijdens de volgende wintereditie van de AIFW in januari worden verloot. En dat is absoluut de moeite waard. De collectie is zeer toegangkelijk en voor iedereen is er wat wils met sportieve, vrouwelijke of wat klassiekere jurkjes. Ook voor mannen is er een interessant aanbod van designer shirts of casual broeken. Er rest maar één ding om nog te melden: meld je vandaag nog aan als bloeddonor (en prikken is echt niet eng!).

Over Stichting Nobel
Stichting Nobel is een  ideëel maatschappelijk betrokken communicatiebureau, bestaande uit  een collectief van elf professionals uit  verschillende hoeken van de communicatiewereld: schrijvers, documentairemakers, producers, regisseurs en creatief directeuren. De hoofdsponsor van dit project is Stichting DOEN.

Bekijk de show