TOP

Retail wil richtlijnen van kabinet bij najaarsgolf, vanHaren verliest rechtszaak van Dr. Martens en The Next Closet overweegt fysieke winkel

Winkeliers willen handvatten van de overheid als ze plannen moeten maken voor een mogelijke najaarsgolf. Verder: vanHaren mag geen laarzen met ‘Dr. Martens-stiksels’ meer verkopen, vintage e-tailer The Next Closet denkt na over een fysieke winkel en CEO Wouter Torfs zwaait na 35 jaar af bij de Belgische schoenenketen Torfs. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 19 mei.

Foto: Fashion for Good Museum/Evelyn Mora

Winkeliers willen ‘duidelijke routekaart’ van kabinet bij mogelijke najaarsgolf

Winkeliers willen dat de overheid kaders stelt waarbinnen sectoren plannen kunnen maken om een eventuele nieuwe coronagolf in de herfst het hoofd te bieden. Dat zegt Eus Peters, de directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) in gesprek met De Ondernemer. Na een aantal zorgeloze lenteweken staat Covid-19 weer volop op de agenda, met waarschuwingen voor een najaarsgolf en een blokkade van een nieuwe tijdelijke coronawet. Minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid lijkt bij het bestrijden van het virus de bal in eerste instantie bij bedrijven zelf te leggen, ziet Peters. “De overheid geeft het signaal dat iedere sector zijn eigen plannen moet maken, maar die kennis hebben we als detailhandel natuurlijk helemaal niet. We hebben behoefte aan een duidelijke routekaart, om dan samen daaraan de juiste maatregelen te koppelen. De overheid in de publieke ruimte en wij op de winkelvloer.”

Expo-tip: Fashion for Good Museum onderzoekt de toekomst van de modeweek

Is de traditionele ‘fashion week’ dood of is dit hét moment voor een nieuw tijdperk? Die vraag staat centraal in de nieuwe tentoonstelling van het Fashion for Good Museum, genaamd ‘Fashion Week: A New Era’. Het duurzame modemuseum in Amsterdam zoomt in op de ontstaansgeschiedenis van het fenomeen, de impact op mens en milieu en hoe de toekomst van de modeweken zoals we die nu kennen eruit ziet. Daarbij komen creatieve oplossingen voorbij die voortkwamen uit de coronacrisis, zoals de ‘show-in-a-box’ van Loewe, en de digitalisering die ook zijn weg naar de internationale modeweken heeft gevonden. ‘Fashion Week: A New Era’ is tot en met oktober 2022 te zien in het Fashion for Good Museum aan het Rokin 102 in Amsterdam. Ga voor meer informatie en ticketprijzen naar fashionforgood.com/museum.

(Tekst gaat verder onder foto’s)

VanHaren moet laarzen met gele ‘Dr. Martens-stiksels’ uit schappen halen

VanHaren mag geen veterlaarzen meer verkopen met gele stiksels. De schoenenketen maakt daarmee inbreuk op het merkrecht van Dr. Martens, zo heeft het Gerechtshof in Den Haag geoordeeld. Dat blijkt uit documenten op rechtspraak.nl. De retailer moet vier modellen uit de schappen halen, op straffe van een dwangsom die kan oplopen tot €1 miljoen euro. Moederholding Airwar klaagde vanHaren in 2020 aan omdat het bedrijf vond dat de keten tien ‘slaafse nabootsingen’ van de bekende 1460-boot verkocht. Die zaak werd verloren, waarop Dr. Martens zich in een volgende procedure op het gebruik van gele stiksels in bepaalde modellen concentreerde. Het merk beriep zich op zijn positiemerk in de Benelux, het vastleggen van een specifieke wijze waarmee een bepaald element op een product is aangebracht, en werd door de rechter in het gelijk gesteld. VanHaren-woordvoerder Julia van Strijdhoven zegt in een reactie tegen RTL Nieuws dat de verkoop van de betreffende laarzen eerder al is opgeschort en dat de rechter daarbij over een deel van de schoenen oordeelde dat er geen sprake was van merkinbreuk. “Bovendien loopt over hetzelfde onderwerp nog een bodemprocedure in eerste aanleg, zodat er nog geen sprake is van een definitief oordeel.”

‘The Next Closet overweegt fysieke winkel’

The Next Closet overweegt een permanente fysieke winkel te openen, waar niet alleen kleding wordt verkocht, maar klanten ook items kunnen inleveren. Dat zegt CCO Suzanne Kats tegen Emerce. De e-tailer in vintage kleding heeft al een pop-upstore in Rotterdam met high-end merken als Balenciaga, Chanel en Dior voor een ‘net wat leuker prijsje’. Concrete plannen voor een winkel zijn er nog niet. Vooralsnog wil The Next Closet zich eerst focussen op het verbeteren van de (online) gebruikerservaring.

CEO Wouter Torfs zwaait af bij Schoenen Torfs Wouter Torfs, de CEO van de Belgische schoenenketen Torfs, gaat met pensioen. Dat meldt het Belgische vakblad Gondola. Zijn nicht Lise Conix, de huidige marketingdirecteur, neemt de leiding per 1 januari 2023 over. “Ze is gepokt en gemazeld in het bedrijf en vanuit haar achtergrond als marketeer heel goed geplaatst om Schoenen Torfs te leiden”, zegt Torfs over zijn opvolger. Hij blijft bij de schoenenketen betrokken als aandeelhouder en bestuurslid. Daarnaast gaat hij aan de slag als voorzitter van het Centrum Algemeen Welzijnswerk, een Vlaamse hulpverleningsorganisatie. “Ik ben altijd een sociaal bevlogen ondernemer geweest en dit was iets waarvoor ik me wilde engageren.” Torfs werkte 35 jaar voor de schoenenketen. Onder zijn leiding groeide het bedrijf van een jaaromzet van 8 miljoen naar 150 miljoen euro. Hij is deze week niet de eerste afzwaaiende topman uit de schoenenbranche; afgelopen dinsdag kondigde CEO Krein Bons van vanHaren al aan na 26 jaar aan het stokje over te dragen.