TOP

Hul le Kes opent pop-up in Arnhem, recordgroei voor kleding- en schoenenwinkels en pure player Asos debuteert in winkelstraat

Het Nederlandse modelabel Hul le Kes opent een pop-up winkel in Arnhem, kleding- en schoenenwinkels hebben een recordgroei doorgemaakt in het eerste kwartaal en pure player Asos ligt debuteert in de winkelstraat. Verder: Primark ziet toch af van een grote ontslagronde in ons land. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 20 mei.

Foto: Hul le Kes

Hul le Kes opent pop-up in Arnhem

Het duurzame modelabel Hul le Kes opent een pop-up winkel tijdens het Arnhemse Fashion and Design Festival en de internationale Biënnale State of Fashion in diezelfde stad. Dat staat in een persbericht. De tijdelijke zaak is gevestigd in een industrieel pand aan de Wezenstraat op de eerste verdieping van het gebouw. De bedoeling is dat op deze locatie de permanente winkel van Hul le Kes komt. De exacte datum daarvan is nog niet bekendgemaakt. Het modelabel wil eerst proefdraaien op deze plek. In de pop-up store zijn kleding en interieurproducten van Hul le Kes te koop. Naast de eigen collectie worden ook de collecties van Gray Label x Hul le Kes (upcyclede kinderkleding), Allude x Hul le Kes (cashmere items gemaakt van deadstock garens) en Hul le Kes ReShared (kledinglijn van Hul le Kes in samenwerking met het Leger des Heils) verkocht. De openingstijden zijn zaterdag 4 juni en de daarop volgende vrijdagen en zaterdagen tot en met 2 juli van 10:00 uur tot 18:00 uur.

Ontslagen Primark van tafel

Fastfashionketen Primark ziet af van het plan om 240 banen in Nederland te schrappen. Dat meldt Retailtrends. Het voornemen leidde tot veel protesten. De Ierse retailketen maakte in maart bekend de managementstructuur te willen vereenvoudigen, waarbij 240 banen zouden sneuvelen en waarvoor zouden er ongeveer 200 terugkomen. Daarop kwam vakbond FNV in actie en mobiliseerde het personeel, dat demonstreerde bij de winkel in Amsterdam en een petitie overhandigde aan de directie. “Aan de reacties van onze collega’s merkten we dat zij vonden dat we nog niet goed genoeg geluisterd hadden”, zegt country manager David Swann Lassche. Tocj is de onrust volgens de FNV nog niet verdwenen. Primark wil nog steeds functies veranderen en dreigt voor sommige mensen bevriezing van het loon of problemen met roosters. Wel wil het concern in gesprek met de medewerkers.

Recordgroei voor kleding- en schoenenwinkels

Kleding- en schoenenwinkels hebben een recordgroei doorgemaakt in het eerste kwartaal van dit jaar, meldt het CBS. De kledingbranche zette in het eerste kwartaal 91 procent meer om dan in dezelfde periode vorig jaar- het hoogste omzetniveau in tien jaar – en schoenenzaken plusten 66,8 procent. Hiermee steken ze met kop en schouders boven de rest van de detailhandel uit. De totale detailhandel zette in het eerste kwartaal veertien procent meer om vergeleken met vorig jaar. Dit komt door de omzetgroei in de non-foodsector die begin 2022 44 procent meer omzet draaide dan in het eerste kwartaal van 2021. Niet eerder was de groei ten opzichte van een jaar eerder zo groot. In het eerste kwartaal van 2021 nam de omzet juist flink af, dat kwam door de lockdown waarin veel non-foodwinkels de deuren tijdelijk moesten sluiten. Het CBS meldt verder dat retailers danig last hebben van personeelstekort en tekort aan productiemiddelen. Aan het begin van het tweede kwartaal van 2022 gaf bijna 40 procent van de detaillisten dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering. Detaillisten worden in de bedrijfsvoering ook vaker belemmerd door een tekort een productiemiddelen, materiaal en ruimte. Ten opzichte van begin 2022 is dit aantal meer dan verdubbeld tot 21 procent.

E-tailer Asos maakt zijn fysieke winkeldebuut

E-tailer Asos maakt zijn fysieke winkeldebuut samen met de Amerikaanse warenhuisketen Nordstrom, meldt Fashionnetwork. Vanaf 20 mei biedt de Britse fastfashionretailer zijn collectie aan bij geselecteerde Nordstrom winkels in de Verenigde Staten, tien in totaal, maar ook online. In de fysieke winkels wil de Amerikaanse keten concepten testen om de wensen van de jonge doelgroep in kaart te kunnen brengen. Het wil zo ontdekken wat consumenten van rond de 20 jaar inspireert om de digitale en fysieke retailkloof te kunnen overbruggen. Er wordt onder meer samengewerkt met influencers die er hun exclusieve diensten kunnen aanbieden, een schoonmaakservice voor sneakers, een afdeling voor het personaliseren van kleding en een kledingreparatieservice. Nordstrom nam vorig jaar zomer een minderheidsbelang in vier kledingmerken van Asos, in een poging om een jonger publiek aan te trekken. Het gaat om de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en HIIT, die zich vooral richten op twintigers.

Schoenenfamilie Durlinger schrapt jubileumfeesten na overlijden zoon (19)

Het stoffelijk overschot dat donderdagmiddag 19 mei 2022 is gevonden in Sittard is van de 19-jarige Xavier Durlinger, zoon van algemeen directeur Roger Durlinger van schoenenketen Durlinger. Dat meldt Schoenvisie. Het verdriet en de ontzetting bij het familiebedrijf is groot. De schoenenketen zou komende zaterdag het 140-jarig jubileum vieren, maar heeft de festiviteiten afgelast. “Onze gedachten gaan uit naar Roger en de rest van de familie”, laat woordvoerder Loes Sieben van Durlinger’s Schoenbedrijf in een reactie weten. “We zijn verdrietig en verbijsterd en zullen als organisatie alles doen om de familie Durlinger te steunen in deze moeilijke tijd.” Xavier werd sinds vorige week woensdag vermist. Zijn lichaam werd gisteren gevonden; volgens de politie zijn er sterke vermoedens dat hij door een misdrijf om het leven is gekomen.