TOP

Björn Borg maakt een LHBTIQ+-collectie, Zegna koppelt bonussen aan klimaatdoelen en Sneakerness terug in Amsterdam

Björn Borg steunt met een speciale collectie de LHBTIQ+-gemeenschap, het Europese sneakerevent Sneakerness strijkt weer neer in Amsterdam en Zegna schroeft de duurzame ambities op. Verder: de licentiepartner van Camel Active Shoes is failliet en Atelier Munro heeft een collab met coureur Nyck de Vries. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 18 mei.

Foto: Björn Borg

Björn Borg maakt LHBTIQ+-collectie

Björn Borg heeft een performance collectie gelanceerd samen met de Stichting Pride and Sports, het nationale platform voor LHBTIQ+ in de sport. De Be Proud. Be You.-lijn – met zwarte items, voorzien van regenboogdetails – is exclusief verkrijgbaar via de Bijenkorf en de online shop van het warenhuis. Björn Borg laat weten dat het label zich persoonlijk erg betrokken voelt bij de LHBTIQ+-community: ‘Björn Borg wil helpen een omgeving te creëren waarin je je veilig voelt om jezelf te zijn.’ De gehele opbrengst gaat naar de Stichting Pride and Sports en wordt besteed aan projecten die emancipatie, diversiteit en inclusie in de sport bevorderen. Daarnaast worden er awareness sportevenementen in Amsterdam en Rotterdam georganiseerd, waaronder een tweedaags awareness-event op het dak van de Bijenkorf aan de Coolsingel in Rotterdam, tijdens Rotterdam Pride en Roze Zaterdag. 

Sneakerness keert terug naar Amsterdam

Het Europese sneakerevent Sneakerness vindt op 4 en 5 juni opnieuw in Amsterdam plaats. Volgens de organisatie is het evenement dit jaar ‘groter dan ooit’. In de Kromhouthal in Amsterdam-Noord zijn meer dan 50.000 sneakers – van exclusieve en nieuwe edities tot bekende modellen – verkrijgbaar. Nieuwe toevoegingen zijn dit jaar de customizeworkshop in samenwerking met het label Eastpak en een talkshow van Zalando en Convo. Verder zijn kunstenaars live aan het werk, zijn er tentoonstellingen en dancebattles. Iedere kaartkoper maakt daarbij automatisch kans op een zelf samen te stellen sneaker ter waarde van 2000 euro. Sneakerness doet sinds 2011 jaarlijks Nederland aan. Na Amsterdam volgen dit jaar nog Parijs (23-25 juni), Milaan (8-9 oktober) en Rotterdam (29-30 oktober).

Zegna koppelt bonussen van de top aan klimaatdoelen

Het Italiaanse mannenmodebedrijf Ermenegildo Zegna Group gaat de bonussen van de ceo en de raad van bestuur koppelen aan de klimaatdoelen van het merk. Het moederbedrijf van de merken Zegna en Thom Browne heeft een ambitieuze duurzame ESG-strategie (Environmental, Social en Governance, in het Nederlands: mens, milieu en goed bestuur) gelijktijdig met de financiële doelen voor dit jaar gepresenteerd. De onderneming wil zich op het vlak van duurzaamheid meer toeleggen op het gebruik van traceerbare materialen, klimaatverandering en gelijke kansen voor medewerkers. Zo streeft het ernaar om in 2026 vijftig procent traceerbare grondstoffen te gebruiken, in 2030 moet dit 95 procent zijn. Ceo Ermenegildo Zegna reageert: “Met deze ESG-doelen willen we onze jarenlange betrokkenheid voor verantwoorde groei bevestigen.” Daarnaast mikt Zegna dit boekjaar op financiële groei: ruim 2 miljard euro in vergelijking tot 1,3 miljard euro over 2021. 

Camel Active schoenenlicentiepartner in financiële problemen

Het Duitse casualmerk Camel Active bevestigt dat de sublicentiepartner voor de schoenencollectie, HC Footwear, faillissement heeft aangevraagd. Bültel Worldwide Fashion, het moederbedrijf van Camel Active, laat weten momenteel te werken aan een oplossing om de continuïteit te garanderen.   

Atelier Munro produceert een collectie met coureur Nyck de Vries

Het Amsterdamse mannenmodelabel Atelier Munro heeft een collab gepresenteerd met Nyck de Vries, de wereldkampioen Formule E en reserverijder bij het team van Williams in de Formule 1. De autocoureur heeft voor het merk een speciale lijn samengesteld, waarbij reizen in stijl centraal staat. De items uit de capsulecollectie kunnen bij Atelier Munro op maat gemaakt worden. De presentatie van de nieuwe ambassadeur van het merk gaat gepaard met een speciale campagne, die in Zuid-Frankrijk werd geschoten. Atelier Munro introduceert daarnaast nog een samenwerking: met het Zweedse merk Alstermo Bruk, een van de oudste fabrikanten van hardboard koffers, tekent het voor een donkerblauwe koffer in gelimiteerde oplage. Deze kan gepersonaliseerd worden met stickers van racebanen waar Nyck de Vries ooit won. 

Atelier Munro X Nyck de Vries