TOP

De bucket hat, ‘hoed van probleemmakers’, is een blijvertje

De bucket hat is al een aantal jaren en gewild mode-accessoire, maar dankzij de leadzanger van Songfestivalwinnaar Kalush Orchestra uit de Oekraïne weer helemaal hot. Oorspronkelijk gedragen als bescherming tegen zon of regen, tegenwoordig een superhip accessoire dat past bij vrijwel elke kledingstijl. Een must voor op het inkooplijstje.

Foto: Daily Paper, zomer 2022

De bucket hat, in het Nederlands ook wel ‘vissershoedje’ genoemd, is al een aantal jaren een van de meest gewilde hoeden, vooral voor mannen. Geen wonder, je kan er zo’n beetje alle actuele trendthema’s mee afstylen. Van streetwear, sportief, hiphop en outdoor tot preppy en classy outfits. De veelzijdigheid van dit item lijkt de sleutel naar het succes: de bucket hat wordt gedragen door jong en oud, hippe modevolgers, designerliefhebbers, festivalgangers (Pinkpop biedt al bijna twintig jaar een eigen roze variant) en mensen die gewoon op zoek zijn naar een degelijke bescherming tegen de zon of de regen. En sinds de deelname van de Oekraïense band Kalush Orchestra weer helemaal hot, dankzij leadzanger Oleg Psyuk die ook een knalroze droeg.

Daily Paper [credit] Daily Paper

Vissers, boeren en buitenlui

In Denemarken staat de bucket hat bekend als ‘bøllehat’, hoed van probleemmakers. De mythe is dat in 1880 jonge delinquenten elke zondag verzamelen om naar een populair dansrestaurant te gaan, om daar deze hoeden te stelen. Een ander, meer bekend, verhaal gaat terug naar 1900. In die tijd komt het hoedje in beeld als onderdeel van de uitdossing van Ierse vissers, boeren en andere buitenlui. Zij dragen vilten en tweed exemplaren van ongewassen wol. De lanoline in dit materiaal maakt de hoedjes waterproof, terwijl de schuine neerwaartse rand de regendruppels gemakkelijk afvoert. Een ander pluspunt is dat ze opvouwbaar zijn en zo in een jaszak passen. Ook soldaten ontdekken de voordelen van dit type hoed. Tijdens onder meer de Vietnamoorlog (1955-1975) dragen zij gecoate, lichtgewicht katoen varianten tegen de fel brandende zon.  

Bij strakke pakken en hoog haar

Ondertussen krijgt het vissershoedje ook andere functies: het groeit uit tot een populair mode-item. Zo combineert de mode-beweging, een Londense subcultuur in de jaren ’50, hun kenmerkende strakke pakken met een hoed van stevig materiaal. En ook vrouwen voegen hem maar wat graag toe aan hun garderobe. Er zijn verschillende modellen verkrijgbaar; met een grote of kleinere rand, bescheiden van formaat en oversized, van soepel of dikker materiaal en laag of hoger. Die met een hogere bovenkant zijn geliefd, doordat deze modellen perfect passen bij de in de sixties veel geziene hoog getoupeerde haarstijlen.

Maison Kitsuné [credit] Maison Kitsuné

B-Boys en -girls

Eind jaren ’70 en in de jaren ’80 brengen de bucket hats nog meer bekendheid. B-boys en -girls – die aan de opkomende dansstijl breakdance doen – laten zich inspireren door de hoedjes van nette golfers. De jongeren, vaak afkomstig uit Afro-Amerikaanse wijken, zetten zich hiermee af tegen de gevestigde orde en gaan aan de haal met het voor hen nieuwe hoofddeksel. Door het item te combineren met T-shirts, trainingspakken, (capuchon)truien en grote gouden kettingen geven ze er hun eigen sportieve draai aan. Het zijn de hoogtijdagen van hiphop en rap en voorname artiesten die deze muziek maken, laten zich graag zien met een bucket hat. Big Bank Hank van Sugar Hill Gang draagt er als eerste een in 1979 tijdens een televisieoptreden, gevolgd door de leden van de groep Run-DMC, die de hoed op diverse platencovers dragen.

339 procent in de plus

LL Cool J stuwt daarna de verkoop van het Britse merk Kangol flink omhoog door menigmaal hun signatuurmodel te dragen. Opvallend, want voorheen werden de bucket hats van het bedrijf gedragen door voorname klanten als prinses Diana en werden ze afgebeeld in modetijdschriften als Vogue. Een andere bepalende bucket hat-leverancier is Stüssy. Hun versies – voorzien van het logo met de twee in elkaar verweven S-en – zijn in de jaren ’80 en ’90 geliefd onder ravers. Door de aandacht voor streetwear in de afgelopen seizoenen is het niet gek dat ook de bucket hat zich weer in de kijker speelt. Zo laat Kangol eerder dit jaar aan The Guardian weten dat het met de verkoop van dit item 339 procent heeft geplust in het afgelopen jaar. Ook retailer Asos meldt soortgelijke percentages, waarbij een hoed van iets meer dan €10,- een bestseller bleek. Tel daar het enorme aanbod aan vissershoedjes van designerlabels als Dior, Gucci, Prada en Valentino bij op en de conclusie is duidelijk: de bucket hat is en blijft een gewaardeerde allemansvriend.

Bucket hats van IF Denim [credit] IF Denim

Dit artikel verscheen als eerst in Textilia magazine.