TOP

Mode-icoon: de tracksuit

Het trainingspak is ontworpen om sporters voor en na de training warm te houden. Inmiddels behoort het tweedelige pak tot de ‘athleisure wear’ en heeft het op meerdere momenten in de geschiedenis zijn domein geclaimd.

Openingsbeeld: L’Estrop

Tekst: Misha Margarittha

Net als veel andere mode-items heeft ook de tracksuit, oftewel het trainingspak, zijn oorsprong in de sport. Het tweedelige, losvallende pak dat bestaat uit een trui, vest of hoodie met bijpassende broek, is een Franse uitvinding. In 1939 bracht sportkleding- en schoenenfabrikant Le Coq Sportif ‘the Seventh Day Suit’ uit. Dit eerste pak werd in het leven geroepen om praktische redenen: om sporters warm te houden voor én na fysieke activiteit. Het is tenslotte een tracksuit, een suit om te dragen op de track.

Draagcomfort

Fast forward dertig jaar. Adidas, op dat moment nog een klein bedrijf, bracht eind jaren zestig hun eerste kledingstuk uit: een tracksuit in samenwerking met de begin dit jaar overleden Duitse voetballer Franz Beckenbauer. Ze gaven er hun eigen draai aan door drie witte strepen aan de zijkant toe te voegen. En zo werd het iconische Adidas-pak geboren. Was een tracksuit in de begindagen gemaakt van warmhoudende stoffen als katoen(mix), badstof of synthetisch nylon, met de ontwikkeling van materialen wordt het ook uitgevoerd in Gore-Tex en Sympatex. De ademende, vochtwerende kwaliteiten en het draagcomfort van de nieuwe stoffen maakten het pak nóg aantrekkelijker. Hierdoor kon het ook tijdens inspannende activiteiten worden gedragen.

In de popcultuur zijn er talloze momenten waarop het pak centraal staat.

Popcultuur

Met z’n flexibele karakter reikt het trainingspak snel buiten de perken van sportvelden en wereldberoemde competities. In de popcultuur zijn er talloze momenten waarop het pak centraal staat. Denk aan de legendarische gele variant die Bruce Lee droeg in Game of Death (1978), wat weer als inspiratie diende voor Uma Thurmans uniform in de Kill Bill-films (2003 en 2004). Ook in de muziekwereld werd ‘the Seventh Day Suit’ een basisstuk. Zeker nadat Run DMC in 1986 de single ‘My Adidas’ had uitgebracht. In de videoclip draagt het trio trainingspakken. Dit zorgde voor een run op de laid-back outfit, die vervolgens door andere artiesten en breakdancers werd gedragen. Van hiphop naar Rodeo Drive, waar kledingmerk Juicy Couture een monopolie voerde op het gewilde mode-item. Velours pakken in pastelkleuren kregen het eerste deel van de merknaam op de achterzijde van de broek geschreven. In de ‘noughties’ kon je er sterren en celebrity’s als Britney Spears, Paris Hilton en Kim Kardashian in uittekenen.

Gabbers

Ook dichter bij huis groeide de fan-base van de tracksuit – in de gabberscene. Leden van de muzikale subcultuur richtten hun pijlen op de pakken van het Italiaanse tennismerk Australian. De ‘Aussies’, zoals ze genoemd worden, gemaakt van polyester en polyamide, zijn te herkennen aan hun typerende bies. Een belangrijke reden waarom het merk mid jaren negentig omarmd werd door gabbers, is dat hun waarden en principes met de aanhangers resoneren: saamhorigheid, loyaliteit en broederschap.

Pandemie

Sinds de uitvinding van ‘the suit’ is de populariteit ervan nooit afgenomen. Toch werd er in 2020 een groei in de verkoop van tracksuits waargenomen. In oktober van dat jaar deelde ASOS dat de mode-industrie kampte met een tekort aan sportswear door de groeiende vraag naar tracksuits. De oorzaak? De wereldwijde pandemie met bijbehorende lockdowns en work-from-home-regels. Want waarom zou je thuis in een spijkerbroek en blouse achter een laptop schuiven als je ook in een comfortabele, losvallende set kunt werken?

Run(a)way

Het comfort en de daarmee samenhangende populariteit van trainingspakken heeft ervoor gezorgd dat kledingmerken wereldwijd minimaal één pak in hun (vaste) collectie hebben opgenomen. De tracksuit is niet meer alleen voor sporters. Modehuizen Loewe, Dior en Louis Vuitton hebben hun focus verschoven van haute couture naar couch couture en schuwen het sportieve pak niet langer. De zogeheten ‘Seventh Day suit’ is ook een hoofdbestanddeel geworden in de collecties van (inter)nationale merken als FOUR Amsterdam, Daily Paper, In Gold We Trust, Arte Antwerp, Supreme, Kith en Stüssy. Genoeg reden om als retailer na te denken over het produceren of inkopen van een eigen trainingspak.

Credit: Daily Paper

Dit artikel is verschenen in Textilia #3.