TOP

Ray-Ban en Lenny Kravitz slaan handen ineen, Nederlandse startups wil meer investeren in AI, Nederlanders besteden online 4 miljard in buitenland

Ray-Ban en Lenny Kravitz slaan handen ineen met een nieuwe collectie, Nederlandse startups wil meer investeren in AI, Nederlanders besteden online 4 miljard euro in het buitenland. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 19 maart.

Beeld: Ray-Ban

Ray-Ban en Lenny Kravitz slaan handen ineen met nieuwe collectie

Ray-Ban werkt samen met gerenommeerd muzikant en stijlicoon Lenny Kravitz voor de nieuwste Ray-Ban Reverse-collectie. Ray-Ban, gelanceerd in 2023, creëerde een geavanceerd omgekeerd lensontwerp dat verschoof van een traditionele convexe lens naar een concave lens. Nu voegt dit ontwerp nieuwe kleurstellingen toe en bundelt het de krachten met de Rock & Roll-legende. De capsulecollectie van Ray-Ban x Lenny Kravitz combineert de meest iconische vormen van het merk met de legendarische persoonlijkheid van Kravitz in twee speciale SKU’s, + één limited edition. Beschouwd als een van de meest vooraanstaande rockmuzikanten van onze tijd, heeft Lenny Kravitz in de loop van een ruim dertig jaar durende muzikale carrière genre, stijl, ras en klasse overstegen. Na zijn twaalfde studioalbum, Blue Electric Light, dat op 24 mei uitkomt, belicht Lenny de samenwerking met zijn capsulecollectie in zijn nieuwste singlevideo, ‘Human’.

Investeringen in AI: 87% van de Nederlandse startups en scale-ups wil meer investeren in automatisering

Recent onderzoek van softwareontwikkelaar Klippa toont aan dat bijna 9 op de 10 managers van startups en scale-ups positief is over automatisering met AI en hier meer in wil investeren in 2024. Managers van snelgroeiende, jonge bedrijven in Nederland blijken meer vertrouwen te hebben en meer te willen investeren in kunstmatige intelligentie dan hun tegenhangers van grote ondernemingen. Ondanks het grote vertrouwen in AI, ontbreekt het de bedrijven vaak aan middelen middelen om de inzet van AI te vergroten. Als grootste belemmering wordt een gebrek aan kapitaal genoemd, gevolgd door een gebrek aan personeel en tijd. Echter komt het gebrek aan kapitaal niet voor in de top 5 problemen van managers uit het MKB en grote ondernemingen. Dit kan duiden op stabielere inkomstenstromen en toegang tot diversere financieringsbronnen. Het arbeidstekort is wat grote ondernemingen harder trof: 47% van de managers uit deze categorie noemde dit als het grootste probleem. De verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt voorlopig zal aanhouden. Werkgevers zullen dus creatief te werk moeten gaan bij de werving en behoud van hun personeel.

Nederlanders besteden online 4 miljard euro in het buitenland 

Uit de Thuiswinkel Monitor, een onderzoek van GFK in opdracht van Thuiswinkel.org, blijkt dat Nederlandse consumenten in 2023 bijna 4 miljard aan online inkopen in het buitenland deden. De 4 miljard euro is een stijging van 13 procent ten opzichte van 2022. Ook het aantal online aankopen over de grens nam aanzienlijk toe, met 17%. Nederlandse consumenten deden in totaal ongeveer 40 miljoen bestellingen bij buitenlandse spelers.Chinese webwinkels maakten de grootste stijging door in 2023. Het aandeel steeg van 5 naar 7 procent en kwam uit op een totaal van 265 miljoen euro. Nederlandse consumenten gaven online in totaal 34,7 miljard euro uit. Drie procent meer dan vorig jaar. Het aantal online aankopen steeg met 1 procent naar 365 miljoen.

Nieuwe fase voor Scholl met nieuwe CEO Andrea Collesei

Na de eerste fase van succesvolle transformatie door AURELIUS, gaat Scholl Shoes de volgende fase van groei en expansie in. Tobias Klaiber, die de afgelopen jaren leiding heeft gegeven aan de transformatie van Scholl en het merk opnieuw heeft gelanceerd op de mode- en lifestylemarkt (met een groei met dubbele cijfers jaar na jaar), zal toetreden tot de Raad van Bestuur van Scholl. Onder zijn leiding lanceerde Scholl verschillende merksamenwerkingen, breidde uit naar meer dan 30 nieuwe landen en heeft de stabiliteit en winstgevendheid hersteld. Zijn benoeming resulteert erin dat Andrea Collesei zich bij het merk voegt en de nieuwe wereldwijde CEO van Scholl wordt.

Sloggi ZERO feel x Anastasia Shivrina 

Sloggi lanceert de nieuwste ZERO Feel x Anastasia Shivrina collectie, een samensmelting van comfort en creativiteit. Deze baanbrekende samenwerking tussen het toonaangevende ondergoedmerk en de getalenteerde kunstenares brengt een vernieuwde ZERO Feel-serie, die volledig in het teken staat van het omarmen van zelfvertrouwen door comfort.

Anastasia Shivrina, bekend om haar expressieve dans- en schilderkunst, heeft haar unieke stempel op deze collectie gedrukt. Haar improvisatie met stukken uit de ZERO Feel-serie resulteerde in het adembenemende kunstwerk “Beautiful Chaos”, dat als inspiratie diende voor deze limited-edition collectie. De ZERO Feel x Anastasia Shivrina-lijn biedt niet alleen comfort dankzij zachte, ademende stoffen en 360° stretch, maar ook een uitlaatklep voor zelfexpressie. Elk stuk in de collectie draagt een uniek deel van het kunstwerk, waardoor het een persoonlijke touch krijgt.