TOP

Maandcijfers januari: bestedingen stabiel

De bestedingen aan mode (totaal van vrouwen-, mannen-, baby- en kindermode en bodyfashion) zijn in januari gelijk gebleven ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Het aantal gekochte stuks daalde licht terwijl het gemiddeld besteed bedrag iets steeg.

Bij de zelfstandige modezaken daalde de bestedingen in januari 2011 wel licht met 2 procent. Dit blijkt uit de gegevens van onderzoeksbureau GfK. Dit komt doordat de Nederlandse consument, in vergelijking met dezelfde periode in 2010, minder stuks (8%) aanschafte. Wel steeg het gemiddeld besteed bedrag. Bij de overige aankoopkanalen zijn de bestedingen licht gestegen (+2%). Deze stijging komt voort uit een lichte stijging van het gemiddeld besteed bedrag, het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Kwartaalcijfers
In november tot en met januari 2011 zijn de bestedingen in Nederland aan mode licht toegenomen (+3%) ten opzichte van dit kwartaal in 2010. Deze toename komt voort uit een stijging van het aantal gekochte stuks, het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. De bestedingen aan vrouwenmode bleven stabiel. Het aantal gekochte stuks daalde licht, terwijl het gemiddeld besteed bedrag per vrouwenmode artikel licht steeg. In het segment mannenmode stegen de bestedingen met 8 procent. Deze toename in bestedingen wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal stuks dat is gekocht; het gemiddeld besteed bedrag is licht gedaald.

Plussen
Ook het kindermodesegment noteerde goede cijfers. Dit kwartaal stegen de bestedingen met 5 procent. Deze stijging wordt veroorzaakt door een stijging in het aantal gekochte stuks; het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. Tot slot ook goed nieuws voor het bodyfashionsegment, waar de bestedingen ook stegen met 5%. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal gekochte stuks; het gemiddeld besteed bedrag is gedaald.