TOP

Hoe gaat het met Raafh?

Raafh is een nieuw merk op de Nederlandse markt opgericht door zes familieleden. De collectie bestaat uit shirts, chique herenondergoed en hippe pyjama's. Textilia interviewt één van de oprichters Nadine Kooijman.

Wat is de kracht van het merk?
Nadine Kooijman: “De combinatie van kwaliteit en luxe met comfort. Zo kun je bijvoorbeeld een jogging- of pyjama broek van Raafh combineren met een tailord jasje. Onze meest onderscheidende producten zijn chique herenondergoed en street pyjama’s.”

Omschrijf jullie doelgroep:
“We ontwerpen niet voor een bepaalde leeftijd of doelgroep. Raafh gaat niet om een draagmoment maar om de persoon en de manier waarop hij kleding draagt. Ons logo de Raaf is dan ook een mooie brug hiervoor: het is een sterke en mooie vogel, maar ook behoorlijk koppig en eigenzinnig beest.”

Het Raafh-team bestaat uit zes familieleden. Hoe zijn de rollen verdeeld?
“Pauline en ik vormen het ontwerpteam. Merin ontwerpt de accessoires en vervult de functie projectmanagement marketing. Benjamin gaat over de strategie en de financiën. Dingeman is verantwoordelijk voor het algemeen management en de marketing en Godard werkt de huisstijl uit. Samen vormen we een sterk en hecht team.”

Kunnen jullie met Raafh jullie brood verdienen?
“Nog niet. We zijn een startende onderneming en dat betekent dat iedereen naast Raafh freelance of parttime werkt.”

Hoe wordt het merk ontvangen?
“Zowel de jasjes als de T-shirts en pyjama’s worden goed ontvangen. Inkopers zijn enthousiast over de eigenheid van het merk, de draagbaarheid en de kwaliteit.”

Waar halen jullie inspiratie vandaan?
“We volgen niet zozeer de trends maar halen inspiratie uit onze directe omgeving. Belangrijk is het contrast tussen meer traditionele vormen in de mannenkleding en uitgesproken nieuwe stoffen en comfortabele fits. Stijliconen voor Raafh zijn Julian Schnabel en Lapo Elkan.”