TOP

Hoe gaat het met Morgan? ‘We richten ons op moeder en dochter.’

Vrouwenmodemerk Morgan de toi was booming in de jaren negentig. Na een tijdje op de achtergrond timmert het merk sinds enkele jaren weer flink aan de weg in Nederland. “Voor jongeren is het een nieuw merk.”

Oh Italia Fashion Agencies is sinds 2017 de Nederlandse agent van Morgan de toi. Het agentuur vertegenwoordigt alleen Italiaanse merken, maar maakte voor Morgan de toi graag een Frans uitstapje, vertelt agent Ilona de Winter. “Ruim 25 jaar geleden was Morgan booming in Nederland. Veel veertigplussers hebben goede herinneringen aan het merk. De prijs-kwaliteit verhouding is top. Ik heb klanten die het destijds droegen en nu nog steeds items van Morgan in de kast hebben.”

Wat is er veranderd?

“Morgan de toi is in 2009 overgenomen door de Beaumanior Group, maar de harde kern van het oude bedrijf is meegegaan. Beaumanoir is een grote Franse speler, vergelijkbaar met de Bestseller Group. Het zet sterk in op de prijs-kwaliteitverhouding. Vroeger was Morgan iets duurder, maar tegenwoordig liggen de prijzen op hetzelfde niveau als bij H&M en Zara. De gemiddelde prijzen van jurkjes zijn €65,-, tops €35,- , rokjes €40,- en broeken €45,- euro. Het merk zit bovenop de trends en is heel vrouwelijk.”

Wat is de doelgroep?

“Zowel moeder als dochter. Vrouwen die het vroeger droegen, maar ook jongeren die het merk nu voor het eerst ontdekken. Morgan de toi brengt zowel day- als partywear en brengt een modische look voor een betaalbare prijs. Daardoor slaat het ook aan onder jongeren. In Frankrijk werkt Morgan de toi veel samen met influencers en mede daardoor wordt het merk steeds bekender onder jongeren.”

Is Morgan in Nederland nog steeds zo bekend bij de consument?

“Bij de veertigplussers zeker. Voor de jongeren is het een nieuw merk. Ik hoor van boetieks die het verkopen dat jonge meiden er steeds meer naar vragen, maar ze hebben er geen idee van hoe lang Morgan al bestaat. Tot ze thuis komen en hun moeder zegt: dat droeg ik vroeger ook. Aan de andere kant zien we ook dat de kleding wordt geleend door de dochters nadat de moeders het gekocht hebben.”

Hoe ziet het inkoop ritme eruit?

“Er zijn zes collecties per jaar, met een levertijd van één tot twee maanden. We verkopen nu de zomercollectie, met levertijd tussen half februari en half april. Klanten kunnen tijdens het seizoen bij bestellen en de bestsellers herhalen zich zolang de voorraad strekt. De gemiddelde inkoopprijs is €19,- en de calculatie is 2.6. We werken niet met pakketten  en de maten zijn vrij indeelbaar. Het is mogelijk om klein in te stappen en dat later uit te bouwen. We zien dat veel winkeliers instappen met de bovenstuks. Morgan staat bekend om de uitgewerkte tops en jurkjes en broeken met goede pasvorm.”

Hoe wordt het door de retailer ontvangen?

“We hebben nu ongeveer 200 verkooppunten in Nederland. Voor sommige winkels is Morgan de toi het instapmerk, andere winkels verkopen uitsluitend merken op dit prijsniveau. We hebben heel veel  verkooppunten in dorpen, zowel kleine boetieks als weidewinkels. Het valt op dat het merk het heel goed doet in dorpse winkels, die geen last hebben van de concurrentie van een H&M of Zara. Het prijsniveau en de looks zijn vergelijkbaar. Verder werkt Morgan samen met partners als Wehkamp en Zalando.”

Vroeger had Morgan ook eigen winkels. Is die ambitie er nu weer?

“Er zijn alleen Morgan-winkels in Frankrijk en Spanje en er komen geen eigen winkels meer in Nederland. Door naast andere merken te liggen komt het merk juist goed tot z’n recht. Er is wel een mogelijkheid voor retailers tot het werken met shop-in-shops of corners.”

Hoe gaat het nu de winkels dicht zijn?

“Rond 15 december hebben we de  voorjaarscollectie uitgeleverd en ondanks de lockdown hebben we positieve reacties van onze klanten. Ik heb veel bewondering voor de winkeliers in deze tijd, ze zijn allemaal zo creatief. De één bouwt in een week een webshop de andere maakt zich enorm zichtbaar op social media. In één woord chapeau.”

Gaat de inkoop gewoon door?

“Ondanks deze bijzondere periode verkopen wij de hele maand januari de zomercollectie. Onze showroom is zo ruim dat we er met veertien klanten mogen werken. Maar de klanten hoeven niet persé naar de showroom in Nieuwkuijk te komen, want we kunnen ook via Facetime of Whatsapp inkopen. Dit doe ik al twee jaar, dus niet alleen vanwege corona. Verder presenteren we de nieuwe collecties ook via video’s aan winkeliers en ook daarop krijgen we ook bestellingen binnen.”

Wil je het aantal verkooppunten uitbreiden?

“We kunnen zeker nog groeien in Nederland. Er zijn een aantal grote steden waar ik nog graag zou willen liggen en uiteraard zijn er nog genoeg dorpen die ons kunnen ontdekken en wij hen. Maar het heeft geen haast, we doen het rustig aan en groeien zo langzaam door. Ik ben zelf dertig jaar winkelier geweest naast het familiebedrijf Oh Italia, dus ik weet goed hoe het aan beide kanten van het vak werkt.”