TOP

Bodyfashion Days geannuleerd, winkelleegstand nauwelijks gestegen en minder faillissementen in 2020

De Bodyfashion Days gaan niet door. Ondanks de coronamaatregelen is de winkelleegstand in 2020 nauwelijks gestegen. En vorig jaar werden minder faillissementen uitgesproken dan in 2019. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 12 januari 2021.

Bodyfashion Days geannuleerd

Vooruitlopend op de persconferentie van vanavond heeft de organisatie van de Bodyfashion Days het evenement geannuleerd. De Bodyfashion Days stonden gepland voor eind januari en begin februari. “Het is ongepast in deze tijd om een dergelijk event te organiseren”, laat de Vereniging Bodyfashion in een persbericht weten. Ondernemers kunnen nu zelf een afspraak maken met de merken in het Bodyfashion Center om de collectie te bekijken en eventueel in te kopen. Met de inachtneming van de coronamaatregelen mogen de showrooms in het Cube Centre in Almere open zijn. Bezoekers wordt gevraagd een mondkapje te dragen en de handen bij binnenkomst te desinfecteren.

Ondanks corona winkelleegstand nauwelijks gestegen

Ondanks de coronamaatregelen is de winkelleegstand in 2020 nauwelijks gestegen en in meters zelfs gedaald. Dat schrijft onderzoeksbureau Locatus in het jaarlijkse rapport Winkelleegstand. In 2019 nam de leegstand nog het sterkst toe van de afgelopen 15 jaar en voor 2020 werd verwacht dat de leegstand verder zou toenemen. Maar in winkelmeters is de leegstand in 2020 zelfs gedaald, van 8,1% begin 2020 naar 7,6% eind 2020. In aantal panden is de leegstand licht gestegen van 7,3% begin 2020 naar 7,5% aan het eind van het jaar. Een reden is dat veel ondernemers hebben gebruik gemaakt van de NOW-maatregelen. Verder was het derde kwartaal in veel sectoren en in veel gebieden relatief goed. Ook de ombouw van retailpanden naar een andere functie is toegenomen. Overigens lijkt de nauwelijks oplopende leegstand volgens Locatus stilte voor de storm. De steunmaatregelen gaan een keer stoppen en uitgestelde huren en belastingen moeten een keer worden betaald. Hoe de leegstand zich in 2021 zal ontwikkelen is dan ook grotendeels afhankelijk van de steun van de Nederlandse overheid.

Opvallend minder faillissementen in 2020

Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag vorig jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In 2020 werden 16 procent minder faillissementen uitgesproken dan in 2019. Er werden 2.703 bedrijven failliet verklaard. Dat blijkt uit de cijfers van het CBS. De afgelopen drie jaar schommelde het aantal faillissementen rond hetzelfde niveau. Sinds juli 2020 daalde het aantal en in december bereikte het zelfs het laagste niveau na januari 1991. Deze ontwikkeling is volgens het CBS niet los te zien van de noodsteun van de overheid. De meeste faillissementen werden uitgesproken in de handel, maar dit is dan ook de bedrijfstak met de meeste bedrijven. Absoluut gezien was de daling hier ook het sterkst (van 730 naar 581). In de groothandel en detailhandel daalde het aantal faillissementen met respectievelijk 69 en 41.

Parijse modeweek zonder publiek

De Parijse modeweken voor mannenmode en haute couture eind deze maand gaan door, maar zonder publiek. Dat schrijft het Belgische Nieuwsblad. Organisator Fédération de la Haute Couture et de la Mode (FHCM) heeft bekendgemaakt dat er geen publiek wordt toegestaan bij de shows tijdens de mannenmodeweek in Parijs (19-24 januari) en die van de haute couture (25-28 januari). De shows zullen veelal uitgezonden worden via livestreams. Het definitieve programma werd vandaag bekendgemaakt en daarop staan namen als Iris van Herpen, Christian Dior, Chanel, RVDK Ronald van der Kemp, Viktor & Rolf en Jean Paul Gaultier.

Meer omzet voor lokale winkeliers vorig jaar

Behalve webwinkels zagen ook winkels in kleine gemeenten het afgelopen jaar hun omzet stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, dat de verkoopcijfers van 650 winkels in Nederland en België analyseerde en waar Retailtrends over schrijft. Nederlanders gaven massaal gehoor aan de oproep om lokaal te winkelen. Winkels in kleine gemeenten zagen hun omzet met 12,5 procent stijgen. Makkelijk bereikbare winkels in de periferie kregen er zes procent bij. In grote stadscentra en winkelcentra verloren winkeliers juist omzet; respectievelijk 32 en 29 procent. Daarbij waren de juiste buren ‘van levensbelang’ volgens het onderzoek. Zo was het omzetverlies vooral groot voor winkels in de buurt van kantoren (tot -93 procent), horeca (tot -91 procent), toerisme (-87 procent), openbaar vervoer (-93 procent), scholen en universiteiten (-72 procent) en grensoverschrijdende shoppers (-69 procent).

Object maakt items van recycled textiel

Vrouwenmodemerk Object gaat het nieuwe duurzame materiaal Circulose gebruiken in de collecties. Deze stof wordt gemaakt van 100% gerecycled textiel door het Zweedse bedrijf Innovator Renewcell en werd in 2020 gelanceerd. Het materiaal wordt gezien als een doorbraak op het gebied van duurzaamheid in de mode. De ingezamelde kleding wordt versnipperd, knopen en ritsen worden verwijderd, de kleur wordt eruit gehaald en vervolgens wordt het omgezet in een biologisch afbreekbare grondstof die kan worden omgezet in textielvezel. Dat alles in een proces dat 100% wordt aangedreven door hernieuwbare energie. Object lanceert een stof van vijftig procent Circulose en vijftig procent Ecovero, een duurzame viscose. Het merk brengt eerst een jurk in deze mix in de april-levering, in het najaar van 2021 volgen meer items. Moederbedrijf Bestseller wil het materiaal ook gaan gebruiken in de collecties van Selected en Vero Moda. H&M was een van de eerste modebedrijven die met Circulose werkt, gevolgd door Levi’s.

Hoofdbeeld: Object