TOP

CBW-Mitex Modemonitor: herenmode verschuift naar het midden

Mannenmodeondernemers aangeloten bij de CBW-MITEX modemonitor sloten 2010 af met een kleine plus van 0,7 procent. De afzet daalde met 3 procent maar de gemiddelde prijsstijging van 4 procent zorgde toch voor omzetgroei.

Januari en juni waren slechte omzetmaanden, maar maart, augustus, september en november compenseerden dit met goede verkopen. Daardoor eindigde het jaar toch in de plus. Na drie opvolgende jaren van omzetverlies is hiermee de negatieve spiraal doorbroken. “De tweede helft van het jaar was duidelijk beter dan de eerste zesmaanden,” stelt branchemanager herenmode Jacqueline Arnoldy. “Er was waardering voor de herfst- wintercollectie die werd getypeerd als ‘dressual fashion’.”

Klantenbinding
De man vertoont een minder impulsief aankooppatroon dan vrouwen: hij gaat later en minder vaak naar de winkel. Van oktober tot het eind van het jaar zijn het daardoor voor herenmode minder grillige verkoopmaanden genoteerd. Bovendien is de man behoorlijk trouw aan zijn vaste adressen. “Overigens schuilt hierin ook een risico voor de retailer. Als de consument een ander adres ontdekt dan kan de retailer een trouwe klant definitief kwijtraken. “Ook in het segment herenmode geldt daarom dat voortdurend aan de relatie met de klant moet worden gewerkt. Dat kan op allerlei manier en zeker met de online mogelijkheden die beschikbaar zijn hoeft dit niet veel te kosten en kan het veel opleveren in de relatie met de klant. Veel retailers kunnen én moeten hierin nog stappen zetten,” stelt de branchemanager. “Juist bij herenmode is er sprake van een inhaalslag qua verkoop via internet. Daarvan moet de retail zich erg bewust zijn.”

Middensegment
Behoorlijke omzetten werden vooral in het middensegment genoteerd. Arnoldy: “De markt is zowel van boven als van beneden naar het midden opgeschoven. Met een specifiek aanbod voor de doelgroep senioren of juist voor een jong en op modische items gefocust publiek kun je heel redelijk draaien. Assortimentskeuzes maken en redelijke prijzen hanteren, is daarom lonend”, vindt Arnoldy. “De consument is prijsbewust. Het is een uitdaging aan de klant uit te leggen waarom het midden-hoog segment hogere prijzen berekent als de consument de meerwaarde ervan in eerste instantie niet of nauwelijks herkent. Het vereist de juiste verkoopvaardigheden.

Laagsegment
Het prijssegment eronder biedt bovendien ook steeds meer service, benadert de klanten met maatwerk en marketing en speelt daarnaast in op het creëren van een uitstekend gevoel. Daardoor voelt het segment erboven de ruk op de prijs-waarde verhouding. Veel komt aan op en voeren van het juist verkoopgesprek, met daarin veel aandacht voor kwaliteit, merkpositionering en de onderscheiden elementen die deze labels kenmerken.”

Verschuiving
Al seizoenen lang is bovendien een verschuiving gaande van dress naar casual in de herenmode. De omzet die minder wordt in de verkoop van dress kan deels worden gecompenseerd met nieuwe ontwikkelingen in casual (shirts, colberts). Daarnaast worden maatpakken en een lager prijssegment in de kostuums als wapens ingezet. Andere kansen liggen vooral op het vlak van marketing (lokaal aanpakken, met regelmatige acties de klant prikkelen, online actief zijn) stelt de branchemanager vast.