TOP

Showrooming minder populair, consumentenvertrouwen blijft laag en De Bijenkorf lanceert Franstalige webshop

Het percentage consumenten dat producten in de winkel kijkt om ze vervolgens online te bestellen is het afgelopen jaar gedaald. Het consumentenvertrouwen is in september nauwelijks veranderd en blijft laag. En De Bijenkorf heeft deze week de Franstalige webshop gelanceerd. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 22 september 2020.

Shopping Tomorrow onderzoek: showrooming minder populair

Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar 37% van hun aankopen online te doen, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow. De coronacrisis heeft niet tot een hogere verwachting van het online omzetaandeel geleid. Uitzonderingen daarop zijn de categorieën Telecom, Food/Nearfood en Health & Beauty. Opvallend is dat 71% van de consumenten verwacht dat er over vijf jaar nog maar een paar (online) shops over zijn in elke sector. Als consumenten advies nodig hebben over de aankoop, dan blijven ze het liefst naar een fysieke winkel gaan (70% ten opzichte van 73% in 2019). En ook voor het aangaan van een relatie met een winkel, gaan ze liever naar een fysieke shop (71%) dan naar een webshop (50%). Hierbij is het interessant te zien dat het zogenoemde showrooming aan populariteit verliest: waar 47% van de consumenten in 2019 nog producten in de winkel bekeek om ze vervolgens online te bestellen en thuis te laten leveren, is dit aandeel gezakt naar 41% dit jaar. Mobiel winkelen groeit hard: 66% van de Nederlandse webshoppers gebruikt inmiddels een smartphone. Bijna de helft van hen verwacht in 2025 het meeste van de online aankopen via mobiel te doen. Verder blijkt dat consumenten ook in de fysieke winkel steeds vaker de smartphone erbij pakken, met name om social media te bekijken maar ook voor het scannen en betalen van producten. Uit het onderzoek blijkt ook dat 81% van de consumenten minder snel koopt bij een webwinkel als er betaald moet worden voor het retourneren van producten.

CBS: consumentenvertrouwen blijft laag, consumptie gedaald

Het consumentenvertrouwen is in september nauwelijks veranderd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -28, tegen -29 in augustus. Consumenten waren iets minder pessimistisch over het economisch klimaat. De koopbereidheid bleef hetzelfde. Met -28 lag het consumentenvertrouwen in september ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Daarnaast maakte het CBS ook de consumptiecijfers van juli bekend. Consumenten hebben in juli 6,2 procent minder besteed dan in juli 2019, meldt het CBS. De krimp is lager dan in de vier voorgaande maanden. Consumenten gaven opnieuw minder uit aan diensten (zoals restaurantbezoek, pretparken, sportschool en openbaar vervoer), maar meer aan goederen. Consumenten hebben 9,8 procent meer besteed aan goederen, vooral aan woninginrichtingsartikelen, elektrische apparatuur en auto’s.

De Bijenkorf lanceert Franstalige webshop

De Bijenkorf heeft deze week de Franstalige webshop gelanceerd. Dat schrijft Retaildetail.nl. De Nederlandse warenhuisketen wil in eerste instantie klanten in het Franstalige deel van België bedienen (Brussel en Wallonië), maar wil in de toekomst ook online uitbreiden in Frankrijk en Oostenrijk. Nog dit jaar moeten daar webshops de deuren openen. In Franstalig België werkt De Bijenkorf net zoals in Vlaanderen met gratis levering, voor 22 uur besteld is de volgende dag in huis, zestig dagen bedenktijd en gratis retourneren. De stap volgt na de online uitrol van De Bijenkorf in Vlaanderen vijf jaar geleden en Duitsland afgelopen jaar. Sinds de coronacrisis is het voordeel van online aanwezigheid volgens de retailer duidelijker dan ooit.

Orderchamp lanceert achteraf betalen

Inkoopplatform Orderchamp heeft in een investeringsronde geld opgehaald om verder te kunnen groeien. Dat schrijft Twinkle Magazine. Het bedrag wordt niet bekend gemaakt. Met de investering kan Orderchamp klanten een extra betaaloplossing aanbieden, namelijk achteraf betalen. Retailers krijgen zo de mogelijkheid om hun order pas over 30 tot 60 dagen te betalen. Orderchamp staat garant voor de betaling aan leveranciers. De investering komt van Thomas Plantenga (ceo Vinted), Stefan van den Berg (ex-Afterpay) en Zhong Xu (ceo Deliverect). Orderchamp werd een jaar geleden opgericht als online platform waar retailers voorraad van merken kunnen inkopen. Inmiddels doen meer dan 15.000 retailers dit al. Enkele maanden geleden werd bekend dat het platform gaat uitbreiden naar Frankrijk.

Weekendtip: The Hague Fashion Weekend

The Hague Fashion Week is dit jaar omgedoopt in The Hague Fashion Weekend. Van 25 tot en met 27 september staan catwalkshows, tentoonstellingen, film en workshops op het programma. Tijdens modeshows in The Student Hotel op zaterdag 26 september laat Haags modetalent zien wat ze in huis hebben: van couture tot streetwear. Deze shows zijn toegankelijk voor een klein publiek. De shows zijn ook te volgen op de LED trap van Spuimarkt aan de Grote Marktstraat. Op de mode-expositie die het hele weekend te bezoeken is in het Venduehuis zijn ontwerpen te zien van modeontwerpers als Peter George d’Angelino Tap, Michelangelo Winklaar, Frank Govers en Yamuna Forzani. De kleding is deels afkomstig van het Kunstmuseum in Den Haag. Op zondag is er in het Filmhuis een modedocumentaire te zien. Ook kun je op zondag tegen betaling meedoen aan een modeworkshop in Madurodam, waarbij een persoonlijk mondkapje of tasje wordt gemaakt van rest- en herbruikbaar materiaal onder begeleiding van De Naaierij.

Foto: Daisy von Dutch. Kleding: Nata Ryzh, die showt tijdens The Hague Fashion Weekend.