TOP

Seminar Made-By: ‘Riskant om niks aan duurzaamheid te doen’

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is niet langer een hobby voor links georiënteerde alternatievelingen, maar de toekomst voor alle industrietakken. Dat bleek wel weer tijdens het seminar van Made-By en Textile Exchange over duurzaamheid in de mode op 17 en 18 november.

Voor merken is het niet langer geoorloofd om onverschillig te zijn over het thema duurzaamheid. Consumenten worden zich meer bewust van de ecologische gevolgen van consumptie, vele grote merken pakken uit met een duurzaamheidstrategie en de markt eist innovatie op vlak van duurzaamheid. ‘Whatever you do, don’t do nothing. Doing nothing is a high-risk strategy’, was de belangrijkste conclusie op het seminar van de organisaties Made-By en Textile Exchange (het vroegere Organic Exchange), twee organisaties die modemerken ondersteunen om duurzamer te produceren.

Sprekers 

Het was het achtste seminar van Made-By en Textile Exchange in drie jaar tijd. Het event vormde een platform waar consultants, experts en modebedrijven kennis opdoen, ervaringen uitwisselen en de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzame productie de revue laten passeren. Aan het woord kwamen naast specialisten op het gebied van MVO ook de MVO-verantwoordelijken van modebedrijven als Puma, De Bijenkorf, Kuyichi en North Face. Ook trendwatcher David Shah liet zijn licht schijnen over het onderwerp.

Eigenbelang

De algemene invalshoek was hoe duurzaamheid geïmplementeerd kan worden in winstgevende bedrijfsvoering. Dit is een constante zoektocht, waarbij je de balans tussen continuïteit en vernieuwing niet uit het oog mag verliezen. Een bedrijf wordt niet duurzaam binnen een jaar tijd. Inspanningen lonen niet onmiddellijk, het is vaak een proces van vallen en opstaan. Toch levert het heel wat op. Meermaals werd benadrukt dat duurzaamheid geen zaak is van filantropie, maar van eigenbelang. Een merk kan heel wat besparen door zuinig met energie en materiaal om te gaan bijvoorbeeld. En bovendien is een duurzame houding positief voor het imago van het merk.