TOP

Hoe maak ik van Black Friday, Green Friday? Sustainable storyteller Talita Kalloe geeft tips

Hoe kun je een tegengeluid geven aan de massaconsumptie op Black Friday, maar wel mee varen op de marketinggolf? Sustainable storyteller Talita Kalloe geeft een aantal tips over hoe je er een duurzaam verhaal van maakt zonder te hoeven strooien met kortingen.

Foto: Talita Kalloe

Black Friday is sinds enkele jaren ook een fenomeen in Nederland, waarop retailers met hoge kortingen strooien. Het kortingenfestijn is altijd op de laatste vrijdag van november, dit jaar op 25 november. Tegelijkertijd met de hype neemt ook de kritiek toe. Het werkt massaconsumptie in de hand en mensen doen sneller miskopen wat leidt tot een hoog retourpercentage. “Dat is allesbehalve duurzaam. Black Friday haalt bovendien waarde van je producten omlaag”, aldus Talita Kalloe. “Maar je kunt het veranderen naar een duurzaam verhaal, zonder te strooien met hoge kortingen.”

Kalloe is sustainable storyteller en de oprichter van Soul Stores: een online platform voor winkels, merken en makers die op een positieve manier willen bijdragen aan een duurzame wereld en een bewuste manier van leven. In haar online masterclass ‘Green Friday. Hoe vind ik een duurzaam alternatief voor Black Friday’ vertelt ze waarom retailers het anders zouden kunnen doen en geeft ze praktijkvoorbeelden en communicatietips. “Wil je als retailer bekend staan om de goede aanbiedingen of om kwaliteit en duurzaamheid? Zet in op een duurzamere klantenbinding met klanten die op de lange termijn bij je blijven kopen en niet alleen voor die ene aanbieding.”

Trees for All startte een paar jaar geleden de bewustwordingscampagne Green Friday als alternatief voor Black Friday. Met de campagne roepen ze bedrijven en consumenten op om geen Black Friday deals te (ver)kopen en in plaats daarvan bomen te planten. Bedrijven kunnen zelf een actie opzetten om geld in te zamelen voor het planten van bomen en hier een eigen invulling aangeven. De voorwaarde: als je geen korting geeft, kun je meedoen. Bedrijven zoals Decathlon, Dille&Kamille en ANWB sloten zich ook aan bij de beweging.

5 tips om Black Friday om te vormen tot een duurzaam event

Maar er zijn meer mogelijkheden om van Black Friday een duurzaam event te maken. Zoals:

  1. Stimuleer het doen van duurzame aankopen: geef alleen korting op de duurzame producten in je assortiment en niet op de niet-duurzame producten. Mensen die normaal geen duurzame aankopen kunnen doen, kunnen dat dankzij de korting misschien wel;
  2. Doneer een percentage van de omzet op die dag aan een goed doel. Of geef de koper een keuze: kies voor korting of geef je korting aan een goed doel. Of maak er een ludieke actie van: door je prijzen op deze dag symbolisch te verhogen en het verschil van elk verkocht product aan een goed doel te schenken;
  3. Geef iets extra’s bij een aankoop in plaats van korting te geven, een plastic vrije zeep of een lekkernij in samenwerking met een partner;
  4. Zorg als webshop voor duurzame verzending en geef hier extra aandacht aan in de Black Friday periode. Het laat niet alleen je waarden zien maar het kan ook nét de reden zijn dat een bewuste kopende klant uiteindelijk voor jou kiest;
  5. Stimuleer het doen van vintage of tweedehands aankopen. Tassenlabel O My Bag moedigt klanten aan om in plaats van een nieuwe aankoop te doen, tweedehands te winkelen of oude tassen weer in te leveren.  Op Black Friday promoten ze hun Preloved en Perfectly Imperfect collectie tegen een gereduceerde prijs. Zo zijn er voor elk winkelconcept creatieve vertalingen te bedenken.

Of doe bewust niet mee aan Black Friday om een statement te maken en vertel de klant waarom. Dille & Kamille sluit alle winkels én de webshop op Black Friday en zet alle medewerkers in voor vrijwilligerswerk in de natuur. De retailer roept klanten op hetzelfde te doen.

Sustainable storytelling

Welke keuze je ook maakt: laat het moment niet zomaar voorbij gaan. Ook als je niet meedoet. Communicatie is het sleutelwoord. Maak een statement, wees transparant en leg uit waarom je wel of niet meedoet. “Daar komt sustainable storytelling om de hoek kijken. Authenticiteit, geloofwaardigheid en helderheid zijn daarin drie belangrijke pijlers. Bied context: wat is je intrinsieke motivatie om duurzamer te ondernemen? Laat zien wat jou uniek maakt, wees transparant, strooi niet met wollige marketingtermen en laat geen ruimte voor ruis.

Laat de consument bijvoorbeeld weten wie de prijs betaalt van de korting: gaat het van je eigen marge af of van de prijs die de makers krijgen? Communiceer het zodat de consument een goede geïnformeerde en bewuste keuze kan maken. En vermijd het woord Black Friday om negatieve associaties te voorkomen. Gebruik Green Friday of geef er je eigen twist aan. Andere bedrijven gingen je voor en introduceerden de termen Blue Friday, Give it back Friday en Fair Friday. Met al deze acties laat je niet alleen zien dat je staat voor duurzaamheid, maar dat je het ook doorleeft. En juist dat maakt je authentiek en geloofwaardig.”

Online Masterclass
Green Friday. Hoe vind ik een duurzaam alternatief voor Black Friday?


Talita Kalloe deelt in haar online masterclass hoe je als ondernemer mee kunt varen op de marketinggolf van Black Friday zonder mee te doen aan het prijzengeweld. Voor 35 euro krijg je een link naar de online masterclass, die je op een zelf gekozen moment kunt kijken (de link is beschikbaar tot en met 25 november). Het is mogelijk om via mail inhoudelijke vragen aan Talita te stellen naar aanleiding van de masterclass. Na afloop ontvang je gratis de presentatie Sustainable Storytelling uit de Masterclass die Talita heeft gegeven op de Modefabriek afgelopen zomer én 30 procent korting op de pre-order van het online programma Sustainable Storytelling. Inschrijven kan via deze link.