TOP

Persoonlijk, licht en modern design: kijk binnen in de nieuwe Spreng Menswear winkel

Na 23 jaar aan de Utrechtseweg 182 in Oosterbeek werd het tijd voor een nieuwe plek voor Spreng Menswear. De mannenmodezaak is dit najaar naar de overkant verhuisd, met een aantrekkelijk en veelzijdig resultaat. “Er kwam een gouden kans voorbij.”

Foto’s: Spreng Menswear/ Zo Ingericht

“We zaten steeds krapper in ons jasje”, vertelt Harold van de Spreng, mede-eigenaar van Spreng Menswear. “Toen kwam er een pand recht tegenover ons beschikbaar. Een oud ABN AMRO-filiaal. Ook grappig, want onze voormalige winkel was ooit een ABN-vestiging. In ieder geval was dit een gouden kans die voorbijkwam.” De nieuwe winkel is in meerdere opzichten een aanwinst voor de ondernemer. Het pand telt ruim het dubbele aan vierkante meters. Spreng Menswear is van 160m2 naar zo’n 350m2 gegaan. Niet alleen de winkelvloer is groter, ook het magazijn biedt veel meer plaats aan voorraden. “Een groot voordeel, nu hoeven we niet meer de collecties in de winkel te proppen om omzet te behalen. In plaats daarvan kunnen we ruimer en luchtiger presenteren, wat makkelijker werkt voor ons en klanten kunnen er betere keuzes door maken. Ik merk nu na een paar weken al dat dit een positief effect heeft op de resultaten. Voor komend seizoen ga ik dieper inkopen, in plaats van breder. Ik wil mijn winkel niet meer volhangen.” 

Zes meter lange toonbank

Ook de hoge plafonds tot 6,5 meter zijn imposant te noemen. Spreng: “Ik ben ontzettend blij met de hoogtes. De lichtval van bovenaf, dat is echt prachtig. Het daglicht zorgt er daarnaast voor dat de kleuren van de kleding extra goed te zien zijn.” De hoogte wordt geaccentueerd door een bijzondere blikvanger; een kroonluchter gemaakt van hergebruikte lampen uit het voormalige ABN Amro-pand. “Verder ben ik weg van de zes meter lange toonbank, gemaakt van balken. Het is een kolossaal ding, maar het werkt heerlijk. We kunnen er met gemak met drie, vier man achter werken.”

Extra beveiligde kooi

Een verhuizing biedt nieuwe mogelijkheden. Spreng hergebruikte zeker de helft van de oude inventaris, maar maakte ook van de gelegenheid gebruik om een aantal vernieuwingen door te voeren. Zo is de schoenenafdeling uitgebreid en in een aparte hoek geplaatst. De maatwerksectie is niet meer in het midden maar achterin de winkel te vinden, zodat klanten meer privacy hebben. Opvallend is ook de speciale ruimte voor populaire luxemerken. “We hebben een extra beveiligde ‘kooi’ gecreëerd die ’s nachts door een schuifhek afgesloten kan worden”, vertelt Spreng. “Dit ziet er stoer uit, als een onderdeel van de zaak, maar het is allemaal verzekeringstechnisch verantwoord.”

Persoonlijke gevoel

“Een klant vroeg me hoe goed de winkel is gelukt en ik antwoordde met ‘een twaalf’. De winkel is echt perfect gelukt. De architect, Addy Rozema van Zo Ingericht, heeft me volledig verrast.” Spreng en compagnon Madalon Gijsbertse gaven hem nagenoeg de vrije hand. De enige opdracht was dat de warmte en het persoonlijke gevoel dat bij Spreng Menswear hoort, zou terugkeren. “Dat is zeker gelukt. Door het gebruik van natuurlijke materialen, de gezellige hoekjes in de grote ruimte en creatieve details als de vloersticker, die oogt als een Perzisch tapijt, maar die je aan het eind van het seizoen eraf kan trekken en kan vervangen.”

Service van dertig jaar geleden

Het persoonlijke gevoel van Spreng Menswear zit diepgeworteld. Spreng: “Persoonlijkheid is alles voor ons. Niet voor niets hebben we een gezellige hoge bartafel gemaakt, zodat we informeel met klanten een borrel kunnen doen. Het grootste compliment dat we kunnen krijgen is dat mannen hier alleen komen winkelen. Dit betekent dat we volledig het vertrouwen krijgen. We geven dan ook de service die dertig jaar geleden heel gewoon was. Mannen vinden het heel prettig dat wij ze ontlasten en helpen waar we kunnen. Dat blijkt ook uit de grote opkomst na de heropening. We hebben al onze klanten van de afgelopen 23 jaar aangeschreven en laten weten dat we zijn verhuisd. Veel klanten uit het verleden zijn weer terug en de afgelopen maand hebben we een mega goede omzet gedraaid. De klanten zijn blij en ik ook.”