TOP

Score-winkels voorlopig nog open, Beekman Staff Styling failliet en nieuwe CEO Pom Amsterdam

De ruim vijftig winkels van Score blijven voorlopig open om een mogelijke doorstart soepeler te laten verlopen. Verder: Pom Amsterdam heeft een nieuwe CEO, C&A herintroduceert de XL-collectie in de winkels en het werkkledingbedrijf van modeondernemer Dyanne Beekman is failliet verklaard. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 29 juni.

Beeld: Beekman Staff Styling (archief Textilia)

Score-winkels voorlopig open met oog op mogelijke doorstart

De ruim vijftig winkels van Score blijven voorlopig open om een mogelijke doorstart soepeler te laten verlopen. Dat zegt curator Coen Houtman tegen Nu.nl. De 450 medewerkers werken vooralsnog door; ze zijn aangemeld bij het UWV en krijgen doorbetaald. De webshops van Score en jeanslabel Chasin’, dat onderdeel is van de groep, zijn wel uit de lucht. Houtman laat verder weten dat verschillende partijen interesse tonen om de failliete retailketen over te nemen. Vanaf vrijdagavond meldden geïnteresseerden zich al.

De Score Group werd afgelopen vrijdag failliet verklaard. Het modebedrijf kampte met een enorme schuldenlast, onder andere bij de Belastingdienst, en zou geen recht hebben gehad op overheidssteun tijdens de coronapandemie. Een groot bedrag moest worden terugbetaald. In 2022 kwamen daar de energiecrisis en problemen met de levering van goederen bij, waardoor er liquiditeitsproblemen ontstonden.

Pom Amsterdam vernieuwt managementteam

Pom Amsterdam heeft een nieuwe CEO. Medeoprichter Liesbeth Lotgering neemt de leiding over na het vertrek van managing director Matthijs Bijl, kondigt het vrouwenmodemerk aan in een persbericht. Het managementteam is verder uitgebreid met Jochem Bossenbroek als head of sales en Floris van Santen als COO. Bossenbroek startte afgelopen januari bij Pom Amsterdam, na jarenlang als verkoopdirecteur voor onder meer 10 Days en Scotch & Soda te hebben gewerkt. Van Santen voegde zich in mei bij het team. Hij had eerder leidinggevende functies bij merken als Suitsupply en Naduvi.

Met deze ‘solide basis’ is Pom Amsterdam naar eigen zeggen klaar om de marktpositie te versterken. Dat doet het merk onder meer met de opening van de eerste brandstore. Waar en wanneer de winkel gaat openen, is nog niet bekend.

Faillissement voor werkkledingbedrijf Dyanne Beekman

Beekman Staff Styling B.V., het werkkledingbedrijf van modeondernemer Dyanne Beekman, is op 28 juni failliet verklaard nadat eerder uitstel van betaling was verleend. Johan Westerhof van HVG Law is aangesteld als curator. Beekman Staff Styling B.V. valt onder de Beekman Group. De andere entiteiten zijn niet betrokken bij het faillissement, meldt Fashionunited. Beekman vroeg zelf surseance van betaling aan, in de hoop op die manier te kunnen onderzoeken hoe het bedrijf op een gezonde manier verder zou kunnen. Tegen FU zegt ze dat het bedrijf in de problemen kwam door een teveel aan ontvangen coronasteun, dat moest worden terugbetaald. Ook de inflatie en gevolgen van de pandemie en de Oekraïne-oorlog hakten erin.

C&A herintroduceert XL-collectie in winkels

C&A brengt de XL-lijn terug naar de winkel. Tot begin vorig jaar verkocht de retailer collecties in grotere maten voor vrouwen (t/m maat 58) en mannen (t/m 6XL) in respectievelijk 800 en 400 winkels, maar daarna werd tot ongenoegen van klanten besloten om deze kleding alleen nog online aan te bieden. Nu komt het modebedrijf hierop terug. In een persbericht: “Hoewel we deze beslissing met de beste bedoelingen hebben genomen, erkennen we dat dit niet voldeed aan de behoeften van de klant.”

De XL-lijn keert in twee fasen terug naar de winkels waar de collectie werd verkocht. De eerste fase start vanaf oktober 2023 met de geleidelijke levering van producten die al verkrijgbaar zijn in de online shop. Vanaf voorjaar 2024 zal de volledige nieuwe zomercollectie er weer te vinden zijn.

‘Nederlander shopt relatief weinig bij buitenlandse webshops’

Vergeleken met andere landen shoppen Nederlanders relatief weinig over de grens, zo blijkt uit de jaarlijkse ranking van Cross-Border Commerce Europe. In 2022 werd zo’n 15 procent van de totale online aankopen bij buitenlandse webshops gedaan, goed voor een bedrag van 5 miljard euro. Daarmee staat Nederland op de laatste plaats van de zestien Europese landen in de ranking. Op de eerste plaats staat Luxemburg. Daar kochten vier op de vijf inwoners het afgelopen jaar bij een buitenlandse webshop, voor een totaalbedrag van 1,8 miljard.

Volgens het kennisplatform heeft de positie van Nederland als hekkensluiter te maken met de aanwezigheid van sterke nationale webshops als Albert Heijn, Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Deze e-tailers doen ook in het buitenland goede zaken; Nederland staat in de top drie van landen die buiten de grenzen de meeste online omzet genereren. In totaal was de crossborder-verkoop in Europa het afgelopen jaar goed voor bijna 180 miljard euro, een toename van 4,8 procent ten opzichte van 2021.