TOP

Nederlandse tak Hunter failliet en Hema moet miljoenen aan steun terugbetalen

De Nederlandse tak van Hunter Boot is failliet verklaard door de liquiditeitsproblemen bij het Schotse moederbedrijf. Hema moet de overheid 118 miljoen euro terugbetalen. En zowel Pom Amsterdam als Scotch & Soda hebben afscheid genomen van hun directeuren. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 27 juni.

Hoofdbeeld: Marco Verch via Flickr

Nederlandse tak Hunter failliet

Hunter Boot Netherlands B.V. is failliet. Het faillissement volgt op liquiditeitsproblemen bij het Schotse moederbedrijf Hunter Boot Limited, dat deze maand uitstel van betaling kreeg verleend. Dat schrijft Schoenvisie. De Schotse holding kampt met een schuld van 113 miljoen pond als gevolg van verstoringen in de toeleveringsketens door corona en de gevolgen van de inflatie. Ook zou er door het warme weer minder vraag zijn naar het merk. Hunter Boot Netherlands B.V. is verantwoordelijk voor de distributie van het regenlaarzenmerk in Europa en werkt hiervoor samen met logistiek dienstverlener Bleckmann in Oldenzaal, waar op dit moment een voorraad van 150.000 artikelen opgeslagen ligt. De leveringen werden begin juni al stilgelegd. Volgens de curator is het de bedoeling om de activiteiten zo snel mogelijk te hervatten.

Hema moet miljoenen aan steun terugbetalen

Hema moet de overheid 118 miljoen euro betalen. Het gaat om bijna 107 miljoen euro aan uitgestelde belastingen en 11,4 miljoen euro aan te veel ontvangen NOW-steun dat de keten toegewezen kreeg tijdens de coronapandemie. Dit blijkt uit het recente jaarverslag dat het FD nader heeft bekeken. De komende vijf jaar moet de onderneming de uitgestelde belastingen betalen. In totaal kreeg Hema 35,5 miljoen euro aan loonsteun.

Na enkele zware coronajaren zette Hema in 2022 positievere resultaten neer. De netto-omzet is gestegen van 1,1 miljard euro naar 1,3 miljard euro. De bruto-omzet nam met 20 procent toe tot 1.966 euro. Ook het aantal klanten dat in de winkels en online bij Hema kocht, groeide het afgelopen jaar met 35 procent. CEO Saskia Egas Reparaz: “Klanten komen weer meer en vaker bij ons.” Zo waarderen ze volgens Egas Reparaz onder meer de duurzame kwaliteit. “Producten van goede kwaliteit gaan langer mee en dat is goed voor de portemonnee van onze klanten en voor het milieu.”

Scotch & Soda CEO Lukoff naar Frans Casablanca

Frederick Lukoff verruilt Scotch & Soda voor het Parijse modemerk Casablanca. Dit heeft Casablanca bekendgemaakt via onder meer diens Instagram-account. Lukoff stond zo’n vier jaar aan het hoofd bij Scotch & Soda en heeft dit bedrijf na de overname in april dit jaar verlaten. Lukoff is bij Casablanca aangesteld als CEO en zal oprichter en creatief directeur Charaf Tajer bijstaan. Hij laat in een statement weten onder de indruk te zijn van de groei van het merk in de luxe modemarkt. “Er zijn zoveel mogelijkheden voor de toekomst en ik kijk ernaar uit om samen met Charaf en zijn getalenteerde team te werken en het merk verder te brengen.” Eerder was Lukoff werkzaam bij het Britse modehuis Stella McCartney en het Franse luxehuis Lanvin. Casablanca staat bekend om de kleurrijke collecties en de mix van luxe mode en comfortabele leisurewear.

Directeur neemt afscheid van Pom Amsterdam

Matthijs Bijl, managing director en co-founder van Pom Amsterdam, heeft na tien jaar afscheid genomen als directeur van het bedrijf. Dat meldt hij zin een bericht op Linkedin. Pom Amsterdam werd in 2011 opgericht door de zussen Liesbeth en Violet Lotgering. Na een paar maanden begon Matthijs Bijl vanaf de zijlijn met ondersteuning op het gebied van onder meer de financiën en strategie. In 2012 ging hij fulltime aan de slag voor Pom Amsterdam en werd hij directeur. Hij hield zich voornamelijk bezig met strategie, financiën, logistiek, HR and E-commerce. Het merk heeft zich ontwikkeld van klein shawlmerk tot een volwaardige kledingmerk met wereldwijd 800 verkooppunten en een jaaromzet van €10 miljoen. Bijl blijft als aandeelhouder betrokken bij Pom en vertrekt in augustus met zijn gezin naar Bonaire voor een sabbatical.

Consument wil meewerken aan duurzamere bezorging

Nederlanders zien het belang van duurzamere bezorging en willen daar actief aan meewerken, blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die jaarlijks in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch. Zo kiezen ze de producten die ze online kopen zorgvuldig uit, zodat ze die niet retour hoeven te sturen (83%), blijven ze thuis om een pakket aan te nemen omdat ze denken dat dat duurzamer is (70%) of laten ze het liever bezorgen bij een afhaalpunt en/of pakketautomaat, als dat duurzamer is dan aan huis bezorgen (63%). Al deze percentages zijn gestegen ten opzichte van twee jaar geleden. Nederlandse consumenten bestelden afgelopen jaar iets meer online dan voorheen: 76% zegt één tot vijf keer per maand iets te bestellen. 25% van de consumenten denkt dat online winkelen duurzamer is dan fysiek winkelen (vorig jaar was dat 23%). Een derde van de Nederlanders is bereid om extra te betalen voor een bezorging met weinig of geen CO2-uitstoot, met een maximum van 5 euro.