TOP

OppoSuits in bezit van licentie voor Star Wars-pakken

OppoSuits, het Nederlandse merk dat bekend is geworden met zijn opvallende, humoristische pakken, heeft een licentie gekregen voor het produceren van Star Wars-pakken.

Dit vertelt Guus Bakker, mede-oprichter van OppoSuits, in een interview aan Sprout

Bakker laat weten dat de procedure voor het verkrijgen van de licentie twee jaar heeft geduurd. Dit, omdat Disney, het bedrijf achter de Star Wars-films, wilde controleren of alle productieprocessen op een verantwoorde manier verlopen. De verkregen licentie heeft in ieder geval twee verschillende pakken met Stars Wars-prints opgeleverd, maar op de website van OppoSuits is te lezen dat er volgend jaar meer pakken met dit thema volgen.

Eerder dit jaar kreeg OppoSuits de licentie voor een PacMan-pak, die voor een ware internethype zorgde. Ook werkte het bedrijf samen met filmgigant Warner Brothers door pakken met Batman- en Superman-logo’s uit te brengen.

Macy’s

Verder vertelt de ondernemer in het Sprout-interview hoe het hem en zijn compagnons is gelukt om binnen te komen bij de prestigieuze Amerikaanse winkelketen Macy’s. “Die hebben een soort van muur om zich heen gebouwd,” vertelt Bakker. “Maar onze compagnon Jelle is nogal een bijter, die laat niet zomaar los.”

Na het sturen van verschillende samples, slaagde Van der Zwet erin het hele inkoopteam voor het jaarlijkse kerstfeest in OppoSuits pakken te hullen. Toen de ceo van Macy’s de pakken zag, vroeg hij direct ‘Hebben wij dit al in de winkel?’. Hierop werd al snel een deal gesloten.  

Schaalbaarheid

Over de strategie van OppoSuits vertelt Bakker dat het bedrijf vanaf dag één de schaalbaarheid belangrijk heeft geacht. Bakker: “We hebben altijd gedacht: hoe kunnen we iets maken dat door iedereen gekocht kan worden, in elk land.” Ook kiest het merk er bewust voor om de prijzen van de pakken redelijk laag te houden (rond de 80 euro per pak) en het daardoor vooral moeten hebben van de aantallen die ze verkopen.

Precieze winstcijfers geeft het merk niet prijs, maar Bakker geeft wel te kennen dat ze in de Verenigde Staten binnen een jaar een investering van een miljoen terugverdiend hadden. 

OppoSuits is in 2010 opgericht door Jasper Castelein, Guus Bakker en Jelle van der Zwet. Momenteel zijn de opvallende pakken van het merk verkrijgbaar in zestig landen.