TOP

Jongeren kopen weinig duurzame kleding

Duurzame kleding is nog onvoldoende populair onder jongeren. Veel jonge consumenten kopen nog steeds fast fashion. Dit blijkt uit de scriptie van een Belgische student.

Weinig jongeren investeren in duurdere duurzame kleding. Om precies te zjin: 96.9 procent van de jongeren koopt fast fashion. Dat blijkt uit een enquête van de Belgische Orpha de Lenne, die strategische communicatie studeert aan de Universiteit Antwerpen. Zij onderzocht voor haar scriptie het koopgedrag van fast fashion onder jongeren.

Trendy kleding voor een aantrekkelijke prijs is wat het goed doet onder de jonge consument. 77 procent van de ondervraagden gaf aan ook in de toekomst fast fashion te blijven kopen.

Voor de scriptie werden 879 Belgische, Nederlandse en Duitse jongeren tussen de 18 en 26 jaar oud bevraagd over hun koopgedrag van fast fashion. “Denk aan wat je in rekken van ketens als Zara of H&M vindt”, vertelt De Lenne aan Metro België.

Onethische kant van kledingproductie

“Het probleem is dat fast fashion een zeer competitieve markt is. Dat maakt dat bedrijven productiekosten zo laag mogelijk houden wat helaas moeilijk te verzoenen is met duurzaamheid. Veel fast fashion-ketens zijn dan ook niet vies van dierenleed, milieuvervuiling, sweatshops met slechte werkomstandigheden, kinderarbeid en lage lonen.”

Regelmatig komen de media met berichten over deze onethische kant van kledingproductie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Rana Plaza-fabriek in Bangladesh die in 2013 instortte. Dit kostte 1000 textielarbeiders het leven. Deze mediaberichten zouden volgens Amerikaanse onderzoeken ‘een zekere bewustwording bij de consument creëren’ maar De Lenne wil dit relativeren: “De verkoop bij Primark, een van de ketens waarvoor kleding werd geproduceerd in de Rana Plaza-fabriek, steeg na de instorting zelfs met 20%.”

Ecologische ommezwaai

De Lenne heeft in haar onderzoek ook vragen gesteld over de schandalen in de textielindustrie, zoals Rana Plaza. 3,6 procent van de ondervraagden jongeren bleek van de schandalen gehoord te hebben en op de hoogte te zijn. “Het is niet dat die mediaberichten over de onethische praktijken jonge consumenten niet aangrijpen. Maar ze blijken in elk geval niet voldoende om een ecologische ommezwaai in hun koopgedrag te veroorzaken.” De Lenne stelt dat een beperkt budget en een gebrek aan kennis over welke merken verantwoord produceren, maakt dat jongeren blijven kopen bij ketens als H&M, Zara en Primark.