TOP

Opmars voorspeld voor omzet online kledingverkoop

Het economisch bureau van ING voorspelt dat het online aandeel van de wereldwijde omzet in kleding en schoenen zal stijgen van 5 a 6 procent in 2011 naar 40 procent in 2020.

Volgens de economen van ING staat de kledingbranche op de drempel van belangrijke veranderingen. Ontwikkelingen zoals de virtuele pashokjes, social media en mobiel internet zorgen ervoor dat steeds meer retailers de stap zetten naar online verkoop. Het resultaat: een grote stijging voor het omzetaandeel van de online verkoop. In Nederland bracht de verkoop via internet ruim een half miljard euro omzet op.

Voorspellingen
Volgens ING begint de zoektocht van de consument naar kleding steeds vaker online. Door de online groei zal in 2020 nog maar 60 procent van de verkopen in fysieke winkels plaatsvinden. Winkels op een c-locatie krijgen hiermee de grootste moeilijkheden. De online omzet zal echter stijgen, mede door marketingkracht, schaalgrootte en betrouwbaarheid van de webshops. Het zijn enkele grote internationale spelers die de markt gaan beheersen. Het ligt aan hen of er daarnaast nog plek is voor webshops in een niche gebied.

Afname omzet
Voor het jaar 2011 wordt een omzetafname van 1,5 procent verwacht. De krimpende omzet heeft te maken met de hogere inkoopkosten waar retailers mee te maken hebben. Voor volgende jaar wordt een lichte groei van 0,5 procent voorspeld. Het marktaandeel van de online verkoop neemt toe. In landen als de Verenigde Staten en Duitsland worden al omzetten behaald die in de miljarden lopen met online verkoop van kleding en schoenen.