TOP

Duurzame online shop Paro Store werd gelanceerd middenin de lockdown: ‘Het pakte gelukkig goed uit’

Midden in de coronacrisis ging Paro Store online, een ecommerce platform voor duurzame designgerichte modemerken. Volgens oprichters Ruth Sutherland en Zoe Patience was dat een uitdaging, maar tegelijkertijd ook een voordeel voor hun concept.

Ruth Sutherland en Zoe Patience werkten als expats in Amsterdam voor grote bedrijven als Nike en Calvin Klein. Ze ontmoetten elkaar in hun gedeelde frustratie over de weinig duurzame normen van de mode-industrie. Dat bracht hen ertoe hun baan op te zeggen en Paro Store op te richten: een ecommerce platform waar design en duurzaamheid gelijke prioriteit hebben. Ze willen laten zien dat dit de meest creatieve en innovatieve kant van de mode-industrie is. “We willen mensen anders naar duurzaamheid laten kijken. We doen geen concessies aan esthetiek. We willen awesome design dat ook nog sustainable is. We hebben uren doorgebracht op Instagram om merken te spotten. Zo vonden we veel onontdekte merken.”

De kracht van het collectief

Op Paro Store vind je vooral kleinere merken en onafhankelijke ontwerpers. In totaal zijn het er momenteel 22, zoals Ullac OY, Mia Larsson, Aëdon, Atmos en Pat Guzik. Elk merk heeft zijn eigen pagina op de site om zichzelf te presenteren en het verhaal te vertellen. “Er zijn zoveel merken waar mensen nog niet van gehoord hebben. De aard van de merken waar we mee werken is vaak klein en niche. Ze zijn door shoppers vaak moeilijk online te vinden. Door ze samen te brengen en een platform te bieden, profiteren ze van de kracht van het collectief. Maar we selecteren niet bewust alleen maar kleine merken. Grote merken zijn ook welkom, als ze maar aan de criteria voldoen. En we richten ons ook niet alleen op het hogere prijssegment. Veel duurzame merken zijn wat hoger geprijsd, omdat de productie nu eenmaal duurder is. Maar we verkopen ook merken die heel betaalbaar zijn.”

De consument opvoeden

De webshop ging op 27 maart live, middenin de intelligente lockdown. “Het was een interessante tijd. We waren al een jaar met dit concept bezig, dus we hadden dit niet voorzien. Maar het pakte gelukkig wel goed uit. De eerste week hadden we meteen veel traffic op de site. Op alle online retailers heeft de lockdown een positief effect gehad, dus ook op ons. Voor opkomende merken was het best een moeilijke tijd, maar het was mooi om ze juist nu te kunnen steunen en helpen. Ons business model sluit goed aan op dit tijdperk van verandering. De traditionele manier van werken voldoet niet meer, we moeten veranderen. De tijd van fast fashion is voorbij. Wij willen de consument opvoeden. Mensen willen vaak goedkope spullen omdat ze dan meer kunnen kopen. Wij stimuleren ze om wat meer uit te geven aan een kledingstuk en dan maar één stuk per seizoen te kopen in plaats van tien. Onze communicatie is niet gericht op het zoveel mogelijk verkopen, want we willen geen overconsumptie stimuleren. We richten ons op het vertellen van de verhalen en willen onze volgers betrokken houden.”

Verhalen vertellen

In de shop worden negen ontwerpcodes gehanteerd, zodat shoppers het aanbod kunnen filteren op basis van de zaken die voor hen het belangrijkst zijn. Die codes zijn: circulair, veganistisch, transparant, maakt mensen sterker, verantwoordelijk met hulpbronnen, organisch, lokaal, milieuvriendelijke materialen en ambachtelijk. “We geloven in onze merken en willen ze hun verhaal laten vertellen. Zo verkopen we het Zweedse merk Mia Larsson, dat sieraden maakt van de oesterschelpen uit het afval van restaurants. Dat is zo’n mooi verhaal om te vertellen.”

Platformfunctie

Paro Store is een platform, de merken handelen zelf de bestellingen af en versturen de pakketten. Paro ontvangt een commissie over de verkopen. “We geloven niet in het traditionele ecommerce model, waarbij je inkoopt, voorraad houdt en goederen heen en weer stuurt. We willen geen marktplaats met duizenden producten zijn, waar het draait om de transactie. Wij willen mooie duurzame merken een platform bieden. Voor de merken geeft deze manier van werken ook meer vrijheid: ze kunnen producten uploaden wanneer ze willen. Zeker in deze tijd is het fijn dat ze niet aan de traditionele modekalender of aan onze planning vastzitten.”

Andere invalshoeken

De toegevoegde waarde van het platform is het bereiken van de consument. “We bouwen een sterke community op, via onze website, social media en nieuwebrieven. We investeren in zoekmachinemarketing en optimaliseren onze website om beter gevonden te worden op Google. Dat kunnen kleine merken niet altijd zelf bereiken. We doen verschillende samenwerkingen en zoeken het soms in een andere invalshoek. Zo hebben een aantal dj’s mixtapes rond duurzaamheidsthema’s gemaakt voor onze soundcloud, waardoor we op een andere manier met mensen kunnen communiceren. Zo hebben we een mix met als thema circulariteit en hergebruik, dus die mix is ​​volledig gemaakt van samples, remixes en edits.”

Groeiplannen

Gevraagd naar de plannen van het tweetal voor de komende maanden, vertellen ze: “Onze focus is nieuwe merken binnenhalen. We hebben er nu 22 online en dat aantal mag zeker groeien. Maar we hebben geen streefdoel. We willen een assortiment waar we blij mee zijn en zeker weten dat alle merken aan de eisen voldoen. Geen merk moet verloren raken op de website, dus we willen zeker geen 300 merken verkopen.”