TOP

Bestseller-merk Jack & Jones bestaat 30 jaar

Het mannenmodemerk Jack & Jones viert dit najaar zijn 30-jarig jubileum. Het Deens label lanceerde zijn eerste collectie in 1990 en verkoopt inmiddels zo'n 6 miljoen jeans per jaar wereldwijd.

Jack & Jones lanceerde zijn eerste jeanscollectie in 1990 tijdens de Oslo Fashion Week en opende in dat jaar tevens de eerste brandstore in Trondheim in Noorwegen. Acht jaar later gingen de deuren van de honderdste Jack & Jones-zaak open; inmiddels telt het merk 900 winkels en duizenden aangesloten retailers en partners over de hele wereld. Het is de grootste business unit van moederbedrijf Bestseller, zo laat het merk in een persbericht weten. Er werken zo’n 6.000 mensen verdeeld over de kantoren en winkels.

Duurzaam

Jack & Jones startte als jeanslabel, nog steeds de grootste productcategorie van het merk. Momenteel worden er jaarlijks meer dan 6 miljoen Jack & Jones-spijkerbroeken verkocht. Duurzame productie is daarbij steeds belangrijker geworden. Op het hoofdkantoor in het kleine stadje Brande in het midden van Denemarken bevindt zich een geavanceerd laboratorium waar nieuwe stoffen en vezels worden gemaakt. De eerste duurzame collectie lanceerde Jack & Jones in 2007, ‘Eco’ genaamd en gemaakt van biologisch en Fairtrade-gecertificeerd katoen. De focus op duurzaamheid blijft een belangrijke pijler; begin 2018 bracht het merk zijn meest duurzame denim opnieuw uit met de naam ‘Low Impact Denim’.

‘We leggen het asfalt tijdens het rijden’

‘Erg plat’

Een belangrijk kenmerk van het Bestseller-merk, zo zegt brand director Anders Gam, is de no-nonsense aanpak van zakendoen. “We hebben een heel eenvoudige en directe manier van denken en werken in ons bedrijf, en onze cultuur is erg plat van structuur”, vertelt hij. “We werken als één team samen. We luisteren naar de markten en onze klanten en we beschouwen beide als onze klanten en onze fabrikanten als partners.” Besluiten worden doorgaans snel genomen op basis van vertrouwen, intuïtie en een onderbuikgevoel.  “We maken meestal niet eerst lange analyses. Het is niet altijd een voordeel om te veel over dingen na te denken. We leggen het asfalt tijdens het rijden. We durven het op deze manier te doen, omdat we weten dat we snel kunnen reageren. Ook als het fout dreigt te gaan. Dus het wordt nooit een te grote ramp.”

Speeltuin

Een voorbeeld daarvan is de Jack & Jones Junior-collectie, waarmee het merk een jongere generatie aan zich wil binden. Deze lijn is gemaakt en gelanceerd in slechts 1,5 maand tijd, vertelt Gam. “We kunnen dit ook doen, omdat we nauw samenwerken met onze partners, binnen ons team maar ook met onze leveranciers. We zijn hands-on gedurende de het gehele proces.” Daarbij speelt ook de bedrijfscultuur een rol, zegt hij, met de mensen die er werken en de kansen die het nieuwe generaties biedt om zich te ontwikkelen. Gam: “Ons merk is een speeltuin voor ondernemerschap talenten. We kijken niet te veel naar diploma’s, het gaat meer over de persoonlijkheid en de wil om nooit op te geven maar jezelf constant te verbeteren. Ik denk dat daarom veel medewerkers hier tien jaar of langer werken, omdat ze zowel professioneel als op persoonlijk level kunnen doorgroeien.”

‘We kijken niet te veel naar diploma’s, meer naar persoonlijkheid en de wil om nooit op te geven’

Sporttalent

Naast werk, neemt sport en belangrijke plaats in bij het Deense label. Dat uit zich vooral in de sponsoring van professionele sporters, zoals het Deense wielerteam in 1998, voormalig bokskampioen Mikkel Kessler uit Denemarken en Formule-1 coureur Kevin Magnussen. Daarnaast kleedt het merk het Deens Olympisch team komende jaar in Tokio, net zoals dat gebeurde tijden de Spelen in 2008, 20212 en 2016.  “We vergelijken onszelf vaak met atleten”, besluit Gam. “Het is geen toeval dat we geregeld samenwerken met jonge sporttalenten. Ze werken hard en zijn gepassioneerd, daar streven wij ook naar in ons bedrijf. Jack & Jones is al 30 jaar onze sport en we houden dagelijks scores bij zodat we zien of we nog in vorm zijn. We oefenen allemaal elke dag hard, omdat we weten dat we het altijd beter kunnen doen dan gister.”

Jack & Jones in highlights

1990: Jack & Jones wordt opgericht in Denemarken en de eerste collectie wordt gelanceerd tijdens Oslo Fashion Eerlijk. Hetzelfde jaar de eerste Jack & Jones-winkel opent in Trondheim in Noorwegen.

1991: De eerste winkel wordt geopend in Zweden.

1992: De eerste winkels in Finland en Denemarken. Het totaal aantal winkels staat dan op 22.

1994: 36 winkels in de Scandinavische landen.

1996: Lancering nieuw logo en de slogan ‘Unlimited’.

1997: Introductie Jack & Jones op Nederlandse en Spaanse markt.

1998: Winkelnummer 100 wordt geopend. Presentatie professionele wielerploeg Team Home Jack & Jones.

2000: Het totale aantal winkels is nu 177, verspreid over 12 landen. Hetzelfde jaar betreedt het merk de markten in het Midden-Oosten.

2001: Het merk start een samenwerking met muzikant Bryan Adams die de fotograaf is van de Blue Tour-campagne.

2002: Het merk introduceert dit keer een nieuw logo zonder de slogan. De online winkel wordt geopend.

2006: De 500ste winkel wordt geopend.

2007: Het merk lanceert het duurzame collectie ‘Eco’ die uitsluitend producten bevat gemaakt van biologisch en Fairtrade gecertificeerd katoen.

2008: Opening eerste winkel in India. Lancering Jack & Jones Facebook-pagina.

2010: 800 winkels over de hele wereld. Hetzelfde jaar het merk lanceert zijn samenwerking met Formula-1 coureur Kevin Magnussen.

2012: Introductie duurzame collectie ‘Low Impact Denim’.

2014: Lancering campagne ‘Made From Cool’ Amerikaanse acteur Christopher Walken als hoofdpersoon.

2017: Jack & Jones introduceert grote maten collecties en hetzelfde jaar kondigt het merk zijn vennootschap met professioneel e-sportteam Astralis.

2018: Presentatie nieuwe visuele merkidentiteit. Hetzelfde jaar introduceert Jack & Jones Junior collecties en de duurzame collectie ’Low Impact Denim ’wordt opnieuw gelanceerd.

2019: Het merk lanceert Jack & Jones geuren.

2020: Jack & Jones viert hun 30-jarig bestaan

FOTO: Bestseller / Jack & Jones