TOP

Online markt stijgt naar € 9 miljard

De recessie heeft vooralsnog geen grip op het onlinekanaal. De bestedingen stegen in 2011 naar € 9 miljard, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2.

Ook het aantal transacties is gestegen en wel met 13% naar bijna 78 miljoen. Deze groei komt vooral door de stijging van het aantal bestellingen per persoon. Toch is ook het aantal mensen dat online koopt opnieuw toegenomen. Het afgelopen jaar hebben 900.000 consumenten voor het eerst een bestelling op internet geplaatst. Daarmee komt het aantal online kopers uit op 10,5 miljoen, een groei van 10% in vergelijking met 2010.

Het is deze toename die zorgt voor een verdere groei van online consumentenbestedingen (naar 9 miljard in 2011). Het gemiddeld bestede bedrag per bestelling neemt namelijk verder af. Online aankopen hadden het afgelopen jaar een gemiddelde orderwaarde van €115. Dat is 3% minder dan in 2010.

Kleding op derde plaats

De groei in online producten is in 2011 sterker dan in online diensten (13% vs. 6%). Wijnand Jongen vindt dit opvallend. “In de fysieke detailhandel was volgens het CBS sprake van een krimp van 1% in de non-food sector.”
Het segment reizen blijft het grootste online marktsegment in 2011 en heeft een omzetgroei van 5% ten opzichte van 2010 (€ 3,7 miljard). Na reizen zijn telecom (€ 1,1 miljard) op plaats 2 en kleding (€ 630 miljoen) op plaats 3 de grootste online segmenten. De sterkst groeiende segmenten zijn speelgoed (+ 38%) en witgoed/ huishoudelijke apparaten (+ 25%).
Groei online shopping houdt aan in 2012
De verwachting is dat de webwinkelmarkt ook in 2012 blijft groeien. Wijnand Jongen: “Gemak en gewenning spelen een grote rol.” Ook nieuwe e-commercemodellen zoals ‘flash sales’ en ‘daily deals’ hebben volgens Thuiswinkel.org een positief effect, net als het mobiele kanaal. In 2012 zullen de online consumentenbestedingen naar verwachting doorgroeien naar een waarde van € 9,8 miljard.
Het onderzoek van Thuiswinkel.org naar online consumentenbestedingen wordt elk half jaar uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology.