TOP

Mogelijke overname Birkenstock, Anna + Nina opent in Selfridges en Wijnand Jongen stopt bij Thuiswinkel.org

Wordt Birkenstock verkocht? De Duitse schoenenproducent is al maanden in gesprek met private-equitybedrijf CVC Capital over een mogelijke overname. Verder: het consumentenvertrouwen is in januari nauwelijks gestegen ten opzichte van december, het aantal iDeal-transacties nam het afgelopen jaar fors toe en Wijnand Jongen stopt na twintig jaar als directeur van Thuiswinkel.org. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 21 januari.

Merk van 4 miljard: Birkenstock in gesprek over overname

Birkenstock is al maanden in gesprek met private-equitybedrijf CVC Capital over een mogelijke overname, voor een bedrag van ongeveer 4 miljard euro. Dat melden The Financial Times en vaksite The Business of Fashion. De onderhandelingen zouden in een vergevorderd stadium zijn, al zijn er nog geen definitieve knoppen doorgehakt. CVC zou met het Duitse schoenen- en sandalenmerk in nieuwe markten willen groeien en tegelijkertijd willen profiteren van het bestaande, loyale klantenbestand, zegt een bron tegen The Financial Times. CVC is niet de enige geïnteresseerde. Ook Permira en nog minstens een andere investeringsmaatschappij zouden een voorstel hebben gedaan. De aandacht voor Birkenstock is niet heel gek; het merk zit wereldwijd in de lift sinds de corona-uitbraak, door de toenemende vraag naar comfortabele schoenen. De Arizona-sandaal van het merk eindigde zelfs op de tweede plaats van de top 10 van ‘hotste schoenen’ van modeplatform Lyst.

Anna + Nina opent pop-upstore in Selfridges

Het Amsterdamse lifestylemerk Anna + Nina opent half februari een pop-upstore in warenhuis Selfridges, op de locatie aan Oxford Street in Londen. “Een gigantische stap voorwaarts op internationaal retailniveau”, laat het merk in een persbericht weten. De Anna + Nina pop-upwinkel zal te vinden zijn op de begane grond en is te herkennen aan het geïllustreerde Amsterdamse stadstafereel op de achterwand (foto). Klanten kunnen er terecht voor de Home-collectie, sieradenlijn en door Anna + Nina gerestaureerde vintage juwelen. De winkel is open tot mei 2021. Daarna wordt het merk permanent opgenomen in het assortiment van Selfridges.

Wijnand Jongen stopt als directeur Thuiswinkel.org

Wijnand Jongen (foto) legt eind dit jaar zijn functie als directeur van Thuiswinkel.org neer. Dat maakte hij afgelopen woensdag bekend tijdens de Algemene Ledenvergadering van de belangenvereniging voor webwinkels. Na meer dan twintig jaar bij Thuiswinkel.org vindt Jongen het tijd voor nieuwe kansen voor de organisatie en voor zichzelf, zo laat hij in een persbericht weten. Jongen staat al sinds de oprichting in 2000 aan het roer van de belangenvereniging, die sindsdien van 38 naar meer dan tweeduizend leden groeide. Daarmee vertegenwoordigt de organisatie zo’n 70 procent van de ruim 25 miljard euro die jaarlijks online wordt omgezet in Nederland. Jongen is naast directeur van Thuiswinkel.org ook president bij Ecommerce Europe. Die functie wil hij graag blijven uitoefenen; de rest ligt nog open. Jongen: “Ik wil graag bij de sector betrokken blijven, mogelijk in een coachende, adviserende en/of toezichthoudende rol. Ik zou ook graag iets willen betekenen op het snijvlak van onderwijs en digital commerce en mogelijk nog een boek schrijven over retail in het post-coronatijdperk.” Paul Nijhof is tijdens de ledenvergadering herkozen als voorzitter van het bestuur. Het doel is om voor de zomer een nieuwe directeur te verwelkomen.

Consumentenvertrouwen blijft steken op -19

De stemming onder consumenten is in januari 2021 nauwelijks veranderd ten opzichte van een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt deze maand uit op -19, tegen -20 in december 2020. Dat cijfer ligt ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, -7, maar wel een stuk boven het dieptepunt van -41 in maart 2013. Ook visie van consumenten op de economie veranderde nagenoeg niet; de deelindicator economisch klimaat ging van -40 naar -39. De koopbereidheid kwam net als in december uit op -6. Consumenten zijn iets optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden, en iets minder negatief over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden. Al vinden ze het doen van grote aankopen momenteel ongunstiger dan in december.

Aantal iDeal-transacties fors toegenomen

Het aantal betalingen en de omzet via iDeal zijn in 2020 met meer dan 30 procent gestegen ten opzichte van 2019. Tijdens de ‘lockdown-maand’ december ging het zelfs om groeipercentages van meer dan 40 procent. Dat meldt Currence, de eigenaar van de betaaldienst, in een persbericht. In totaal werden er 890 miljoen betalingen via iDeal gedaan, samen goed voor een omzet van 70 miljard euro. Bijna 85 procent van deze betalingen kwam vanaf smartphones en tablets, in de mobiele apps van banken. Ook het gebruik van QR-codes zit in de lift. Eind 2019 werden er maandelijks zo’n 100.00 iDeal-betalingen via een QR-code verricht, eind 2020 waren dat er al 450.000.

De duurste aankopen werden gedaan in maart, met een gemiddeld bedrag van bijna 95 euro per transactie. Dat is ruim 15 euro hoger dan het gemiddelde over de andere maanden. Currence gaat ook dieper in op het soort betalingen. 21 procent van alle transacties betreft mobiele betaalverzoeken zoals Tikkies, 39 procent e-commerceverkeer bij binnenlandse en buitenlandse webwinkels en de overige 40 procent was voor het betalen van bijvoorbeeld periodieke rekeningen, bekeuringen, gemeentebelastingen of het ophogen van prepaid-tegoeden.

Beeld: Anna + Nina, Thuiswinkel.org