TOP

Opmars van mobiel: online shoppers kopen steeds vaker met smartphone

De online consumentenbestedingen zijn in het eerste half jaar van 2021 met 19 procent gestegen naar 14,8 miljard euro, zo blijkt uit de resultaten van de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Voor het eerst gebruiken de meeste shoppers de smartphone als device.

Foto: Anete Lusina via Pexels

Van de online kopers heeft 58 procent ten minste één aankoop via de smartphone gedaan. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 47 procent. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. Het smartphone-aandeel is gestegen in zowel online aankopen als online bestedingen ten opzichte van het eerste half jaar van 2020. Dit gaat ten koste van desktop en laptop, hoewel de laptop nog steeds het meest gebruikte device is. “We roepen het al langer: de smartphone is hard op weg om de belangrijkste device te worden als het gaat om online shoppen. Voor online retailers is het dus van groot belang dat hun webshop ‘mobile friendly’ is. Daar ontkom je niet meer aan”, vertelt directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org.

Online aankopen

In het eerste half jaar van 2021 zijn er 182,2 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel online is daarmee goed voor 13 procent van de totale aankopen. In het tweede kwartaal is ruim een kwart (28 procent) van de bestedingen online gedaan. Het online aandeel is in elk marktsegment gegroeid. In het tweede kwartaal van dit jaar deden we online 90,51 miljoen aankopen. Hiervan ging het ongeveer 3,8 miljoen keer om schoenen en personal lifestyle en 5,5 miljoen keer om kleding.

Gevolgen van de lockdown

De lockdown begin dit jaar, waarin de meeste non-food winkels niet of slechts beperkt open waren (eerst click & collect en later op afspraak), heeft deze verdere verschuiving van offline naar online met zich meegebracht. “Als je de totale online bestedingen vanuit de Thuiswinkel Markt Monitor deelt door de totaalomzet van de detailhandel, is € 0,20 van elke uitgegeven euro online besteed. De enorme groei van het online kanaal wordt deels veroorzaakt door de coronamaatregelen. Aan het einde van deze onderzoeksperiode gingen de winkels weer helemaal open dus het blijvende effect kunnen we in het derde kwartaal echt goed meten”, aldus Ten Ham. “De cijfers laten vooral zien wat onze e-commercesector aankan. Er is ongekend groeipotentieel voor winkels met een online kanaal.”