TOP

Economisch beeld opnieuw positiever, Amsterdam meest modieuze stad, ruim helft consumenten koopt met smartphone

Meer dan de helft van online shoppers gebruikt een smartphone voor z'n aankopen, Gant lanceert een nieuwe collectie en Amsterdam is de meest modieuze stad in Nederland. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 23 september.

Opnieuw positief economisch beeld

Het conjunctuurbeeld volgens de zogenaamde Conjunctuurklok van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is deze maand opnieuw verbeterd. De Conjunctuurklok is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur: de schommelingen van de economische groei op korte termijn. Hierin komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd. Hieruit blijkt onder andere dat consumenten in juli 2021 4,8 procent meer hebben besteed dan in juli 2020. De stijging is minder groot dan in mei en juni, toen de consumptie met respectievelijk 11,0 en 6,7 procent groeide. Dat komt doordat de consumptie in mei en juni van 2020 op een zeer laag niveau lag door de eerste lockdown. Wel kwam voor het eerst na het uitbreken van de coronacrisis de consumptie weer boven het niveau uit van voor de crisis. In juli 2021 besteedden consumenten 2,1 procent meer dan in juli 2019. Ook het aantal failliet verklaarde bedrijven is opnieuw gedaald. Er zijn in augustus 11 bedrijven minder failliet verklaard dan in juli. Het aantal faillissementen ligt hierdoor op een historisch laag niveau. De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in juli 14,1 procent hoger dan in juli 2020. Een maand eerder kwam de groei uit op 17,9 procent. Ten opzichte van juli 2019 bedroeg de groei ruim 9 procent. Daarmee is het door de coronacrisis in juli 2020 geleden productieverlies ruimschoots goedgemaakt.

Amsterdam meest modieuze stad van Nederland

Uit onderzoek door modemerk Esprit naar de meest modieuze steden in Nederland, is Amsterdam als de meest modieuze stad van Nederland uit de bus gekomen. Dat komt onder andere door de aanwezigheid van 375 modehoofdkantoren, 42 modellenbureaus en zes modeopleidingen. Maastricht eindigde op de tweede plek en Arnhem op de derde plaats. Maastricht scoort het beste wat betreft de shopbeleving door de aanwezigheid van 182 kledingwinkels per 100.000 inwoners, 44 schoenenwinkels per 100.000 inwoners en een tweedehands kledingwinkel per 100.000 inwoners. Zoetermeer is de goedkoopste stad om kleding te kopen, op nummer twee staat Lelystad en Leiden eindigt op nummer drie. De studie evalueert de betekenis van het begrip modieus aan de hand van factoren die een indicatie geven van de betreffende mode-industrie, zoals de shopbeleving, de betaalbaarheid van winkelen en de mogelijkheden voor scholing op het gebied van mode en vormgeving van esthetische expressie.

Gant lanceert nieuwe campagne

Modemerk Gant lanceert voor het najaar de campagne The Future of American Sportswear. In de campagne is een aantal kunstenaars en zogenaamde thought leaders te zien, die een hedendaagse Gant community moeten vertegenwoordigen.  Eleonore Säll, EVP van het merk, zegt hierover: “We willen laten zien wie het echte Gant is, dat het merk voor zowel erfgoed als progressiviteit staat. Gant heeft het afgelopen jaar een enorme merkontwikkeling doorgemaakt en deze campagne is het hoogtepunt van onze inspanningen. Hiermee claimen we onze positie als de toekomst van Amerikaanse sportswear.” De gezichten van het merk zijn de Britse dichter Sonny Hall, de Franse acteur Mathilde Warnier, de Britse singer-songwriter Joseph Talbot, de Amerikaanse muzikant Kelsey Lu, de Braziliaanse musicus en acteur Kelvin Bueno en de Britse acteur en musicus Eliot Sumner.

Credit: Gant

Ruim helft van online shoppers koopt met smartphone

Uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, onderzoek naar online consumentenbestedingen dat is uitgevoerd door GfK, blijkt dat de totale online consumentenbestedingen in het tweede kwartaal stegen met 11 procent naar 7,1 miljard euro. In het eerste half jaar stegen deze in totaal met 19 procent naar 14,8 miljard euro. Voor het eerst gebruiken de meeste shoppers hun smartphone voor hun online aankopen. Van de online kopers heeft 58 procent ten minste één aankoop via de smartphone gedaan. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 47 procent. De negatieve impact van de Brexit op het cross-border verkeer is dit jaar ook te zien. In het eerste half jaar van 2021 zijn er 182,2 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel online is daarmee goed voor 13 procent van de totale aankopen. In het tweede kwartaal is ruim een kwart (28 procent) van de bestedingen online gedaan. De lockdown begin dit jaar, waarin niet-essentiële retail niet of slechts beperkt open was (eerst click & collect en later op afspraak), heeft deze verdere verschuiving van offline naar online met zich meegebracht.Opnieuw zijn meer Nederlanders online gaan kopen (95 procent).In totaal kwamen er 1,2 miljoen nieuwe e-shoppers bij in het eerste half jaar.

Het Textiel Museum viert toekomst duurzame mode

Het Textiel Museum in Tilburg presenteert van 25 september 2021 tot en met 27 maart 2022 de interactieve expositie Long Live Fashion!. Hiermee wil het museum inspireren tot een duurzamere omgang met onze kleding. De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met New Order of Fashion’s creatief directeur Harm Rensink, Nederlandse ontwerper Christien Meindertsma en textielrecyclingbedrijf Wolkat. In de expositie bieden gerenommeerde Nederlandse ontwerpers zoals Christien Meindertsma en aanstormend internationaal modetalent zoals de Britse Matthew Needham en de Zweedse Stina Randestad inzicht in de kansen en uitdagingen van circulair textiel. Daarnaast kunnen bezoekers zelf aan de slag met reparatiemethodes en leren zij meer over de principes van upcycling en gepersonaliseerde productiemethodes.  

Credit: Het Textiel Museum, fotografie Marijke Aerden