TOP

Onderzoek: online sportwinkels verliezen terrein (1)

Het is niet meer puur online shoppen dat de klok slaat. Consumenten willen én een fysieke winkel én een online winkel om hun sportschoenen, sportkleding en sportartikelen te kopen. Dat is de hoofdconclusie van het rapport 'Cross Channel Retail - de toekomst' van ABN-AMRO en CBW-Mitex.

Hoe doen klanten hun aankopen. Online? Offline? Beiden? ABN-AMRO en CBW-Mitex hebben een jaar lang klanten en hun cross channel koopgedrag gevolgd en geanalyseerd. Met een focus op zes verschillende retail-sectoren waaronder de mode-, schoenen- en sportbranche. Volgens het onderzoek is het zoeken en vergelijken van sportproducten anno 2011 voor consumenten een cross channel aangelegenheid. Voor sportkleding en sportartikelen geldt dit iets meer dan voor sportschoenen. Wil de consument een nieuw paar sportschoenen dan blijkt dat de fysieke winkel een grotere rol speelt. De onderzoekers verwachten dat de komende jaren ook in de sport branche het cross channel zoeken en vergelijken nog iets meer toeneemt. De toename zal het grootst zijn bij het vergelijken van sportproducten.

Informeer de consument

Voor retailers en fabrikanten is het van belang daar aanwezig te zijn waar consumenten mode zoeken en vergelijken. Met betrekking tot offline mogelijkheden worden naast de winkel vooral folders en magazines van winkels gebruikt. De mening van vrienden en bekenden is ook belangrijk. Het rapport geeft aan dat retailers en fabrikanten hierop kunnen inspelen door de mening van anderen online beschikbaar te stellen in de vorm van reviews. Online worden vooral online winkels, zoekmachines, internetsites van merken, internetsites van producten en vergelijkingssites gebruikt. Daar wordt het spel om de gunst van de consument gespeeld en het is van belang om daar goed zichtbaar en vindbaar te zijn voor retailers en fabrikanten binnen de sportbranche.

Merken zijn aankoopgevoelig

De rol van internet als verkoopkanaal verschilt per productgroep. Voor sportschoenen is de fysieke winkel het dominante verkoopkanaal en dat zal ondanks een toename van het aantal cross channel kopers in 2015 ook het geval zijn. Merken zijn belangrijk bij het kopen van sportschoenen, sportkleding en sportartikelen. 49% van de ondervraagde consumenten kiest vaak voor dezelfde merken en dit is vooral het geval bij sportschoenen en sportartikelen. Voor de consument is het logisch dat bekende sportmerken een webshop hebben waar rechtstreeks besteld kan worden. Voorkeursmerken worden bij voorkeur bij fysieke winkels gekocht die deze merken verkopen. Dit geldt vooral voor sportschoenen. Daarna koopt men deze merken bij voorkeur bij een online winkel.

Oriëntatiegedrag sportschoenen

Het zoeken naar sportschoenen is met 46% een duidelijke cross channel aangelegenheid. 29% zoekt alleen offline en 25% zoekt alleen online. Richting 2015 blijft het aandeel cross channel zoeken stabiel. Het aandeel online zoeken neemt toe naar 33% en dit gaat ten koste van het offline zoeken. 38% vergelijkt sportschoenen cross channel. 33% maakt alleen gebruik van offline mogelijkheden en 29% maakt alleen gebruik van online mogelijkheden. Richting 2015 neemt het aandeel cross channel toe naar 46%. Het enkel online vergelijken neemt ook iets toe. Dit gaat ten koste van het enkel offline vergelijken van sportschoenen.

Offline: zoeken en vergelijken

Bij het offline zoeken is het assortiment van winkels met 56% de meest gebruikte informatiebron. Etalages en het personeel van winkels worden ook veel gebruikt bij het zoeken. Thuis wordt vooral gebruik gemaakt van folders (45%) en magazines van winkels (30%). Bij het offline vergelijken van sportschoenen worden het assortiment van winkels en folders ook het meest gebruikt. De mening van vrienden en bekenden wordt door 35% gebruikt bij het vergelijken van sportschoenen. Net als bij het zoeken worden de etalage en het personeel van winkels ook regelmatig gebruikt.

Online: zoeken en vergelijken
Online winkels zijn dominant aanwezig bij het online zoeken van sportschoenen. Online winkels van fysieke winkels worden daarbij meer gebruikt dan de website van pure online spelers. Zoekmachines, internetsites van bekende merken en online folders worden ook veel gebruikt tijdens het online zoekproces. Bij het vergelijken van producten blijven websites van fysieke winkels het meest belangrijk. Websites van pure online spelers worden duidelijk minder gebruikt bij het vergelijken van sportschoenen. Zowel vergelijkingssites (61%) als zoekmachines (50%) worden veel gebruikt bij het vergelijken van sportschoenen. Verder bezoekt men regelmatig internetsites die specifiek over sportschoenen gaan.

Lees volgende week meer over de onderzoeksresultaten m.b.t. sportkleding in deel 2 van ‘Onderzoek: online sportwinkels verliezen terrein’.