Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Nu in Textilia #2: de trends voor mannenmode en Street x Active voor winter 2020-2021, Coef Men, en het geheim van Panningen

In de mannenmodespecial hebben we een exclusief interview met Coen Burgers en Mark Hoornenborg over Coef Men. Ook spreken we parfumeur Yvo van Regteren Altena, nemen we een kijkje achter de schermen bij Gino Fashion in Elst en een reportage over Panningen, een Limburgse gemeente met een goed florerend winkelgebied. Verder: 20 pagina’s vol trends van Mehtap Gungormez en Jan Agelink voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. En uiteraard de vaste rubrieken Mode-icoon, Marktcijfers en een profiel met Deus Ex Machina.

Interview met Coen Burgers en Mark Hoornenborg over Coef Men

Coef Men is bezig met een groeispurt. De retailer maakte het afgelopen jaar online de nodige stappen en opent binnenkort twee nieuwe vestigingen. Er zijn meer ambities, vertellen eigenaren Mark Hoornenborg (links op de foto) en Coen Burgers (rechts), maar altijd gestuurd op cijfers. “Het is een van de redenen dat we kunnen groeien.” Zo openen in februari twee nieuwe Coef Men-zaken, in Leiden en Utrecht. Hiermee komt het portfolio op vijf filialen. Vanwaar deze uitbreiding? Mede-eigenaar Coen Burgers (CB): “We denken dat ons concept succesvol kan zijn in de grote en middelgrote steden in Nederland. Na Nijmegen en Arnhem is Utrecht voor ons een vrij logische stap. Leiden kwam op ons pad en was interessant genoeg om onze kans te grijpen.”

Lees ook: Dit koopt Coef Men in voor winter 2020-2021

Trends: 12 pagina’s mannenmode voor winter 2020-2021

In de mannenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Mehtap Gungormez aan de hand van 6 thema’s uitgebreid zien wat de trends voor het winterseizoen 2020-2021 gaan worden. Plus: per thema tips voor de bijverkoop. “Om tot rust te komen van alle hectiek in het snelle stadse leven, zoeken we steeds vaker de natuur op. Vooral mountaineering is een belangrijke inspiratiebron voor veel ontwerpers. Denk aan anoraks maar ook aan gewatteerde jassen, bestaande uit verschillende contrasterende patches. Het silhouet is ruim, met als basis een wijde broek in een stevige stof. Ook mag de schoen die is geïnspireerd op de bergklimschoen niet ontbreken. Qua kleuren zien we veel tinten die afkomstig lijken uit de natuur, zoals donkerbruin, groen en kaki.”

  • Trends schoenen winter 2020-2021
  • Trends Street X Active winter 2020-2021

Zo vertaal je de trends naar de winkelvloer

To the moon? Japonism? Of The Icons? De trendthema’s op de trendpagina’s prikkelen de fantasie, maar hoe vertaal je ze naar de winkelvloer? “De kleuren geel, rood en blauw zijn goed te combineren met de stalen buizenframes die je veel ziet in mannenmodewinkels.” Tips van visual merchandiser Roosmarijn Jonker (art director bij Beekwilder), inkoper Martin Olijve (eigenaar Martin Menswear in Hardenberg) en stylist Annette Staps (Dstrezzed).

Ondernemen: zo doen ze dat in Panningen

Waar andere plaatsen in Limburg kampen met leegstand, floreert Panningen als nooit tevoren. De gemeente, vastgoedeigenaren en ondernemers werken intensief samen om het centrum op de kaart te zetten. Wat kunnen andere winkelgebieden leren van hun aanpak? Want in twintig jaar tijd is het centrum van Panningen enorm veranderd. Het in de jaren ’60 aangelegde Raadhuisplein wordt in de periode 2000-2007 op de schop genomen. Het raadhuis wordt bijna volledig gesloopt, op de kenmerkende vierkante toren na, en vervangen door winkelpassage De Pit. Het gemeentehuis wordt naar de rand van het centrum verplaatst. Centrummanager Jan Bouten: “Zo konden we nieuwe winkelruimte creëren en tegelijkertijd de compacte kern behouden.”


Neem nu een abonnement op Textilia

Het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Tien edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren en tot 100,- korting op de Trenddag.


Markt in cijfers: goed product het belangrijkst bij loyaliteit

De lat om klanten aan je te binden ligt hoog, stelt KPMG in een onderzoek onder 18.000 consumenten in 20 landen. Digitale spaarprogramma’s zijn niet heel populair, maar kwalitatief goede producten kunnen wel rekenen op loyaliteit, zelfs bij millennials. Nienke Wichers Hoeth, partner customer & brand advisory bij KPMG, legt uit: “Een duidelijke trend, gedreven door grote merken, is het personaliseren van aanbiedingen en een op maat gemaakte beleving.”

Achter de schermen bij Gino Fashion in Elst

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Carla Marcelis van Gino Fashion in Elst geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Met 33 jaar ervaring in de mannenmodebranche weet Marcelis precies hoe ze de man moet kleden. Maar ook: hoe efficiënt. “Je moet niet drie keer de verkeerde maat aanreiken, dan ben je ze kwijt.”

Markt in cijfers: helft online shoppers heeft klachten

Van de Nederlanders die in 2019 online winkelde, heeft de helft klachten over het proces. Dit is 10 procent meer dan in 2015, aldus het CBS. De meestgenoemde klacht is een te late levering. gevolgd door technische problemen bij het bestellen of betalen en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen. Daar ligt dus een kans voor de fysieke retailer.

Profiel Deus Ex Machina

Wereldwijd staat Deus Ex Machina bekend om een veelzijdige verzameling van activiteiten. In Nederland is het merk vooral bekend van de populaire petjes. Daar moet snel verandering in komen, vindt Hanna Verweij, general manager bij Deus Nederland. “Maar met beleid.” Wat opvalt bij ons bezoek is dat het Deus-gevoel – net als in de flagshipstores en tempels op onder meer Bali, in Sydney en Los Angeles – tot in de kleinste details wordt doorgevoerd, tot aan de eigen balsamico en olijfolie die in kleine jerrycans op de tafels staan, aan toe. Verweij: “Dit is de kracht van het merk: alle vormen van creativiteit worden gevierd onder één dak. Dit concept, waarbij al deze disciplines samenkomen, is vrij nieuw voor de Nederlandse retail. Wij willen bewijzen dat veelzijdigheid helemaal oké is, zolang je het maar op een authentieke manier doet.”

Mode-icoon: de moc toe

De Moc Toe van Red Wing hield ooit vooral de voeten van boeren en jagers warm en droog. Tegenwoordig dragen ook liefhebbers van mode en vakmanschap deze herkenbare laars. Hoe zat het ook alweer? Het is 1883 wanneer de Duitse immigrant Charles Beckman een schoenenwinkel opent in de kleine, maar bedrijvige plaats Red Wing in de Amerikaanse staat Minnesota. De jonge gedreven ondernemer heeft een missie: alleen maar kwaliteitsschoenen verkopen. De zaken gaan goed, maar toch vindt Beckman het lastig om sterk en comfortabel schoeisel te vinden voor de vele plaatselijke arbeiders. Dus besluit hij zelf een poging te wagen. Gesteund door veertien gelijkgestemde investeerders start hij in 1905 The Red Wing Shoe Company.

Close-up: parfumeur en lifestyleauteur Yvo van Regteren Altena

Wie is parfumeur, lifestyle-auteur en connaisseur van de goede smaak Yvo van Regteren Altena (61)? In de rubriek Close-up beantwoordt hij 18 persoonlijke vragen. “Als kind wilde ik boer worden.” Op de vraag welk k;ledingstuk hij nooit weg zou doen zget hij: “Ik heb het shirt nog dat ik droeg toen ik met de liefde van mijn leven aan het zoenen was. En de blauwe trui die mijn moeder zo mooi vond.”