TOP

Nu in Textilia #5: over dé modetrends voor zomer 2021, Modefabriek, Tally-Ho en duurzaamheid

In editie 5 van Textilia, de vrouwenmodespecial die vrijdag 30 juli verschijnt, pakken we flink uit. Maar liefst 12 pagina's vol trends van onder meer Christine Boland voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer, een exclusieve interviews met Lucel van der Hoeven van Modefabriek en Barbara van Leyen van Tally-Ho én een achtergrondverhaal over over duurzaamheid en hoe ermee om te gaan. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Markt in cijfers, Mode-icoon en Close-up.

Interview met Lucel van der Hoeven van Modefabriek

Voor het eerst in het bestaan van het evenement is er deze zomer – vanwege de coronamaatregelen – geen Modefabriek. De beursorganisatie heeft eind juli een online platform gelanceerd en komt volgende winter hopelijk fysiek terug. Directeur Lucel van den Hoeven: “We hebben nog nooit overgeslagen. We hebben stormen, hittegolven, sneeuwbuien en crisissen doorstaan, maar dit hebben we nog nooit meegemaakt. Deze zomer op 5 en 6 juli zou de 49e editie van Modefabriek zijn geweest. Met de vijftigste editie in januari wilden we extra uitpakken. Dat ziet er nu waarschijnlijk heel anders uit.”

Markt in cijfers: omzetontwikkeling detailhandel januari – mei 2020

Corona had grote invloed op de omzet van kleding- en schoenenwinkels, blijkt uit de cijfers van het CBS over de periode januari tot en met mei 2020. De modebranche behoort tot de hardst getroffen branches in de detailhandel. “Het consumentenvertrouwen en het ondernemersvertrouwen daalden naar een dieptepunt. En de consumptie door huishoudens maakte in april de grootste daling ooit mee. Het jaar was voor kleding- en schoenenwinkels al niet heel goed begonnen, met kleine omzetminnen in de eerste twee maanden van 2020. Maar na de aangekondigde coronamaatregelen in maart zakte de omzet nog veel verder weg.”

De modetrends voor zomer 2021 van trendwatcher Christine Boland

In de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Christine Boland, in samenwerking met Anne-Paulina de Jong, uitgebreid zien wat de trends voor het zomerseizoen 2021 gaan worden. “Als reactie op het masculiene en pompeuze machtsvertoon van wereldleiders is er een opkomst van sterke vrouwelijke rolmodellen, leiders en politici. Dat wordt weerspiegeld in breedgeschouderde, krachtige en imposante silhouetten. Ook is er een hang naar een uniforme, bijna anonieme, ordelijke eenvoud. Een soort ‘Oostblokesthetiek’, waarbij herhaling en functionaliteit een hoofdrol spelen. Boland geeft zes belangrijke trends, met bijbehorende modekleuren én tips voor de bijverkoop.

Plus: BROEKEN EN SCHOENEN: DE TRENDS VOOR ZOMER 2021

Trends in de praktijk: hoe vertaal je al die inspiratie naar de winkelvloer?

We zien in het zomerseizoen van 2021 zowel heel eenvoudige vormen en natuurlijke materialen, als een sterk vrouwbeeld met powervrouwen en godinnen. Hoe ga je de informatie van de voorgaande pagina’s vertalen naar je winkel? “We vinden het leuk om ergens een verhaal bij te vertellen.” We vragen het de visual merchandiser (Deirdre Achterberg, visual merchandiser bij Designing Haaker), de retailer (Daan Lange, eigenaar van Juffers in Katwijk) en de trendwatcher (Renske Mennen, eigenaar van Trend Agency Move). “Ik geloof wel in die brede schouders uit Female power. Heel vrouwelijk en mooi, zeker in combinatie met de uniformlook. We hebben nu al T-shirts met een kleine schoudervulling in de winkel en die verkopen we heel goed.

Duurzaam, ja! Maar hoe pak je dat aan?

Sustainability mag een hot topic zijn in de modebranche, voor zelfstandig moderetailers is het nog altijd zoeken naar de juiste manier om het thema een vaste plek te geven in de winkel. “Doe het stap voor stap.” Aan het Rokin in Amsterdam zit Fashion for Good, dat zich inzet voor verduurzaming van de mode-industrie door onder meer duurzame innovaties te begeleiden en bij grote merken en retailers te introduceren. In hun pand hebben ze de Experience gevestigd, een interactief modemuseum waar onder meer de problemen in de industrie zichtbaar zijn gemaakt. De eerste confrontatie is al bij binnenkomst, als op spiegelwanden aan weerszijden van de entree teksten verschijnen zoals: ‘Jaarlijks worden 70 miljoen vaten olie gebruikt voor het vervaardigen van polyester’. “Ik merk dat het onderwerp meer leeft, maar ook dat er veel aarzeling is doordat de markt zo uitdagend is”, zegt Cecile Scheele van het duurzame modeagentuur Goodbrandz. Hoe pak je dit goed aan?

Profiel: Barbara van Leyen-Bontje van Tally-Ho

Vrouwenmoderetailer Tally-Ho bestaat meer dan vijftig jaar. Directeur Barbara van Leyen-Bontje (47) staat aan het roer van het bedrijf, dat door haar oma werd opgericht en later door haar vader is voortgezet. In die jaren is het retailklimaat totaal veranderd, constateert ze. Waar haar vader inzette op trends, zet Barbara van Leyen in op duurzaamheid. Ongeveer 40 tot 50 procent van de collectie wordt ingekocht bij duurzame merken. “Duurzaamheid staat momenteel erg in de belangstelling, maar wij zijn er al vijftien jaar mee bezig. Ik ben bewust opgevoed, dus voor mij is duurzaamheid een vanzelfsprekendheid. ”

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Spotted in Zwolle?

Spotted in Zwolle van Jesssica Bouwman draaide gedurende de eerste weken van de coronacrisis bijna dezelfde omzet als normaal. Te danken aan een inventief gebruik van social media en een steviger focus op online verkoop. Binnen een week zet Bouwman een webshop op om het omzetverlies te kunnen compenseren. “We verkochten wel veel via Instagram, maar dat werd nogal onoverzichtelijk. Sassy draaide al een jaartje met een webshop en mijn vriend werkt in de e-commerce, dus een webshop voor Spotted was snel te realiseren. We lanceerden vervolgens online een fashionbox, die we nog dezelfde dag kunnen bezorgen in Zwolle en omstreken.”

Close-up: Juliette de Vries van Feraggio

Wie is Juliette de Vries (63), die samen met Patricia Lubbersen oprichter is van het luxe en comfortabele pumpmerk Feraggio? In de rubriek Close-up beantwoordt ze 17 persoonlijke vragen. Bijvoorbeeld de vraag wat ze altijfd bij zich draagt: “In Amstelveen, waar ik vandaan kom, werkte iedereen bij de KLM. Zo ook mijn vader, die er helaas niet meer is. Hij was boordwerktuigkundige, na de piloot en copiloot vroeger het derde bemanningslid in de cockpit. In mijn portemonnee bewaar ik een biesje van zijn uniform. Zo draag ik hem altijd bij me.”

Mode-icoon: de wrap-dress

In de jaren 70 maakte Diane von Furstenberg furore met haar wrap dress; een sexy en flatterende wikkeljurk van soepele jersey. Waarom was de jurk toen zo revolutionair en waarom is-ie nu nog steeds een hit? Toen Diane von Furstenberg begin jaren ’70 van België naar de VS verhuisde, had ze naar eigen zeggen een koffer vol jersey wikkeljurkjes in kleurrijke prints mee. Ze waren het resultaat van een experiment dat ze in de weverij van haar Italiaanse vriend Angelo Ferretti had uitgevoerd. “Ik wilde eigenlijk een wikkeltop en een bijpassende rok maken”,


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.