TOP

Fokke de Jong van Suitsupply: ‘Winkels zijn voor ons product ontzettend belangrijk’

In Textilia 6, die op maandag 3 augustus 2020 is verschenen, een uitgebreid met Fokke de Jong van Suitsupply. Hij gaat daar onder meer in op het onderwerp duurzaamheid, want al een paar jaar achtereen is Suitsupply benoemd tot Industry Leader door de Fair Wear Foundation. Nu pas wordt er meer ruchtbaarheid gegeven aan deze verantwoorde aanpak. "Het is belangrijk dat je transparant bent over wat je doet, maar ook over wat je nog niet goed doet, want je kunt natuurlijk nooit helemaal 100 procent sustainable werken.”

“Wij dachten altijd dat het (duurzaamheid, red.) gemeengoed zou worden, dat iedereen het zo zou aanpakken als wij. We hebben niet gedacht dat dit een onderscheidend punt zou worden. Maar we komen er nu achter dat veel bedrijven het lastig vinden om duurzaam te werken. Als je geen vat hebt op het productieproces, weet je niet hoe en door wie spullen gemaakt worden. Wij hebben daar goed zicht op. In de fabrieken in Italië hanteren de producenten op het gebied van duurzaamheid hoge standaarden. Op de overige plekken hebben we onze eigen technische mensen lopen die controles uitoefenen in de fabrieken. Twee jaar geleden kwam het besef dat we dit verhaal vaker moeten vertellen. We bedienen immers ook jongere klanten en bij die groep is het belangrijk thema.”

Duurzaamheid moet geen marketingtruc worden, vindt De Jong. “Dat werkt niet. Duurzaamheid moet wel verankerd zijn in je bedrijf, integraal onderdeel zijn van je hele propositie. In de communicatie moet je je boodschap vervolgens doseren. Daar worstelen wij ook wel mee, want op welke touchpoints doe je dat? Wij zijn nu bezig met gerecyclede verpakkingen, dat is wel een punt waarop je wat meer aan de klant kan vertellen over je duurzame aanpak. Aan de andere kant moet je ook laten zien dat je dat waarmaakt. Wij doen dat onder meer door jaarlijks ons csr-report te publiceren.”

Lees in Textilia 6 meer over in welke landen Suitsupply het best presteert, over de aanstaande verhuizing van het hoofdkantoor, welk cijfer De Jong Suitsupply geeft en over de keuze om te blijven investeren terwijl er een miljoenenverlies wordt geleden. “Winkels zijn voor ons product ontzettend belangrijk.”

Foto: Suitsupply


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.