TOP

Label to Watch: No Label [interview] *

Gemaakt in Europa, populair in Azië. Meestal is het andersom, maar mannenmodemerk No Label doet het ook verrassend goed in het Verre Oosten. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Hoe is No Label ontstaan?

Patrick van Riemsdijk, mede-eigenaar: “Ik heb zelf tijdens mijn studie bedrijfskunde in de winkel van een bekend pakkenmerk gewerkt en later ook stage gelopen op het hoofdkantoor. Daar zag ik voor mezelf niet echt toekomst, maar ik had wel ideeën voor een eigen kledingmerk. Michael kende ik al en hij zag er ook wel wat in.”
Michael van den Broek, mede-eigenaar: “Eigenlijk zijn we No Label begonnen als private label en maatwerk, later kwam er een ready-to-wear collectie bij.”

Waarom maatwerk?

Van den Broek: “Ik heb veel sourcing gedaan voor grote mannenmodelabels in Azië en had dus al veel connecties. Ik merkte dat ze het in Azië mooi vinden als je uit Europa komt en een volledige service biedt. Onze stoffen komen uit Italië, de productie gebeurt in Portugal en wij komen naar ze toe om op te meten. Na onze eerste bezoek hadden we 5 orders, toen 10 en inmiddels hebben we zo’n 60 klanten in Azië.”

No Label 2

Waar komt de naam vandaan?

Van Riemsdijk: “Min of meer bij toeval. Drieënhalf jaar geleden vroeg een leverancier me hoe ons merk heette en toen zei ik: ‘doe voorlopig maar No Label.’ Het grappige is dat we nu merken dat de naam in deze tijd van transparantie heel goed aanslaat. Op termijn zijn we overigens zelf ook van plan om trips naar onze fabriek aan te bieden. Mensen vinden het leuk om te weten waar hun kleding vandaan komt.”

Wat is de taakverdeling tussen jullie?

Van Riemsdijk: “Michael is echt de productieman, daar heeft hij ook een bak ervaring in. Ik ben meer van de creatieve kant en de uitstraling van het merk. Zo investeren we veel tijd en energie in social media. We hebben bijvoorbeeld ook een trui voor vrouwen, die we aan populaire bloggers en mooie jonge vrouwen geven. Dankzij hun posts op Instagram willen vrouwen die trui ook hebben, maar het spreekt mannen uiteraard ook aan. We houden ‘m expres in beperkte oplage, want we willen geen hype worden. Hypes gaan namelijk ook weer voorbij.”

No Label 3

Jullie eerste winkel zit in Den Bosch. Waarom daar?

Van Riemsdijk: “Amsterdam was een te grote stap voor ons. Daar heb je als nieuw merk veel meer concurrentie. In Den Bosch kregen we de kans om een mooi pandje te betrekken in een leuke straat. Het bleek een goede zet, want inmiddels komen klanten uit heel Nederland naar Den Bosch. Mede ook dankzij onze populariteit op Instagram. Daar verkopen we voor 80 procent casual en 20 procent aan maatwerk. Overigens gaan we ook een winkel openen in Alkmaar en in Hong Kong, op die locaties komt de focus juist op maatwerk te liggen.”

Hong Kong?

Van den Broek: “Ja, daar hebben we veel maatwerk-klanten zitten en dan is het handig om daar ook permanent fysiek aanwezig te zijn. Bovendien willen die klanten ook wel eens wat meer casual producten. Een T-shirt voor in het weekend of een chino. Met een eigen winkel kunnen we dat nu bieden.”

Gaan jullie daar zelf ook heen?

“Dat doen we nu ook. We zijn eens in de zes weken in Hong Kong. Maar als we een winkel gaan openen, komt er uiteraard fulltime personeel. Op dit moment draaien we daar al evenveel omzet als in onze winkel in Den Bosch. Onze prijzen zijn zo gunstig, dat wij concurrenten met de lokale tailors. En dan hebben wij als Europees merk toch een streepje voor.”

No Label 1

Wat maakt No Label uniek?

Van Riemsdijk: “Ten eerste hebben we echt een eigen stijl. Die is vrij basic, maar wel modern. We zitten als het ware tussen de klassieke en streetwear-merken in. Daarnaast kunnen wij door direct te schakelen met de fabriek, zonder tussenpersonen, agenten, dure designers, enzovoorts, producten van een goede kwaliteit tegen een hele scherpe prijs aanbieden. Zoals een sneaker voor 139 euro, die bij een concurrent 250 euro zou kosten. Maar uiteindelijk is het een combinatie van factoren: product, beleving en uitstraling.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“Naast de winkels in Alkmaar en Hong Kong gaan we ook bij de Bijenkorf verkopen, daar zijn we heel blij mee. We zijn verder niet op zoek naar retail-partners, omdat we denken dat het voor ons merk beter is om het in eigen hand te houden. Wel zijn we in gesprek met een grote speler op het gebied van personal shopping services. Wie dat is, houden we nog even geheim.”