TOP

De duurzame missie van Suitsupply: ‘We willen nog meer impact maken’


Duurzaamheid betekent voor Suitsupply niet alleen zelf goede keuzes maken, maar dit ook afdwingen bij de producenten. Dat resulteert onder meer in innovaties op gebied van stoffen. Zo heeft het kledingbedrijf samen met de Italiaanse weverij Vitale Barberis Canonico een collectie geproduceerd waarin CO2-neutrale, gerecyclede wol is verwerkt. En er staat meer op stapel. “We willen nog meer impact maken.”

Als het gaat om duurzaamheid, maakt de modebranche niet altijd een goede indruk. De sector komt de laatste jaren vaker negatief in het nieuws; overproductie, milieubelastende verftechnieken, maar ook kinderarbeid en miserabele werkomstandigheden zijn slechts een greep uit de voorbeelden van negatieve impact die kledingproductie heeft op mens en milieu. Het Nederlandse merk Suitsupply maakt er zijn handen niet aan vuil en besteedt sinds de oprichting in 1999 aandacht aan duurzame productie door onder meer stoffen te hergebruiken, zo min mogelijk afval te produceren en water te verspillen.

Checken

Suitsupply verwacht van zijn samenwerkingpartners net zulke hoge standaarden op gebied van duurzaamheid. Hiervoor voert het bedrijf samen met lokale experts audits uit bij de producenten en weverijen, vertelt csr- en sustainabilty manager Joy Roeterdink die daarvoor de hele wereld afreist. “We checken kwaliteit, maar ook of er onder de juiste werkomstandigheden wordt gewerkt en of er goed met het milieu wordt omgaan bijvoorbeeld. Als er iets aan een fabriek schort, moet dat eerst worden hersteld voordat we gaan produceren.”

SS Wolfabriek Biella

Wolfabriek in het Italiaanse Biella.

Italië

Het productie- en distributienetwerk van het bedrijf is groot. Kort wat cijfers: Suitsupply werkt met ruim 45 textielwevers en -molens verspreid over 7 landen, zo vermeldt het meest recente duurzaamheidsrapport van het pakkenconcern. Alle producenten samen leveren materiaal voor de in totaal 125 winkels wereldwijd verdeeld over 27 landen en gevestigd in 91 steden waaronder Milaan, Zurich, Londen, Amsterdam, New York, Toronto, Shanghai, Singapore en Hong Kong. Van het totaal aantal bestelde meters wordt 89% in Europa gemaakt, waarvan 72% uit Italië komt. Voornamelijk de wol, kasjmier en katoenen stoffen. Uit Italië komt volgens Suitsupply niet alleen de beste kwaliteit stoffen, het land loopt ook voor op het gebied van goede afvoer van chemicaliën, gebruik van schone energie en afvalwaterrecycling.

Ranglijst

In de branche blijven de inspanningen die Suitsupply levert op gebied van duurzaamheid niet onopgemerkt. De Fair Wear Foundation (FWF) kwalificeert het bedrijf al drie jaar achtereen als Industry Leader, de hoogste positie op de ranglijst waarop de organisatie bijhoudt welke bedrijven duurzaam produceren en toezien op eerlijke werkomstandigheden bij hun producenten. Daarop staan ook Nederlandse labels Kings of Indigo, Expresso en King Louie. Ook Suitsupply’s zusje Suistudio is vorig jaar mei 2018 aan de ledenlijst toegevoegd.

SS Wol circular flannel

Wol voor het ciculaire flannel.

Geloofwaardigheid

“We zijn pro-actief op gebied van sustainability”, zegt Joy Roeterdink, die als csr-manager bij Suitsupply verantwoordelijk is voor dit onderwerp. “We controleren nieuwe en bestaande samenwerkingspartners regelmatig op zaken als arbeidsomstandigheden en duurzaamheid. Wij worden op onze beurt weer gecontroleerd door FWF, waarmee we al twaalf jaar samenwerken. Dat zij ons zo beoordelen, is belangrijk voor onze geloofwaardigheid op dit gebied. Daar zetten we ons voortdurend voor in, ook omdat voor ons kwaliteit verder gaat dan alleen het product.”

75.000 meter

Om die reputatie hoog te houden, stimuleert het kledingconcern zowel zijn klanten als leveranciers om duurzame keuzes te maken. Een voorbeeld daarvan is de circulaire stof die is gebruikt voor de nieuwe wintercollectie die vanaf november 2019 in hun winkels hangt. Die stof bestaat voor 30 procent uit gerecyclede vezels afkomstig van hun grootste stoffenproducent Vitale Barberis Canonico. Roeterdink: “Het zijn vezels die bovendien niet opnieuw hoeven te worden verscheept, waardoor het ook CO2-neutraal is. We hebben deze stof op grote schaal ingekocht voor komende winter, 75.000 meter. Dat heeft impact, meer dan wanneer je er een capsulecollectie van maakt zoals andere merken vaak doen.”

SS Weverij VBC

Vitale Barberis Canonico in Biella produceert jaarlijks vele meters stof.

Handcrèmes

Deze innovatie staat volgens Roeterdink niet louter voor recycling, maar vooral ook voor een zo laag mogelijke afvalproductie en watergebruik tijdens het maakproces. Om die reden is ook voor VBC gekozen, vertelt ze. “VBC heeft niet alleen veel ervaring op gebied van hoogwaardige wolproductie, ze werken ook duurzaam. Ze gebruiken 31 liter water per meter stof, waar andere weverijen gemiddeld 60 liter gebruiken, hun productie draait volledig op groene energie en ze produceren gemiddeld maar 3 procent afval. Ook dat krijgt een nieuwe bestemming. Het vet dat ze uit het wassen van de wol opvangen, het zogeheten lanoline, wordt verkocht aan de cosmetica-industrie en onder meer verwerkt in de handcrèmes van Nivea. Snijresten worden ook opnieuw gebruikt, bijvoorbeeld als in vulling van autostoelen. Bovendien bezitten ze met twee andere weverijen de wolfabriek in Biella, wat het hele proces van schaap tot shop voor ons transparant maakt.” 

Eigen pakken

Ondertussen werken beide bedrijven aan een nieuw circulair project gestart, genaamd ‘fibre-to-fibre’. Hierbij brengt Suitsupply zijn eigen pakken terug in de keten door klanten op te roepen hun gedragen kleding in te leveren. Suitsupply zorgt er vervolgens via het kledinginzamelingsbedrijf ICollect voor dat alle onderdelen een nieuwe bestemming krijgen. De gebruikte stof gaat naar de Italiaanse weverij en wordt verwerkt tot nieuwe garens.

Stevigheid

Omdat de inzameling van Suitsupply-pakken vooralsnog onvoldoende materiaal oplevert om de immense de weefmachines van Vitale Barberis Canonico aan het werk te kunnen zetten, voegt de Italiaanse weverij er zijn eigen vezelresten aan toe. De draad die hieruit voortkomt, is vanwege de gebruikte status minder sterk dan een ‘nieuwe’ draad. Om die stevigheid te geven, voegt VBC er twee extra, nieuwe draden aan toe om extra stevigheid te geven aan de stof. “Deze stof zit nog in de samplingfase en ligt volgend jaar in de winkels”, vertelt Roeterdink.

H.O.P.E.

De samenwerking met Suitsupply heeft de Italiaanse weverij zodanig geïnspireerd, dat ze zelf een volledig nieuwe sustainable stoffencollectie op de markt hebben gebracht onder de naam ‘H.O.P.E.’, wat staat voor ‘How to Optimize People and Environment’. De stof is niet exclusief voor Suitsupply, want het kledingconcern vindt het belangrijk ook op dit punt meer impact te maken. “We hebben als Suitsupply hier ook juist op gepusht in plaats het voor onszelf te houden”, besluit Roeterdink. “Zo kunnen andere merken deze stoffen ook inkopen en kunnen wij zo de sustainable impact nog groter te maken.”

SS Joy Roeterdink Andre Perino

 Joy Roeterdink van Suitsupply checkt de circulaire stof, onder toeziend oog van Andre Perino (sales manager weverij VBC).

FOTO’S: RENATE ZOUTBERG